Gå til innhold

Verdens fremste fornybar energi-analytiker har tro på fremtiden: – Men vi må jakte på raske løsninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Den kan være borte i dager og uker, og da må vi designe strømnettene slik at de tåler det. Husk at backupkraft ikke bare handler om fornybar energi. Selv et kullkraftverk må ha det..
. Hydrogen derimot har han ikke mye tro på"

Men da er det bedre å kaste bort energien som ikke kan sendes ut på nettet eller lagres i batteri?
Den som lever får se.

Også dette:

Nikola Tre for utprøving i Norge og Australia:
http://www.dieselnews.com.au/nikola-electric-truck-may-be-heading-for-australia/




"Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.
Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes."
https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

( Og utbygging av et nett med hydrogenstasjoner, lik dagens bensinstasjoner, vil  koste 20 milliarder. - Dvs. spare 40 milliarder i investering. - Og fjerne all forurensning fra transport-energi i Norge.)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

"Den kan være borte i dager og uker, og da må vi designe strømnettene slik at de tåler det. Husk at backupkraft ikke bare handler om fornybar energi. Selv et kullkraftverk må ha det..

. Hydrogen derimot har han ikke mye tro på"

Men da er det bedre å kaste bort energien som ikke kan sendes ut på nettet eller lagres i batteri?

Den som lever får se.

Også dette:

Nikola Tre for utprøving i Norge og Australia:http://www.dieselnews.com.au/nikola-electric-truck-may-be-heading-for-australia/

"Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes."https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

( Og utbygging av et nett med hydrogenstasjoner, lik dagens bensinstasjoner, vil  koste 20 milliarder. - Dvs. spare 40 milliarder i investering. - Og fjerne all forurensning fra transport-energi i Norge.)

Mye bedre å oppgradere nettet. Da kan vi ekportere strømmen vi sparer på å ikke lage hydrogen. Lager vi hydrogen forsvinner 70% av energien vi heller kunne ha eksportert. Sats også på smarte ladeløsninger som kan jevne forbruket.

Å kaste bort flere terrawattimer som kan selges dyrt til våre naboland ville være tragisk.

 

Får vi problemer med at vi produserer for mye fornybar kraft lager vi bare syntetisk brennstoff fra CO2 i havet og elektrolyse.

 

Da slipper vi kostbare investeringer i livsfarlige hydrogensystemer

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Den kan være borte i dager og uker, og da må vi designe strømnettene slik at de tåler det. Husk at backupkraft ikke bare handler om fornybar energi. Selv et kullkraftverk må ha det..

. Hydrogen derimot har han ikke mye tro på"

 

Men da er det bedre å kaste bort energien som ikke kan sendes ut på nettet eller lagres i batteri?

Det går ut på det same. Hydrogen er berre ein av mange måtar å kaste vekk energien på.

 

Denne vert det nok like lite av som den fyrste hydrogendrivne lastebilen dei skulle produsere. Mange år har gått, og ingen prototyp eksisterer. I mellomtida køyrer Tesla Semi på kryss og tvers i USA, og er snart klar for masseproduksjon.

 

 

"Lading av elbiler er en viktig årsak til at strømleverandørene ønsker å spre strømforbruket på flere timer i døgnet. Med for konsentrert massivt strømforbruk, kan kapasiteten i nettet ryke.

Ifølge Norges vassdrags- og elektrisitetsdirektorat (NVE) kan det oppstå behov for investeringer i nettet på mellom 30 til 60 milliarder kroner dersom tiltak for å spre strømforbruket ikke lykkes."

https://www.side3.no/teknologi/elbiler-kan-sprenge-stromnettet-6695047

Når du les kva NVE faktisk skriv, kan du lure på kva substansar den journalisten har fått i seg: https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

 

Er det rart at folk mister tiltru til media?

 

Nei, ein auke i straumfobruket på 4-5%, hovudsakleg om natta, det toler straumnettet heilt fint. Forbrukstoppane oppstår om morgonen og kvelden, og bilar kan lett lade utanom dei toppane.

 

 

( Og utbygging av et nett med hydrogenstasjoner, lik dagens bensinstasjoner, vil  koste 20 milliarder. - Dvs. spare 40 milliarder i investering. - Og fjerne all forurensning fra transport-energi i Norge.)

For det fyrste måtte eit nettverk av hydrogenstasjonar vere tre gonger større enn dagens nettverk av bensinstasjonar for å få all transport over på hydrogen. No er det eit problem – eller mange oppfattar det i alle fall slik – at bensinstasjonar i distrikta vert nedlagde. Det skal ikkje meir til enn at fire-fem av innbyggjarane i ei bygd går over til elbil, so løner det seg ikkje lenger å drive bensinstasjonen i bygda. Då skiftar resten òg ganske fort til elbil, for alternativet er å køyre fleire mil på rasfarlege vegar for å fylle tanken. Med ein elbil har dei full tank heime kvar morgon, og sparer timevis med køyring for å fylle drivstoff.

 

For desse er ikkje hydrogenbil eit alternativ. Ein hydrogenbil må fylle tanken mykje oftare enn ein bensinbil. Dei fyrste som kjøper hydrogenbil må då ta denne unødige turen tre gonger oftare enn ein nabo med bensinbil. Dermed kjøper dei ikkje hydrogenbil, og det kjem aldri ein hydrogenstasjon til bygda. Dersom det jem ein hydrogenstasjon til bygda fyrst, er det heller ikkje sikkert at nokon kjøper hydrogenbil. Når vanen med å kunne plugge inn bilen heime oog lade veldig billig drivstoff fyrst er innarbeidd, skal det veldig mykje til å overtale nokon til å heller køyre innom ein spesiell stasjon for å fylle ekstra dyrt drivstoff på ein bil som er dyrare å vedlikehalde. Kanskje den lokale lakseoppdrettaren og bilsamlaren kjøper ein slik bil for moroskuld, og fyller hydrogen på han to gonger i året, men er det dei vil skal bruke 60 milliardar kroner på?

 

Dette skjer i stadig fleire bygder, og etter kvart i stadig større grenser og tettstadar. Straumnettet er der allereie. Ingenting dyrt må byggjast, og i tillegg er drivstoffet veldig mykje billigare. Eg kan ikkje sjå nokon realistisk måte å snu denne utviklinga på, i retning av noko drivstoff som krev spesielle dyre installasjonar for sal av veldig dyrt drivstoff.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Bildet viser "Multi-use", hvor energi kan hentes på havet fra vind og bølger, samtidig som anlegget også fungerer som fiskeoppdrettsanlegg.

Det hvite er 12 leiligheter, og en start på å lage byer på havet.

Den lille grønne rundingen oppå leilighetene er en helikopterplattform.

Denne varianten av "Multi-use" er patentbeskyttet.

WEC OpenSea

Y5VgVQf.jpg?2

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...