HighGoat Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Hei, Vet at det sies at man er gravid i 9 måneder, men slik jeg har forstått så varrierer dette litt? Det jeg lurer på, er det mulig å bli befruktet 20 desember og føde ett barn 3 november? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Det tror jeg nok ikke. - Dessuten, selv om det skulle være medisinsk mulig så vil man vanligvis sette igang fødselen eller bruke keisersnitt når det går 2-3 uker over termin. Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 Det tror jeg nok ikke. - Dessuten, selv om det skulle være medisinsk mulig så vil man vanligvis sette igang fødselen eller bruke keisersnitt når det går 2-3 uker over termin. Hvis du blir befruktet 20 desember, vill du da ha termin 20 september? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Hvis du blir befruktet 20 desember, vill du da ha termin 20 september? Ikke nøyaktig. - Dette finnes et utall kalkulatorer for dette rundt på nettet. f.eks https://www.babyverden.no/terminkalkulator/ Se også: Når det gjelder igangsetting av fødsel, er det ifølge Janbu en norm i Norge at man setter i gang fødselen innen 11 dager etter termindato. – Dette er noe alle landets fødeinstitusjoner skal følge. Hvis en fødeinstitusjon i et enkelt tilfelle velger å ikke følge normen, skal dette journalføres med begrunnelse, sier hun. https://www.kk.no/mamma/overtid-dette-skjer-nar-gravide-gar-over-termin-63716342 Endret 8. november 2018 av kjetilkl Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 Ikke nøyaktig. - Dette finnes et utall kalkulatorer for dette rundt på nettet. f.eks https://www.babyverden.no/terminkalkulator/ Se også: https://www.kk.no/mamma/overtid-dette-skjer-nar-gravide-gar-over-termin-63716342 Takk, utifra kalkulatoren og og praksisen om maks 11 dager over termin så vill jeg si jeg er 100% sikker på at barnet umulig kan være mitt da dette ble født den 03/11/2018 og sist jeg hadde samleie med kvinnen var 20/12/2017. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Med mindre hun går drektig med en hest så er 11 mnd neppe sannsynlig.... ( Man kan alltids gå noen uker over termin, og selv om "unnfangelsen" er 20. desember, så kan bekfruktningsdato være noe senere... Høres mer ut som at noen forsøker å dekke opp over utroskap... Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 ca 9 mnd, men det er "barnet og kroppen til mor" som bestemmer når fødsel settes i gang. Basert på "når hadde sex, hvilke dager etc" og menstruasjonsyklus og beregning på eggløsning tidspunkt så vil det settes en termin dato. Om graviditeten passerer termin dato så vil det følges litt ekstra med, det måles barnets størrelse med ultralyd om behov og følger opp dette i forhold til hvor stor kvinnen er med hofte størrelse etc som også punkter de tar hensyn til. Så settes evt fødsel i gang når de ser behovet er der. Det kan være alt fra 2-3 dager over termin til en 2-3 uker, men sjeldent mer enn det. Om over så må barnet være liten av størrelse og de anser situasjonen som best for barn og mor å gå lengre for å sørge for at barnet vokser mer, men dette er nok helt ekstremt sjeldent. Men å gå 11mnd gravid skjer nok ikke i Norge! Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Normal drektighetstid for mennesker er 38-42 uker. I noen familier er det helt vanlig med fødsel i uke 36, andre i uke 43, begge tilfellene er i mindretall, men anses ikke som patologisk, eller på annen måte krever spesiell oppmerksomhet. 1 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Kan du ha glemt at dere har ligget sammen etter desember? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Lengste dokumenterte menneskelige graviditet var 375 døgn, dvs 12 måneder og 10 dager, men dette var på 40-tallet og skjer neppe i Norge i dag. Som noen nevnte er det vanlig å sette fødselen i gang når man er ca to uker over tiden. 1 Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Hva med å be om en farskapstest? 1 Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 28. november 2018 Del Skrevet 28. november 2018 (endret) Takk, utifra kalkulatoren og og praksisen om maks 11 dager over termin så vill jeg si jeg er 100% sikker på at barnet umulig kan være mitt da dette ble født den 03/11/2018 og sist jeg hadde samleie med kvinnen var 20/12/2017. 1: Fører du knullelogg? 2: DNA eller farskapstest vil være det mest sikre... 3: Du kan ikke si sånt uten å komme tilbake og oppdatere oss... (Skal vi gratulere eller kondolere?) Endret 28. november 2018 av Caddy 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0 Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 En grunnene vi får "uønsket" barn. Lenge leve egosime og blodskam og hor Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Graviditet og lengde Etter uke 37 er barnet ferdig modnet og utviklet, men vi sier at terminen er i uke 40. Ved fødsel: Før uke 37: prematur (før termin) Uke 37-42 (40): termin Etter uke 42: forlenget graviditet (over termin) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå