toddy21 Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Hei. Lurer på hvordan jeg kan lese/kopiere innholdetnpæ hardisken? (Legger med bilde) hva er det jeg har ringet ut? Kan den brukes til noe? Takk for svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Det du har ringet inn er pinner for jumpere. Brukes antagelig til å sette diverse modus for testing under fabrikasjon. Sata kontakten ser ut som den er ganske håpløst ødelagt. Ikke mye håp om å få det til å fungere. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 De er 'jumper pins' som nevnt og brukes egentlig ikke. Du må nok skaffe et nytt kontrollkort eller lodde nye SATA-pins. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Dette er en jumperblokk. Du kan ikke hente ut data her på noen måte som er dokumentert. Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 7. november 2018 Forfatter Del Skrevet 7. november 2018 Oki takk for svar. Får prøve å skaffe nytt kontrollkort. Ser uf som det er eneste alternativ 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Hvis du er tålmodig og flink til å lodde, så kan du prøve å sette på ny SATA kontakt. https://www.ebay.com/itm/5Pcs-SATA-7-15-pin-power-data-PCB-SMT-panel-mount-connector/292750710454?epid=726645818&hash=item44294d56b6:g:LK8AAOSwgYdbsHxj:rk:6:pf:0 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Hvis du er tålmodig og flink til å lodde, så kan du prøve å sette på ny SATA kontakt. https://www.ebay.com/itm/5Pcs-SATA-7-15-pin-power-data-PCB-SMT-panel-mount-connector/292750710454?epid=726645818&hash=item44294d56b6:g:LK8AAOSwgYdbsHxj:rk:6:pf:0 Dette er nok det beste alternativet i.o.m at intern status i disken (metadata) ikke potensielt blir forvekslet med en annen disk sin hvis dette ligger på kontrollerkortet. En annen risiko er forskjeller i firmware som kan rote til ting. Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 7. november 2018 Forfatter Del Skrevet 7. november 2018 Dette er nok det beste alternativet i.o.m at intern status i disken (metadata) ikke potensielt blir forvekslet med en annen disk sin hvis dette ligger på kontrollerkortet. En annen risiko er forskjeller i firmware som kan rote til ting. Får prøve å lodde da Takk for svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Det vanskeligste kan være å fjerne den gamle kontakten. Det er viktig å ikke bruke for mye varme, det ødelegger kretskortet. Bruk en god avbiter og klipp den i biter, så kan du lodde av en og en pinne av gangen. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Du kan ikke bruke den sata kontakten det linkes til på ebay, den på ebay er for overflatemontering mens kontakten du har på din hdd har throughhole på strøm og overflate på signal. Den gamle kontakten er lett å få av, jeg har selv loddet på ny kontakt på en disk og brukte en skarp tang og klippet av ledere for så å varme hver pin på kretskort for å dra ut tappen som ble igjen. Jeg fikk tak i et kort fra en annen hdd som hadde samme type kontakt, brukte en dremel og delte kortet opp i 3 deler for å gjøre det enkelt å lodde av plugg uten å bruke mye varme. Kontakt med skade på sata signal del. Kontakt som skal brukes som donor - kort delt opp i 3 deler for å gjøre avlodding enklere. Rengjort kort som skal få ny kontakt. Donor kontakt loddet på 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Har du ødelagt kontakten selv trådstarer? For meg så ser det så brutalt ut den skaden, at det kan virke som om det er en simpel måte å destruere harddisker på, for å unngå at folk snoker på innholdet. For meg framstår disken som om den er hentet i fra en EL-returordning eller noe sånn Endret 8. november 2018 av G Lenke til kommentar
toddy21 Skrevet 9. november 2018 Forfatter Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Har du ødelagt kontakten selv trådstarer? For meg så ser det så brutalt ut den skaden, at det kan virke som om det er en simpel måte å destruere harddisker på, for å unngå at folk snoker påinnholdet. For meg framstår disken som om den er hentet i fra en EL-returordning eller noe sånn Ja har selv ødelagt kontakten. Problemet var først at plastikken inni ble ødelagt, så limte jeg på en sata kabel får å få kontakt. Var litt dom å skulle prøve å rive den ut... da ble resultstet som bildet viser... Endret 9. november 2018 av Hårek Fjernet bilde fra sitat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå