1915 Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Hei. jeg jobber idag som selger i en byggervarehandel tittelen ifølge min arbeidsgiver/daglig leder er Proffselger jeg sitter på fast kontor og springer ikke rundt og hjelper kunder med varer i butikk/lager kunder kommer på mitt kontor der jeg regner ut tilbud og hva dem trenger til feks komplett nytt tak. selger både til proff og privatmarkedet. jeg har nå jobbet her i 4 år og synes jeg har lite i lønn. vi er 2 selgere her oppe + daglig leder. daglig leder sitter kun med det daglige(selger ikke) jeg har jobbet her i 4 år og har en brutto lønn i mnd på 35000 kr. noe jeg synes er lite. kollegaen min som har jobbet her i 3 år har samme lønn som meg. jeg har ikke noe utdanning innen selgerfaget. da jeg ble ansatt så dem på praktisk erfaring. som selger her må man ha praktisk erfaring innen tømreryrke slik jeg har for å kunne gi råd og hjelp til privatkunder som feks skal bytte tak eller lage seg en utebod eller bytte vinduer hjemme. jeg har 7 års ansiennitet innen tømrer/snekker yrket før jeg fikk jobb her som selger. har vært borti mye forskjellig i de 7 årene innen tømreryrket. finner ikke noe konkret tariff for hva som er rett lønn her. problemet er at jeg kan heller ikke ta dette opp med sjefen min uten å vite noe konkret å legge fram ang lønn da han er arrogant og bruker hersketeknikk. her må jeg ha noe håndfast og legge fram. har et godt forhold til sjefen. men han er av den arrogante typen du ikke krangler med fordi man ikke gidder en krangel/diskusjon. vi ansatte har jo fulgt med på lønnen til daglig leder og fant ut at siste 4 år så har han hatt 7000 kr i snitt i økning på sin lønn. firmaet er privat sektor. ikke offentlig. så jeg aner ikke hva tarifflønn skal være og hvilken tittel jeg egentlig har? håper på hjelp her. takk på forhånd Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 I utgangspunktet synes jeg 35000 for en selgerstilling i en butikk høres forholdsvis bra ut. Norge har ingen minstesatser for lønn, med unntak av enkelte yrker. Selger er ikke et slikt yrke. Dersom bedriften er knyttet mot en tariff-avtale, har du kanskje noen minstelønn. Her er et eksempel: Garantilønnssatser gjelder fra 1. april 201816 år kr 17.425,-17 år kr 18.036,-Begynnerlønn voksne (18 år) kr 24.013,-1 års ansiennitet kr 24.423,-2 års ansiennitet kr 24.729,-3 års ansiennitet kr 25.617,-4 års ansiennitet kr 25.922,-5 års ansiennitet kr 26.561,-6 års ansiennitet kr 30.595,- Fagarbeider med relevant fagbrev gis et tillegg på kr 10,- per time. Etter bestått fagprøve innplasseres fagarbeidere på ansiennitetstrinn 3. Dersom medarbeideren allerede er innplassert på et høyere ansiennitetstrinn, beholdes dette. Dette er hentet fra Butikkoverenskommelsen 2018-2020 mellom NHO og Handel og Kontor Antar andre fagforeninger og organisasjoner opererer med lignende satser. Dersom verken du eller bedrift er medlem i en organisasjon, står i utgangspunktet arbeidsgiver helt fritt til å sette lønnen der han vil. 1 Lenke til kommentar
aomt Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 35.000 for å jobbe som selger (ingen proff utdanning) og du syns det er for lite? Wow!For all del, du kan gjerne slutte å jobbe i 5 år, ta master, få deg 300.000 i lån, så går du opp til 450.000kr, før skatt. 2 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 35.000 for å jobbe som selger (ingen proff utdanning) og du syns det er for lite? Wow! For all del, du kan gjerne slutte å jobbe i 5 år, ta master, få deg 300.000 i lån, så går du opp til 450.000kr, før skatt. Nå var det brutto, om det har betydning. Trekk fra 36%, ca 12000 så har du ca utbetalt. Ikke overdrevent bra I forhold til gjennomsnitt. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Nå var det brutto, om det har betydning. Trekk fra 36%, ca 12000 så har du ca utbetalt. Ikke overdrevent bra I forhold til gjennomsnitt. Du betaler kun rundt 24% skatt med 35K brutto i måneden. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Du betaler kun rundt 24% skatt med 35K brutto i måneden. 29 % i følge denne: https://tabellkort.app.skatteetaten.no/#/?_k=trv7k7 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 29 % i følge denne: https://tabellkort.app.skatteetaten.no/#/?_k=trv7k7 Trekk og faktisk skatt du skal betale er to helt forskjellige ting. Det er bare å sjekke kalkulator på skatteetatens sider. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Nå var det brutto, om det har betydning. Trekk fra 36%, ca 12000 så har du ca utbetalt. Ikke overdrevent bra I forhold til gjennomsnitt. Det er vel over gjennomsnitt for ukvalifisert arbeid, vil eg si. I alle fall 10-30% mer. Å få 30% mer enn folk med "samme utdannelse/samme type jobb" er ikkje dårlig. Mens TS her syns det er for lite. Det er det eg reagerer på. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Her er det dessverre ikke mye å klage på. Jeg har fagbrev i salgsfaget, og du tjener bedre enn det jeg gjorde som vanlig selger (ikke proffselger) når jeg jobbet i butikk. Du tjener også bedre enn min samboer som jobber som butikksjef i en klesbutikk. 29 % i følge denne: https://tabellkort.app.skatteetaten.no/#/?_k=trv7k7 Skjønner ikke poenget med å spekulere i skattetrekket. TS kan ha huslån, billån, barnehage, lang vei til jobb, medlem i fagforening, osv. Alt dette påvirker skattetrekket. Endret 13. november 2018 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Det er vel over gjennomsnitt for ukvalifisert arbeid, vil eg si. I alle fall 10-30% mer. Å få 30% mer enn folk med "samme utdannelse/samme type jobb" er ikkje dårlig. Mens TS her syns det er for lite. Det er det eg reagerer på. Det er vel ikke ukvalifisert arbeid? TS har 7 års ansiennitet som tømrer (fagbrev?) og hvis han f.eks. arbeider i en byggevareforretning vil jeg anse dette som relevant utdanning. Selv om han ikke har formell utdanning som selger, betyr ikke dette at det er ukvalifisert arbeid. Utdanning er for å starte karriæren. Når man skal søke jobb senere vektlegges i større grad ansiennitet og erfaring. Med mange år bak seg innen yrket, er det naturlig å betale mer enn en som kommer rett fra videregående... Når det er sagt, virker det slett ikke som om TS er underbetalt. 420.000 i året er ingen dårlig betaling for en 8-4 kontorjobb. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Sånn på generell basis virker det ikke som du har noen dårlig lønn. Men jeg stusser litt på noe. Har du/dere ikke hatt noen form for lønnsøkning de årene dere har jobbet? Du sier at sjefen din har hatt gjennomsnittlig økning på 7000 i året de siste 4 årene, men nevner ingenting om deres lønnsøkning. Nå vet jeg ikke hva sjefen din tjener, men for meg høres det der ut som et relativt dårlig lønnsoppgjør også for han. Han har reallønnsnedgang. Hvis du tjente 420 000 i året i 2014 måtte du hatt nærmere 470 000 i år for å ha samme kjøpekraft. Sånn som jeg ser det er det ditt sterkeste kort i en eventuell lønnsforhandling. Det virker ikke som du kan vise til noen tariffer eller andre snittlønninger da du allerede tjener godt, men du bør ikke stå på stedet hvil uten noen lønnsjusteringer underveis. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Tariffavtale er nok ikkje særleg relevant her, både fordi tariffavtaler stort sett konsekvent omtaler kva ein som minimum skal ha i garantilønn basert på erfaring/utdanning, men også fordi du tydeligvis jobber i ei bedrift som ikkje har tariffavtale. Garantilønna frå tariffavtalen til handel og kontor er det alt vist til. Les vi den oversikta og vi tek utgangspunkt i at tømrar/snekker-jobben er relevant nok til å være ein del av ansienniteten, så skal du ha ei månedslønn på minst 30 595 kr pluss eit tillegg på 10 kr per time, med 162,5 arbeidstime per måned, så gir det at du i følge H&K tariffen skal ha minst 32 220 kr i måneden. Du har med andre ord 2780 kr meir i måneden enn det du kunne krevd dersom din arbeidsplass hadde hatt tariffavtale. Dersom vi tek utgangspunkt i at det er meir hensiktsmessig å samanlikne din lønnsutvikling med lønna i byggebransjen (som har allmenngjort tariffavtale og derfor fungerer som ei minstelønn som arbeidstilsynet påser blir overholdt) så er minstelønna for ein fagutdanna bygningsarbeidar 197,90 kr i timen, eller 32 159 kr i månaden. Altså omtrent på same nivå som tariffavtalen for handel og kontor. Det skal sjølvsagt også nemnast at sjølv om ein har tariffavtale med garantilønn, så er det vanleg å ha meir i lønn enn minimumsnivået, særleg for erfarne arbeidstakarar. Dersom du ikkje får forhandle lønn utan å legge konkrete tal på bordet, så er nok ditt sterkaste kort å søke på andre jobbar. Då kan du f.eks. slå i bordet med at ein anna arbeidsgiver har vurdert at din arbeidsinnsats er verdt f.eks. 40 000 kr i månaden, og dersom du ikkje får ei omtrent tilsvarande lønnsjustering så vil du vurdere å levere oppsigelse. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Min mening: Veldig bra lønn for en vanlig ikke-fysisk jobb! Jeg jobbet på et lager med svært høyt stress og fysisk beintungt, til 16 000 - 17 000 etter skatt i måneden, det var 6-7 år siden. Sjefen tok ut 100 000 per måned til seg selv. Ca 50 ansatte totalt. Juss og krav: Har ikke peiling, vent på Krikkert eller folk med erfaring. Endret 9. november 2018 av Taurean Lenke til kommentar
1915 Skrevet 13. november 2018 Forfatter Del Skrevet 13. november 2018 (endret) Tariffavtale er nok ikkje særleg relevant her, både fordi tariffavtaler stort sett konsekvent omtaler kva ein som minimum skal ha i garantilønn basert på erfaring/utdanning, men også fordi du tydeligvis jobber i ei bedrift som ikkje har tariffavtale. Garantilønna frå tariffavtalen til handel og kontor er det alt vist til. Les vi den oversikta og vi tek utgangspunkt i at tømrar/snekker-jobben er relevant nok til å være ein del av ansienniteten, så skal du ha ei månedslønn på minst 30 595 kr pluss eit tillegg på 10 kr per time, med 162,5 arbeidstime per måned, så gir det at du i følge H&K tariffen skal ha minst 32 220 kr i måneden. Du har med andre ord 2780 kr meir i måneden enn det du kunne krevd dersom din arbeidsplass hadde hatt tariffavtale. Dersom vi tek utgangspunkt i at det er meir hensiktsmessig å samanlikne din lønnsutvikling med lønna i byggebransjen (som har allmenngjort tariffavtale og derfor fungerer som ei minstelønn som arbeidstilsynet påser blir overholdt) så er minstelønna for ein fagutdanna bygningsarbeidar 197,90 kr i timen, eller 32 159 kr i månaden. Altså omtrent på same nivå som tariffavtalen for handel og kontor. Det skal sjølvsagt også nemnast at sjølv om ein har tariffavtale med garantilønn, så er det vanleg å ha meir i lønn enn minimumsnivået, særleg for erfarne arbeidstakarar. Dersom du ikkje får forhandle lønn utan å legge konkrete tal på bordet, så er nok ditt sterkaste kort å søke på andre jobbar. Då kan du f.eks. slå i bordet med at ein anna arbeidsgiver har vurdert at din arbeidsinnsats er verdt f.eks. 40 000 kr i månaden, og dersom du ikkje får ei omtrent tilsvarande lønnsjustering så vil du vurdere å levere oppsigelse. har tenkt tanken på å slå i bordet med 40k. men den kommer jeg til kort med. problemet er at sjefen min er 60 år og har vært i bransjen siden han var 16 og jobbet hos de fleste konkurentene her i byn tidligere og han kjenner de som jobber der. så de snakker jo med hverandre. mange av disse er kompis med sjefen så jeg sliter der. og jeg har ikke noe å gå til rett etter, om jeg sier opp jobben min her jeg er nå. ser det er nevnt lengre opp her ang erfaring. sjefen min sier at når han ansetter folk her ser han på erfaring innen tømrerfaget. kommer det noen med masse papirer på utadning som ingeniør og slike ting så er ikke det av interesse. han er kun ute etter folk til å ansette som har praktisk erfaring innen tømreryrket. alle som jobber her har det. ja jeg har fagbrev som tømrer. joda jeg har hatt lønnsøkning. jeg har gått opp fra 28000 til 35000 de siste 4 årene. startet på 28 for 4 år siden altså. i snitt blir jo det 146 kr mnd i lønnsøkning sjefen tjente ifjor 740000 brutto jeg hadde 420000 brutto ifjor flere av de som jobber på lageret tjener MERE enn hva jeg gjør. og han ene har jobbet her 2 år kortere enn meg og har mindre praktisk erfaring innen tømrerfaget. han har sånn 2500 mere brutto enn meg i mnd. Skjønner ikke poenget med å spekulere i skattetrekket. TS kan ha huslån, billån, barnehage, lang vei til jobb, medlem i fagforening, osv. Alt dette påvirker skattetrekket. har huslån,billån, campingvognlån, pendler til jobb hver dag ja. ikke den lengste veien. er 5 mil bare tilsammen t/r ikke organisert i noe fagforening Du betaler kun rundt 24% skatt med 35K brutto i måneden. det stemmer bra. får utbetalt 26100 hver mnd. jobber aldri overtid da det ikke er nødvendig. men jeg bruker å være grei å ta med varer til kunder. får aldri noe igjen for det. vi har heller ingen bonusordning her. kun fast lønn. så jeg vet jo hver mnd hva jeg får. sliter noen mnd til å få det til å gå opp regnestykket så da tar jeg noen småjobber utenom for å få det til å gå opp kjærringa har usikker inntekt pga sykdom så vi er 3 stk som lever sånn sett på omtrent kun 1 lønning. det er hardt til tider. Endret 13. november 2018 av Omnia vincit amor Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 flere av de som jobber på lageret tjener MERE enn hva jeg gjør. og han ene har jobbet her 2 år kortere enn meg og har mindre praktisk erfaring innen tømrerfaget. han har sånn 2500 mere brutto enn meg i mnd. Dette er nok ditt beste kort. Du tjener allerede flere tusen mer enn tariff, så det er ikke noe å hente der. Men dersom kollegaer som gjør "samme" jobben med "samme" eller lavere erfaring tjener vesentlig mer, er det et godt forhandlingskort. De som tjener mer enn deg har tross alt klart å forhandle opp sin lønn, så muligheten er der. Poengter gjerne at du har mer erfaring både som tømrer og som selger, og at du finner det rart at du da ligger bakpå i lønn. For å legge press på arbeidsgiver, be gjerne om en begrunnelse på hvorfor lønnen din er lavere enn dine kollegaers. Siden det mest sannsynlig ikke er noen spesiell grunn til dette, er det ofte lettere for arbeidsgiver å bare gi deg lønnsøkning enn å finne på bullshit grunner. Dersom dette ikke fører noen vei er vel ny jobb eneste muligheten for høyere lønn. Og husk at det er mulig å se seg om etter ny jobb uten å si opp den gamle først. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 13. november 2018 Forfatter Del Skrevet 13. november 2018 Dette er nok ditt beste kort. Du tjener allerede flere tusen mer enn tariff, så det er ikke noe å hente der. Men dersom kollegaer som gjør "samme" jobben med "samme" eller lavere erfaring tjener vesentlig mer, er det et godt forhandlingskort. De som tjener mer enn deg har tross alt klart å forhandle opp sin lønn, så muligheten er der. Poengter gjerne at du har mer erfaring både som tømrer og som selger, og at du finner det rart at du da ligger bakpå i lønn. For å legge press på arbeidsgiver, be gjerne om en begrunnelse på hvorfor lønnen din er lavere enn dine kollegaers. Siden det mest sannsynlig ikke er noen spesiell grunn til dette, er det ofte lettere for arbeidsgiver å bare gi deg lønnsøkning enn å finne på bullshit grunner. Dersom dette ikke fører noen vei er vel ny jobb eneste muligheten for høyere lønn. Og husk at det er mulig å se seg om etter ny jobb uten å si opp den gamle først. har tenkt tanken etter ny jobb. har surfa finn/nav på annonser i 1 år uten og funnet noe. eller funnet noen jobber. men det ender da med 12-14 mil pendling t/r hver dag mot 5 mil idag + 4 bommpasseringer pr dag som utgjør 100 kr i bompenger + mere slitasje på bilen. så det lønner seg ikke å skifte til en jobb der det koster mere i pendling. vinninga går opp i transport til og fra jobb da. liker meg greit her jeg her. men kunne tenkt meg mere lønn. hehe er enig her at jeg må slå i bordet med at andre har mere lønn enn meg som har mindre erfaring Lenke til kommentar
Visum Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Jeg tenker at 35 000 må være over gjennomsnittet med den utdanningen og erfaringen du har! Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Jeg tenker at 35 000 må være over gjennomsnittet med den utdanningen og erfaringen du har! Det er vel rundt gjennomsnittet for en tømrer, som er TS utdannelse. 266. Tømrere og snekkere 34690 TS er derimot butikkmedarbeider med tømrerbakgrunn. Her er snittlønnen noe lavere. 312. Butikkmedarbeidere 30740 https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-300-yrker-6.158.526613.71fc3210ea Så TS har ikke en dårlig lønn i forhold til jobben og utdannelsen, men dersom de andre i butikken tjener bedre enn ham, forstår jeg godt at han vil opp i lønn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 I ein ideell verden så burde trådstarter kunne argumentere for at sidan det er tømrerbakgrunnen som er attraktiv for arbeidsgiver, så er det lønnsutviklinga i tømraryrket som skal være samanlikningsgrunnen, og at han i tillegg til å ha lønnsutvikling som om han jobba som tømrar så skal han ha ekstra betalt for den breddeerfaringa som han no har som både tømrar og butikkmedarbeidar (og muligens erfaring som konsulent innan byggfag- og økonomikonsulent?). Og opp på der igjen kan ein legge inn argumentet om at trådstarter skal ha dekt det som han kan tape ut ved å ikkje lenger praktisere som tømrar og derfor etterkvart vil miste både kontakt med fagmiljøet og innsikt i den faglige utviklinga og arbeidspraksis på byggeplassane. Men slik som trådstarter beskriver sjefen så er det ikkje sikkert ein kjem så langt med slik argumentasjon. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 9. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2020 (endret) hei. ikke vært aktiv her på 2 år nå. liten oppdatering. skjedd mye innat firmaet med diverse som jeg ikke ønsker å gå inn på. jeg jobber fortsatt i samme bedrift og har fått min stilling økt til assisterende daglig leder og lønna har økt til 47000 brutto. ja folk har nevnt lån og skattetrekk. er vell få av oss som ikke har lån? billån x2, huslån, og et par andre lån. familieforøkelse har det også blitt. vi er 4 nå og kun jeg som har inntekt. så lønnshoppet ar hjulpet godt på takk for innspill fra folk her på forumet Endret 9. oktober 2020 av 1915 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå