KoKo_ Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Hei, Samboer fikk med seg PCen sin da hun byttet jobb. BIOS er låst, derfor får jeg ikke endret boot-rekkefølge for å installere nytt OS. (Den åpenbare løsningen er jo å få den opplåst av IT på den gamle jobben hennes, men det blir for mye reising og knot. Og passordet er sikkert brukt på flere PCer, så det er nok hemmelig. Regner vel egentlig ikke med at det er en quick-fix på dette, da poenget med passordet er å holde slike som meg unna å tulle med PCen mens den er i bruk i bedriften) Er det noen måte å resette BIOS/hovedkort eller komme rundt dette på? Det er ikke noe info på PC som er viktig å beholde. Dette er en Lenovo laptop Endret 8. november 2018 av KoKo_ Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Du kan f.eks sette HDDen i en annen pc og slette partisjonene - da vil den gå videre til usb-boot med mindre dette er disablet i bios. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Går det ikke an å ringe IT på gamle-jobben å simpelten spørre etter passordet? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Er det noen måte å resette BIOS/hovedkort eller komme rundt dette på? Det er ikke noe info på PC som er viktig å beholde. Gå til Lenovos supportsider og se om du finner en Hardware Maintenance Manual eller lignende for den modellen det gjelder. I hvert fall for noen modeller finner man en oppskrift man kan følge. (Den kan innebære åpning av PC'en, men det trenger jo ikke være en showstopper. Bare ha et system for hvor skruer er tatt ut og hvor de skal inn igjen. Hold småbarn og dyr unna.) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Så lenge det er TPM-chip på maskinen, noe det sannsynligvis er hvis det er en bærbar maskin, så mener jeg å huske at passordet til BIOS blir lagret på TPM-chippen så det er nær sagt umulig å resette den som man kunne i gamle dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå