Dead_Angel_90 Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Hei! Jeg og samboer skal ha venner på middag i romjulen og har en venn som har fruktose intoleranse. Jeg kan derfor ikke lage det jeg opprinnelig hadde tenkt, og vedkommende sier at h*n tåler det meste av grønnsaker sålenge det er rått. Vi tenkte å lage hjemmelaget pizza og ha grønnsakene ved siden av, men paprika og løk er noe vedkommende må holde seg unna. Jeg vil lage noe som vedkommende ikke trenger å være redd for å spise, og etter å ha googla i snart en time så finner jeg ikke noen oppskrifter på denne type intoleranse, bare lister på ting de ikke kan spise. Er det noen her med denne formen for intoleranse som vil dele gode oppskrifter? =) På forhånd tusen takk <3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Uten at jeg skjønner hva det er snakk om, betyr det at han/hun ikke kan spise tomatsausen på pizzaen også da? Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 Uten at jeg skjønner hva det er snakk om, betyr det at han/hun ikke kan spise tomatsausen på pizzaen også da? Jupp, gjør nok desverre det. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Daaa tenker jeg at det må være lov å droppe pizza. Ta taco istedet? Så kan vedkommende putte på det han/hun vil ha selv? EDIT: Tapas! Endret 8. november 2018 av bshagen Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 Vi har droppet vanlig Taco og heller laget Taco pai (noe som anbefales på det STERKESTE!! Vanlig Taco har blitt for kjedlig etter at vi begynte med det) og siden vedkommende ikke tåler tilberedte grønnsaker så blir det og vanskelig. Har jo tenkt tanken jeg og, med mindre vi finner noe annet =) Tenker og at det blir jo i juletider så julemat kan jo åsså gå =) Ville først se om det finnes noen her inne med denne type intoleranse som kan gi meg oppskrifter som er gode =) Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Grønnsaker inneholder fruktose, så det kan vennen din ikke spise. I en pizza er det bare kjøttdeigen og muligens osten som kan spises. I tillegg kan vedkommende omtrent bare drikke vann. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Hvit pizza. Dvs, sausen er basert på creme fraiche. 2 Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Grønnsaker inneholder fruktose, så det kan vennen din ikke spise. I en pizza er det bare kjøttdeigen og muligens osten som kan spises. I tillegg kan vedkommende omtrent bare drikke vann. Vedkommende tåler grønnsaker sålenge det er rått, men ja, basicly. Må finne noe vi VEIT vedkommende ikke blir dårlig av og ikke trenger å sjanse på, jeg ønsker ikke at vedkommende skal være redd for å spise mat jeg har tilberedt, da har ikke jeg gjort jobben min. Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Hvit pizza. Dvs, sausen er basert på creme fraiche. Ja, det var en god ide det åsså Selv om jeg personelig ikke er noe særlig fan av Creme Fraiche så går jo det an =) Og ha ost og kylling som topping eller noe =) Tusen takk for tips <3 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. november 2018 Del Skrevet 11. november 2018 Ville kanskje foreslått ricotta i stedet for chreme freshe, for eksempel noe sånt som basisoppskrift og ha på kylling eller hva du vil i tillegg: https://www.seriouseats.com/recipes/2013/04/pizza-pesto-ricotta-mozzarella-recipe.html Hvis vedkommende har en seriøs allergi må en lage alt fra bunnen av. Ferdige produkter som pizzabunn og sauser kan inneholde sukker. Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 11. november 2018 Forfatter Del Skrevet 11. november 2018 Ville kanskje foreslått ricotta i stedet for chreme freshe, for eksempel noe sånt som basisoppskrift og ha på kylling eller hva du vil i tillegg: https://www.seriouseats.com/recipes/2013/04/pizza-pesto-ricotta-mozzarella-recipe.html Hvis vedkommende har en seriøs allergi må en lage alt fra bunnen av. Ferdige produkter som pizzabunn og sauser kan inneholde sukker. Det ska jeg sjekke ut Tusen takk for tips <3 Jeg lager maten fra bunnen 99% av tida, unntatt Bernaise saus som jeg ikke har turt å prøve på enda (hørt det er vanskelig men skal vel prøve det en dag) =) Det er litt billigere, og smaker SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mye bedre, pluss familien blir litt ekstra glad og når de får skikkelig mat istedenfor den ferdig-gugga man kjøper "for å spare tid" <3 Gjør all jobben verdt det Er arbeidsløs så har ikke stort annet å finne på =P Husarbeid og matlaging er noe man må gjøre og akkurat nå er det alt jeg er godt for =P Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Folk med intoleranse får ta med mat selv Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 Folk med intoleranse får ta med mat selv Nei, det blir for dumt. Er jo vi som har invitert folk på middag. Blir jo ikke rettferdig at jeg lager noe som alle unntatt en kan spise. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 (endret) Kvit pizza er snadder om den blir bra. Prøv gjerne noko meir avansert enn creme fraiche med litt krydder i. Ein god alfredosaus eller noko med smør, fløyte/heilmjølk og litt sånt. Det er forresten mogleg å ha ein del grønsaker rått oppå pizzaen etter den er steikt, men du klarar deg fint utan så mykje grønt på pizzaen òg. På eit kvit med skinke kan raudløk og oliven etter steiking fungere bra. Gjerne ein god mozzarella i staden for Norvegia òg. Det finnes meir enn kjøttdeig og tomatsaus som pizzatopping. Endret 12. november 2018 av Zeph Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 Kvit pizza er snadder om den blir bra. Prøv gjerne noko meir avansert enn creme fraiche med litt krydder i. Ein god alfredosaus eller noko med smør, fløyte/heilmjølk og litt sånt. Det er forresten mogleg å ha ein del grønsaker rått oppå pizzaen etter den er steikt, men du klarar deg fint utan så mykje grønt på pizzaen òg. På eit kvit med skinke kan raudløk og oliven etter steiking fungere bra. Gjerne ein god mozzarella i staden for Norvegia òg. Det finnes meir enn kjøttdeig og tomatsaus som pizzatopping. Ja, tenkte meg noe sånt jeg og =) Kan ha råe grønnsaker ved siden av, de blir jo varma opp hvis de legges på etter steking og jeg tør ikke ta sjansen på at det skal gå galt =P Oliven får bli ved siden av, jeg takler ikke smaken =P Absolutt, man trenger egentlig bare å bruke fantasien, er bare det at jeg eier lite fantasi =P Er heldigvis en god stund te romjula enda så har ukesvis på å finne på noe Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Jeg undrer, er det kun fruktose han/hun reagerer på? Eller er det flere type sukkerarter? Jeg er bare nysgjerrig altså Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 13. november 2018 Forfatter Del Skrevet 13. november 2018 Jeg undrer, er det kun fruktose han/hun reagerer på? Eller er det flere type sukkerarter? Jeg er bare nysgjerrig altså Det er jeg usikker på, men jeg syns ikke jeg burde ta noen sjanser. Vil lage noe vedkommende ikke trenger å være redd/skeptisk for =) Har ikke gjort jobben min hvis noen blir syke. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Nei så absolutt, skjønner godt at du har lyst til å være en god vert.Likevel, siden dette er såpass spesielt, så burde det vel ikke være frekt av deg å spørre vedkommende heller? Tenker jeg da Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 13. november 2018 Forfatter Del Skrevet 13. november 2018 Jeg har allerede prøvd å spørre, men vedkommende vil av en eller annen grunn ikke svare med annet enn at vedkommende tåler rå grønnsaker. Så da må jeg gå etter forhåndsregler isteden. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 I følge Google så er det meste av lavkarbo-grønnsaker helt greit å spise for de med fruktosemalabsorpsjon, og da helst kokt. Jo mer jeg leser om dette, jo større aning om at denne vennen din lyver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå