Apesvatt Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Hey, jeg har nettopp fått jobb i ett vaktselskap, mangler bare politi attesten! Det jeg lurer på er da, i 2017 ble jeg truet med våpen til å kjøre vekk 2 ranere fra ett bensinstasjon ran, ble truet der og da og ingenting var planlagt. Ble dømt av retten til 11 mnd fengsel for medvirkning, men har anka den saken pga jeg er uskyldig og på bevismangel, Fikk dommen min for cirka 1 mnd siden og anka med engang, vil dette stå på en " uttømmende attest " hos politiet? At jeg er dømt for ran.. Også lurer jeg på, jeg ble stilt for retten for å ha kjørt med 0.47 i promille i blodet altså 0.2 ish, samt jeg fiket til en som var under 18 og for de to siste jeg skrev fikk jeg 30 dager fengsel, trolig bare prøvetid og en bot, men har ikke fått dommen sånn når tid jeg skal gjøre opp for meg. Står noe på den " uttømmende attesten " fra politiet? Fylle kjøringen og kropskrenkelsen skjedde for litt over ett år siden, samme med ranet som jeg ble utsatt for å bli offer for å bli sjåfør. Hva vil evt stå der? Har ikke blitt tatt for noe som helst eller noe før i min tid, disse 3 punktene er alt som snuten har " tatt " meg for. Takk for svar! Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 På uttømmende attest står det alt, derav navnet 'uttømmende' Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Livet er noen ganger urettferdig, men se dette fra arbeidsgivers side. Tror du virkelig at en arbeidsgiver vil ansette noen som siste årene både er dømt for medvirkning til ran (!!!) og vold som vekter? Jeg antar du ikke har sagt noe om dette til arbeidsgiver? På et eller annet tidspunkt vil jo dette komme frem på en eller annen måte, og da kan det jo svært godt hende at du får sparken. Hva er da verst, det å ikke få jobben, eller å få sparken? 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Politiregisterloven: § 41.Uttømmende og utvidet politiattest 1. På uttømmende politiattest skal det anmerkes alle straffer, andre strafferettslige reaksjoner og andre tiltak som er registrert i reaksjonsregisteret som følge av lovbrudd. Tidsbegrensningene i § 40 gjelder ikke. På uttømmende politiattest skal det likevel ikke anmerkes a) overføring til konfliktråd etter straffeprosessloven § 71a første og annet ledd, dersom vedkommende ikke har begått nye lovbrudd 2 år etter at det er inngått godkjent avtale, ungdomsplan eller plan i konfliktrådet, b) forenklet forelegg, og c) reaksjon ilagt en person som var under 18 år på gjerningstidspunktet og som ikke har begått alvorlig eller gjentatte lovbrudd, og som heller ikke har begått nye lovbrudd. Kongen gir i forskrift nærmere regler om blant annet hvor lenge lovbrudd begått i ung alder skal anmerkes på uttømmende politiattest og hva som skal anses som alvorlig og gjentatte lovbrudd. 2. På politiattest som nevnt i nr. 1 og § 40 kan verserende saker bare anmerkes dersom det følger av lov eller forskrift gitt i medhold av lov (utvidet politiattest). Anmerkes verserende saker, skal politiattesten gi en kort forklaring på hva den verserende saken gjelder, hva slags straffebud saken gjelder og hvor langt saken har kommet i den påtalemessige behandlingen. Her har du fått ein dom, og denne blir ført i strafferegisteret sjølv om dommen er anka. Merk også at i vaktvirksomheitforskrifta står det: § 32.Innlevering og tilbakekall av legitimasjonskortLegitimasjonskortet skal innleveres når vekteren slutter i virksomheten eller når gyldighetstiden utløper. Arbeidsgiver skal sørge for at vekteren innleverer kortet til utsteder, og straks gi melding om innleveringen til tillatelses- og kontrollmyndigheten. Legitimasjonskortet skal tilbakekalles når innehaveren ikke lenger fyller vilkårene for å være vekter. Dersom vekter ikke anses skikket til å utføre vakttjeneste skal politiet eller arbeidsgiver frata legitimasjonskortet på stedet. Arbeidsgiver som fratar ansatte legitimasjonskortet skal straks sende melding til tillatelses- og kontrollmyndighetene og uten ugrunnet opphold avgjøre om kortet skal tilbakekalles. Så uavhengig av kva som står i politiattesten så kan du bli forhindra frå å ta jobben på bakgrunn av at du på generelt grunnlag ikkje blir rekna som skikka. Sjølv om ein legg godvilja til, så vil din historikk tilsi at det er risikabelt å tilsette deg som vektar. I forhold til ransdommen så er du utsett for å kunne bli utpressa av ranerane, då dei kun treng å bevitne falskt for å få deg endeleg dømt. Promillekøyringa viser til dårleg vurderingsemne og ein uheldig omgang med rusmiddel. Og voldsdommen berre stadfestar at det er stor fare for at du har dårleg impulskontroll, og at det er ein betydelig risiko for at du kan misbruke myndigheita som vekter, og i verste fall føre til at heile vekterfirmaet mister tillatelsen til å drive vaktvirksomheit. Og utan at det har betydning for din vandel, det faktum at du benemner politiet som "snuten" tyder også på at du har eit anstrengt forhold til maktautoritetar. Men når alt det er sagt, så er det slik at du får vandelsattesten sendt til deg enten på folkeregistrert adresse eller digital postkasse. Så strengt tatt kan du søke om vandelsattest på bakgrunn av jobbtilbudet som vekter, og dersom attesten du får ikkje ser særleg bra ut så kan du trekke jobbsøknaden din utan å vise fram politiattesten. På den måten kan du redde ansikt ved å dikte opp at den 'eigentlege' grunnen til at du ikkje tok jobben var at du ikkje likte å jobbe om natta, i uniform eller ein eller anna passande unskyldning. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Livet er noen ganger urettferdig, men se dette fra arbeidsgivers side. Tror du virkelig at en arbeidsgiver vil ansette noen som siste årene både er dømt for medvirkning til ran (!!!) og vold som vekter? Jeg antar du ikke har sagt noe om dette til arbeidsgiver? På et eller annet tidspunkt vil jo dette komme frem på en eller annen måte, og da kan det jo svært godt hende at du får sparken. Hva er da verst, det å ikke få jobben, eller å få sparken? Jeg vil tro man ikke kan bli vekter uansett om arbeidsgiver vil eller ikke, da man vel må ha godkjenning til å feks være ordensvakt fra politiet? Jeg kan få jobb som drosjesjåfør på dagen feks, men jeg får ikke løyve av politiet. Anonymous poster hash: f20d7...d54 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Bare én av tingene du nevner er ille nok til å ikke få jobb i et vaktselskap. Det er dessuten en absolutt nulltoleranse for vinning (medvirkning til ran) og vold (fiket til en under 18 år). Promillekjøringen er bare toppen av kransekaka. Du får nok ikke denne jobben, så bare vær ærlig med arbeidsgiver. Endret 8. november 2018 av Windoge 7 Lenke til kommentar
Apesvatt Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Takk for svar, mye å lese og svare på, ja det virker voldsomt med korpskrenkelsen, fiket lett til han, selvom vi var kompiser der og da valgte noen å anmelde det. Det er kun salg der jeg skal jobbe, bare salg på døra. Alt skjedde for litt over 1 år siden da jeg nettopp hadde mistet faren min så var lett for å bli provosert av de som brukte min fars bortgang mot meg. Den fylle kjøringa og da jeg fiket til en tidligere kompis ble ikke tatt seriøst, Han spurte meg om jeg gjorde noe annet på fritiden enn å fylle kjøre Det skulle gå helt fint akkurat der jeg skulle jobbe. Salgs sjefen velger selv om han vil ansette meg eller ikke, om han blir overbevist av min forklaring der jeg er dømt for medvirkning til ran. For det er en lang og fin forklaring der og jeg er uskyldig, for de som ikke kjenner meg og ikke har sett meg ser de 3 dommene ikke helt bra ut. Jeg er ikke akkurat store gutten, 19 år, 180 høy og veier 70Kg og ett overbevisende ansikt! Jeg lurte kun på hva som står, men setter pris på ærlige svar! Eneste jeg må fokusere på er forklaring og hans tillit som selger når jeg drøfter dette med han, han brydde seg ikke om fyllekjøringa og den hendelsen med kompisen min. Han ansatte meg før han fikk vandelsattesten. Men det finnes 4 forskjellige attester, hvilke av dem vil de 3 dommene vises? Men når det er vaktselskap(KUN SALG AV ALARMER) hvilke attester vil de be om fra politiet? Endret 8. november 2018 av Apesvatt Lenke til kommentar
Apesvatt Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Kan de 2 nederste setningene ha noe å si for meg? For jeg hadde akkurat fylt 18 da alle disse skjedde. Unntak for unge lovbrytere Uttømmende politiattest utstedes i samsvar med bestemmelsene om ordinær politiattest der straffereaksjonen gjelder lovbrudd som er begått før fylte 18 år. Reaksjonene vil da kun stå på i en begrenset periode. Unntaket er hvis et av vilkårene under er oppfylt. Da gjelder bestemmelsene om hva som skal med i en uttømmende politiattest. Følgende reaksjoner er med i attesten uten tidsbegrensninger: reaksjon for alle lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i mer enn tre år begått før fylte 18 år reaksjon for tre eller flere lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i mer enn ett år begått før fylte 18 år reaksjon for fem eller flere lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i inntil ett år begått før fylte 18 år reaksjon for til sammen fem lovbrudd, uavhengig av strafferamme reaksjon for nytt lovbrudd etter fylte 18 år som ble begått innenfor de fristene den opprinnelige reaksjonen skal vises på ordinær politiattest Endret 8. november 2018 av Apesvatt Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Takk for svar, mye å lese og svare på, ja det virker voldsomt med korpskrenkelsen, fiket lett til han, selvom vi var kompiser der og da valgte noen å anmelde det. Det er kun salg der jeg skal jobbe, bare salg på døra. Alt skjedde for litt over 1 år siden da jeg nettopp hadde mistet faren min så var lett for å bli provosert av de som brukte min fars bortgang mot meg. Den fylle kjøringa og da jeg fiket til en tidligere kompis ble ikke tatt seriøst, Han spurte meg om jeg gjorde noe annet på fritiden enn å fylle kjøre Det skulle gå helt fint akkurat der jeg skulle jobbe. Salgs sjefen velger selv om han vil ansette meg eller ikke, om han blir overbevist av min forklaring der jeg er dømt for medvirkning til ran. For det er en lang og fin forklaring der og jeg er uskyldig, for de som ikke kjenner meg og ikke har sett meg ser de 3 dommene ikke helt bra ut. Jeg er ikke akkurat store gutten, 19 år, 180 høy og veier 70Kg og ett overbevisende ansikt! Jeg lurte kun på hva som står, men setter pris på ærlige svar! Eneste jeg må fokusere på er forklaring og hans tillit som selger når jeg drøfter dette med han, han brydde seg ikke om fyllekjøringa og den hendelsen med kompisen min. Han ansatte meg før han fikk vandelsattesten. Men det finnes 4 forskjellige attester, hvilke av dem vil de 3 dommene vises? Men når det er vaktselskap(KUN SALG AV ALARMER) hvilke attester vil de be om fra politiet? For å si det slik: Nei, de bestemmer ikke selv om de ønsker å ansette deg. For noen år siden bestemte Justisdepartementet seg for at alle skal ha tilfredsstillende vandel, uavhengig av om man jobber som vekter eller alarmselger. En god forklaring fra din side vil ikke hjelpe. En fyllekjøring med lav promille vil med nød kunne glippe inn under tilfredsstillende vandel, men så er du i tillegg dømt for vold og medvirkning til ran, uavhengig om hvor uenig du er i dommen. Men det er helt uansett helt tydelig at du ikke er i nærheten av å forstå alvoret i det du har gjort. Endret 8. november 2018 av Windoge 2 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Vil tro formålet du skal søke under kommer her: Personer som skal jobbe som montører av alarmanlegg, samt selgere av alarmanlegg hvor arbeidet medfører befaring av eiendommer eller lokaler der alarmen skal monteres. Politiregisterforskriften § 34-7 andre ledd. Krever uttømmende og utvidet attest Hvordan dette praktiseres ute i bedrifter er jeg usikker på. Har en følelse på at det syndes til dels stort på innhenting av slike attester til både montører og selgere basert på egene erfaringer. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 <p> Kan de 2 nederste setningene ha noe å si for meg? For jeg hadde akkurat fylt 18 da alle disse skjedde. Unntak for unge lovbrytere Uttømmende politiattest utstedes i samsvar med bestemmelsene om ordinær politiattest der straffereaksjonen gjelder lovbrudd som er begått før fylte 18 år. Reaksjonene vil da kun stå på i en begrenset periode. Unntaket er hvis et av vilkårene under er oppfylt. Da gjelder bestemmelsene om hva som skal med i en uttømmende politiattest. Følgende reaksjoner er med i attesten uten tidsbegrensninger: reaksjon for alle lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i mer enn tre år begått før fylte 18 år reaksjon for tre eller flere lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i mer enn ett år begått før fylte 18 år reaksjon for fem eller flere lovbrudd med øvre strafferamme på fengsel i inntil ett år begått før fylte 18 år reaksjon for til sammen fem lovbrudd, uavhengig av strafferamme reaksjon for nytt lovbrudd etter fylte 18 år som ble begått innenfor de fristene den opprinnelige reaksjonen skal vises på ordinær politiattest Det spiller da ingen rolle om du akkurat hadde fylt 18 år når det du viser til gjelder for personer før de fylte 18 år. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Vil tro formålet du skal søke under kommer her: Personer som skal jobbe som montører av alarmanlegg, samt selgere av alarmanlegg hvor arbeidet medfører befaring av eiendommer eller lokaler der alarmen skal monteres. Politiregisterforskriften § 34-7 andre ledd. Krever uttømmende og utvidet attest Hvordan dette praktiseres ute i bedrifter er jeg usikker på. Har en følelse på at det syndes til dels stort på innhenting av slike attester til både montører og selgere basert på egene erfaringer. Sant, men nå virker det i dette tilfellet som om de "bare mangler" den, så da har de nok bedt om den. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Ran, promillekjøring og vold mot et barn? Wow. 5 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Ran, promillekjøring og vold mot et barn? Wow. Men har et overbevisende ansikt. 3 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Det kan godt hende at TS egentlig er en ok kar, men jeg kan med hånda på hjertet si at om jeg visste om bakgrunnen ville jeg ikke under noen som helst omstendighet legge igjen penger hos et firma som ansatte TS til en sånn jobb. For MEG ville det sette dette firmaet i et så dårlig lys at jeg absolutt aldri kunne tenkt meg å bli kunde der. 1 Lenke til kommentar
Apesvatt Skrevet 10. november 2018 Forfatter Del Skrevet 10. november 2018 For å si det slik: Nei, de bestemmer ikke selv om de ønsker å ansette deg. For noen år siden bestemte Justisdepartementet seg for at alle skal ha tilfredsstillende vandel, uavhengig av om man jobber som vekter eller alarmselger. En god forklaring fra din side vil ikke hjelpe. En fyllekjøring med lav promille vil med nød kunne glippe inn under tilfredsstillende vandel, men så er du i tillegg dømt for vold og medvirkning til ran, uavhengig om hvor uenig du er i dommen. Men det er helt uansett helt tydelig at du ikke er i nærheten av å forstå alvoret i det du har gjort. Jeg skjønner hva du mener, jeg forstår alvoret, er ikke dømt for vold fikk jeg vite, altså kropskrenkelse var i den graden jeg hadde gjort men det går jo under kategorien vold men det er grader, det var grenser på hvor alvorlig forholdet av saken var, i dette tilfellet var det ikke vold den grad sa han, det kan skli under sa også salgssjefen.. Siden jeg bare har fiket til han så skulle det gå fint. Men i det store bildet var det vold men det har grader, har ikke banket han, har ikke gjort noe skade på han, det var bare en korpskrenkelse. Og ikke si Hva jeg har gjort, har ikke ranet noe, har ikke med vilje og i viten hjulpet til med ett ran, har blitt ett offer for ranerne til en fluktbil noe som jeg er uskyldig i. Men sammenlagt, Medvirkning til ran, vold mot en under 18, promillekjøring ser det ikke bra ut, uansett fikk jeg vite at ikke noe av det her er rettskraftig og under behandling skulle ikke noe komme på rullebladet enda, er ikke her for en diskusjon, KUN ute etter å få spørsmål besvart. Men setter pris på nøytrale svar samt ærlige svar. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Jeg skjønner hva du mener, jeg forstår alvoret, er ikke dømt for vold fikk jeg vite, altså kropskrenkelse var i den graden jeg hadde gjort men det går jo under kategorien vold men det er grader, det var grenser på hvor alvorlig forholdet av saken var, i dette tilfellet var det ikke vold den grad sa han, det kan skli under sa også salgssjefen.. Siden jeg bare har fiket til han så skulle det gå fint. Men i det store bildet var det vold men det har grader, har ikke banket han, har ikke gjort noe skade på han, det var bare en korpskrenkelse. Og ikke si Hva jeg har gjort, har ikke ranet noe, har ikke med vilje og i viten hjulpet til med ett ran, har blitt ett offer for ranerne til en fluktbil noe som jeg er uskyldig i. Men sammenlagt, Medvirkning til ran, vold mot en under 18, promillekjøring ser det ikke bra ut, uansett fikk jeg vite at ikke noe av det her er rettskraftig og under behandling skulle ikke noe komme på rullebladet enda, er ikke her for en diskusjon, KUN ute etter å få spørsmål besvart. Men setter pris på nøytrale svar samt ærlige svar. Det eneste som kan berge denne jobben for deg er som tidligere nevnt, at arbeidsgiver slurver med vandelsattesten. I mange tilfeller er de ganske desperate etter alarmselgere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå