Gå til innhold

Alle ombord blir evakuert fra KNM Helge Ingstad etter kollisjon med tankbåt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når vakta på Helge Ingstad så at de var på kollisjonskurs med et annet skip skulle han ha avfyrt noen runder varselskudd foran baugen på tankbåten/slepebåten.....(For tankbåter kan jo stoppe på femøringen.....neppe...)

 

i tillegg var tankbåten under slep

 

Mye tyder vel på at det er fregatten som har manøvrert uaktsomt i farvannet, vil jeg tro.

 

Nå er man åpenbart forbi punktet hvor de håpte å stabilisere båten med lensepumper

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/p62oaW/Fregatten-er-i-ferd-med-a-kantre---kraftig-slagside

 

 

 

Jo, men så var jo påstanden at det ikke var pumper. Du kan bekrefte at det er pumper der?

 

Ifølge redning har det det

 

 

 

– Det tar inn mer vann enn de greier å pumpe ut. Det er ikke kontroll over lekkasjen og akterskipet ligger tungt i sjøen, sa vakthavende redningsleder Eirik Walle til NTB.

 

men nå er det uansett annet scenario blitt

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

That's a lot of damage! (men ingenting litt FLEXTAPE kan fikse).

 

Til dere som har båt kunnskap.

Forstår det slik at nyttefartøy har forkjørsrett, og en tanker er vel ett nyttefartøy.

Hva blir ett militær skip regnet som?

Stemmer, jeg mener at fregatten har forskjørsrett her. Men jeg har kun småbåt lappen i tillegg er det nevnt problemer ift utstyr som var slått av osv så den var sannsynligvis veldig vanskelig å spotte(noe de må ta på sin kappe). Når både tanker og slepebåt har oversett den så må det ha vært noe galt på fregatten sin side.

 

Dette er kun mine tanker om saken dog.

Lenke til kommentar

Hvis ulykken ikke er forårsaket av teknisk feil så må noe ha distrahert guttene og jentene på brua på fregatten. Klokka 4 om natta.. Om stemninga har vært alt for god, eller i grenseland til søvndyssende så har det forårsaket at styrmann mfl ikke har vært topp konsentrert om navigasjonsoppgaven... Julebordsesongen er vel ikke igang enda, så da må det ha vært noe annet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte den cyanfargede båten (fregatten) inn i hekken på tankbåten da?

Animasjon av båtbevegelsene:

https://pmd-nrk.akamaized.net/videoloop/Hordaland/Fregatt_screendump_3.1080p.webm

 

Fregatten er ikke synlig på animasjonen før etter kollisjonen, så det er nok ikke mulig å bruke den til å forstå i detalj hva som skjedde. At de ikke er synlig på animasjonen betyr antakelig at de ikke sendte posisjonen sin til AIS mens de seilte. Såvidt jeg har forstått var fregatten på vei sørover, og det passer med at den ble truffet i styrbord side.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

animasjonen er misvisende i den forstand at det ser ut som fregatten har befunnet seg bak tankskipet. Men er som du selv er inne på, først etter selve kollisjonen at fregatten avgir AIS signal, og da har tankeren beveget seg videre nord på den kursen den hadde.

 

Reellt sett seilte fregatten sørover, mens tankeren altså gikk nord, dvs. de hadde kurs rett mot hverandre, slik som på denne illustrasjonen.

 

uEErj4B.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte den cyanfargede båten (fregatten) inn i hekken på tankbåten da?

 

 

Nei, tankskipets skade er nesten helt i front, like bak det fremre ankeret på styrbord side. Fregatten skade er også på styrbord side, men på bakerste halvdel av båten.  Det må ha skjedd enten ved at fregatten kom på kollisjonskurs nokså rett forfra og prøvde å vike til babord, men for sent, eller at den kom svingende inn fra babord, feilberegnet farten til tankskipet og ikke rakk helt forbi.

 

Edit 2: Det kan også være tankskipet som akkurat har begynt å svinge styrbord, men usikker på om det er noe den ville ha gjort om de ikke kræsjet.

 

Med forbehold, jeg så tankeren bare i noen sekunder på TV2 i morges.

 

Edit: I mens har Mr. M postet en skisse som viser det.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja ja. Det blir jo bare en drøy tusenlapp på hver av oss dette. Jeg går ut fra at staten er selvassurandør også her.

 

Geir :) 

 

Staten bare løfter litt på skuldrene, og øker eiendomsskatten noen promille...så er den kollisjonen ute av verden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker mer på motor/elektronikk som kan ha skade, kan fort bli billigere og bygge nytt skrog for og så flytte over det som enda kan gjenbrukes .

Når vi først har sjansen så må fregatten oppdateres til dagens standard:

 

https://www.nrk.no/norge/forsvaret-kjopte-fregatter-med-teknologi-fra-80-tallet-1.13396029

 

Det kommer ikke til å koste 4 milliarder å fikse skipet, vil tro det ligger på 100 mill. Et vanlig tørrdokkopphold til en PSV ligger på mellom 5-10 millioner, avhengig av mengde arbeid som skal utføres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ei dyr leikegrind.

 

Om vi ser på pengene samlet inn til U-hjelp, 20% kommer frem til ingen nytte. Betre er det ikke med Krig Inovasjonene, 5 000 mill pr stykk for hva ?

Forsvar

 

Om vi nu ser på vekten kontra pris får vi følgende 5 000 000 000 kr / ca 5 000 000 kg => 1000 kr/kg.

Dyrt...

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...