Gå til innhold

Nå lager Microsoft Linux-utgaver av Sysinternals-verktøyene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Sysinternals er en svær verktøykasse for feilsøking på windows produkter, ikke bare for å se etter store topper i CPU-bruken under kjøringen av applikasjoner.

Lenke til kommentar

Microsoft loves Linux = Embrace, extend & extinguish.

https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace%2C_extend%2C_and_extinguish

Tullpreik! Microsoft har ingen reell mulighet til å bruke embrace, extend & extinguish på et åpen kildekode operativsystem. Eller er det noe med åpen kildekode jeg ikke har forstått.

Microsoft satser på Linux fordi det er gode penger å tjene. Langt mer enn på Windows og Office. En svært stor andel på Azure er Linuxinstanser. De er også store på Kubernetes og ulike kontainerverktøy. Og i disse markedene virker ikke embrace, extend & extinguish, fordi teknologien gjør det raskt å flytte.

Lenke til kommentar

Tullpreik! Microsoft har ingen reell mulighet til å bruke embrace, extend & extinguish på et åpen kildekode operativsystem. Eller er det noe med åpen kildekode jeg ikke har forstått.

Du har sikkert rett i at Microsoft ikke har noen reell mulighet til å bruke embrace, extend & extinguish på åpen kildekode. Men jeg er ganske sikker på at de har lyst til å gjøre det, og jeg tror det var det vidor prøvde å si.

Lenke til kommentar

Du har sikkert rett i at Microsoft ikke har noen reell mulighet til å bruke embrace, extend & extinguish på åpen kildekode. Men jeg er ganske sikker på at de har lyst til å gjøre det, og jeg tror det var det vidor prøvde å si.

Dersom ein påstår at Microsoft "har lyst til å gjøre det", så ville det vera greit med meire enn sleivete innlegg som mest av alt virkar som om debattanten er opphengt i gamle klisjear.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom ein påstår at Microsoft "har lyst til å gjøre det", så ville det vera greit med meire enn sleivete innlegg som mest av alt virkar som om debattanten er opphengt i gamle klisjear.

Beklager, du. Det er ikke sleivete å påstå at Microsoft er ute etter makt. Heller ikke er det noen gammel klisje. Et av de klareste tilfellene var da Microsoft gikk inn for å overta markedet til nettleseren Netscape. Det gjorde de ved å la Internet Explorer være gratis og gjøre det omtrent umulig å fjerne den fra Windows. Folk betalte for Netscape på den tiden, så ved å la IE være gratis, ville de "take away their oxygen supply". Koselige folk, ikke sant?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Beklager, du. Det er ikke sleivete å påstå at Microsoft er ute etter makt. Heller ikke er det noen gammel klisje. Et av de klareste tilfellene var da Microsoft gikk inn for å overta markedet til nettleseren Netscape. Det gjorde de ved å la Internet Explorer være gratis og gjøre det omtrent umulig å fjerne den fra Windows. Folk betalte for Netscape på den tiden, så ved å la IE være gratis, ville de "take away their oxygen supply". Koselige folk, ikke sant?

Husker at man betalt vel 150 kroner i måneden for å ha en e-mail-adresse også på den tiden.

Men du mener vel at alt som lanseres gratis der andre tar seg betalt, gjøres kun av "koselige" folk?

Netscape var jo gratis for vanlige folk.

Netscape was commercial software for businesses, but was provided free for home and educational use; Internet Explorer was provided free for all Windows and Macintosh users, cutting off a significant revenue stream; as it was told by Jim Barksdale, President and CEO of Netscape Communications: "Very few times in warfare have smaller forces overtaken bigger forces...".[12]
Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Husker at man betalt vel 150 kroner i måneden for å ha en e-mail-adresse også på den tiden.

Men du mener vel at alt som lanseres gratis der andre tar seg betalt, gjøres kun av "koselige" folk?

Netscape var jo gratis for vanlige folk.

Poenget her var at Microsofts politikk førte til at Netscape mistet "a significant revenue stream", som det står i ditt eget sitat. Jeg prøvde ikke å si noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvis du påstår at det ikke er et gammel klisje så er det kanskje på sin plass å komme med et noe nyere eksempel enn Netscape? ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Poenget her var at Microsofts politikk førte til at Netscape mistet "a significant revenue stream", som det står i ditt eget sitat. Jeg prøvde ikke å si noe mer enn det.

Hvem ville ikke angrepet et marked uten konkurranse og med høy gevinst som mulig utfall?

Lenke til kommentar

Er jeg langt fra sikker på! Strategi for markedsmakt som virket for 20 år siden virker neppe i dag, når hele markedet er endret - dels med disruptiv teknologi. Et annet poeng var at på slutten av 90-tallet - i internett sin spede barndom hadde man i realiteten bare et reelt økosystem, i dag har vi flere jevnbyrdige - og byttekostnadene er relativt sett lavere.

Alle disse endringene viser at makt og avkastning i dag skapes av andre faktorer enn for 20 år siden. Ellers er det slik at Google, Facebook, Amazon, Apple og Microsoft søker markedsmakt, det er kjernen av å være kommersiell virksomhet. Alle vil søke å "binde fast" kunden, som er grunnstrategien for alle virksomheter. Men alle måter å binde på virker ikke like godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du må femten år tilbake for å finna eit eksempel (finst det noen med makt i Moicrosoft som jobba der då?), så er det vel ein klar bekreftelse på at påstanden din er irrelevant.

Lenke til kommentar

Når du må femten år tilbake for å finna eit eksempel (finst det noen med makt i Moicrosoft som jobba der då?), så er det vel ein klar bekreftelse på at påstanden din er irrelevant.

Merkelig at du tar bryet med å kommentere en irrelevant påstand.

Når jeg sier at Microsoft har lyst til å ta knekken på konkurrentene, er dette mest et uttrykk for at jeg er kraftig lei av Microsoft og ikke noe mer enn det. Jeg innrømmer så gjerne at det ikke var noe konstruktivt bidrag til debatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...