Behemian Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Hei!Jeg har snart eksamen, og har i den anledning lastet ned tidligere eksamener for å jobbe med som en forberedelse fram til jeg faktisk får den virkelige eksamensoppgaven.Emnet er automasjon, og jeg har kommet til en bit hvor jeg rett og slett bare sitter og klør meg i hodet. Oppgave 5:Vedlegg 7 viser et program av varmekabel-styringen. Det er programmert medfunksjonsblokk programmeringsspråk.a) Bruk vedlegg 6 for å forklare sammenhengen mellom tilkoblinger og program.b) Hvorfor er B03 lagt inn i programmet etter «AV bryteren», og hva er B03?c) Hva er sammenhengen mellom 32400 sekunder og 9 timer, som er brukt påOFF-Delay B04 og B08?d) Forklar hvordan et OFF-Delay virker. Vedlegg 6:Vedlegg 7:Arealet det er snakk om:Dette skal altså være et automatisk anlegg for tining av is i innkjørselen, og anlegget skal kunne kontrollere seg selv etter temperatur og nedbør (snø) via en FROSTVAKT og en NEDBØRSVAKT.Det er bare at jeg ikke ser hvordan dette anlegget skal kunne gjøre det.RS-vippene "husker" den siste kommandoen de fikk inn, og vil stå som SET til de får signal inn på RESET, og den enste måten det skjer på er at noen trykker AV.Og når det kommer til selve sonene, så ser det ikke ut til at Sone 2 kan starte tiningen før Sone 1 har slått ut, og PULSE timeren (B07) er timet sånn at den forlenger signalet til OFF Delay timeren (B08) til at den får slått inn, og signalet fra den og det inverterte signalet (0 =1) fra B10 slår inn B11.Så med andre ord; man må tine en og en del av innkjørselen/parkeringen om gangen? Og så må man fysisk ned i garasjen og slå AV anlegget manuelt, for så å trykke PÅ igjen, slik at det er klart til neste Frost og Nedbør.Det er sikkert bare jeg som er for dårlig i faget til å se hva feilen min, men tenkte jeg skulle poste det her uansett.Takk for hjelpen. Er tilbake litt senere for å se om noen har tatt seg bryet med å forklare.- B Lenke til kommentar
G Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Ta mine ord med store klyper salt da. Dette er ikke helt min greie. Men er det ikke to operasjonforsterkere en ved B03 og en ved B10? En operasjonsforsterker kan ofte nyttes til simpel regulering, basert på feedback den får. Så det kan hende at prosessen resettes av operasjonforsterkerne. Det er min magefølelse. Ellers så forstår jeg meg egentlig ikke på disse greiene. Men, jeg har lært denne ene komponenten operasjonsforsterker for "en haug med år" siden. Endret 8. november 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå