Gå til innhold

Droppe ut etter første semester?

Party99

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har et dilemma her.

Går bachelor og vurderer å droppe ut etter dette første semesteret (og antakeligvis da samle inn 10-30 studiepoeng). Studerer borte fra hjembyen min.

Det fordi:

- Jeg er forelsket og har kjæreste i hjembyen som skal studere neste år (august)

- Fagene neste halvår blir verre (og frykter jeg kommer til å stryke i noe dette semesteret og får en god regning fra lånekassen om å tilbakebetale stipend)

- Vil egentlig ikke gå bachelor, men lektorprogram. Så kan jeg ta med sp jeg tjener dette halvåret inn i lektorprogrammet neste år? Vil starte opp med kjæresten og bo med henne under studietiden.

Det jeg da tenker å gjøre neste halvår er å jobbe og tjene masse penger, og tilbringe tid med damen (merker det er veldig vanskelig å studere pga denne kjærligheten).

Men et problem er at jeg har ett års kontrakt på hybelen og jeg har en fin deltidsjobb rett nedi gata her...

Hva tenker dere?://

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du er lektor vil du med 60 poeng ekstra bli lektor med opprykk. Det har grei innvirkning på lønn. Ta de to semestrene nå, så er det i boks.

Eller, følg hjertet ditt. Du elsker jo henne elns.... :p

Er SP relevante kan de selvsagt tas inn i lektorstudie, men ta de heller utenom slik at du får opprykk.

Det er ikke noe fasit her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Riktig, men mange av fagene jeg allerede har nå kommer i lektorutdanningen. Blir vel da ikke noe ekstra studiepoeng på meg ettersom at jeg helt sikkert bare får fritak fra de fagene som er beståtte...?

Det kommer an på om du søker avkorting det. Hvis du bare tar lektorstudiet uten å si at du har det andre, så er det ikke noe automatikk i at du får innpass for tidligere fag. Det er min erfaring i det minste. Man må si ifra selv om man vil ha innpass/avkorting. Jeg har tilsvarende fag fra både UiO, NTNU og Høyskolen i Østfold uten at det førte til noe automatisk fritak elns. Kanskje det blir annerledes om alt er fra samme skole, men jeg tviler på det.

Hvis det skulle vise seg at du får fritak istedenfor kan du jo bare bruke den tiden til å ta andre studiepoeng slik at du har 60 mer uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...