Redaksjonen. Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 MC-nyheter: Elektrisk Harley og fartsmonster med 450 kilometer rekkevidde Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 En flott utvikling. Dette vil øke kjøreglede. For de som vil savne motorlyd/bråk burde det ikke være vanskelig å få til dette, digitalt, også. ( Lyden kan jo slås av i tettygde områder og om natten.) 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 7. november 2018 Populært innlegg Del Skrevet 7. november 2018 (endret) Elektrisk motorsykkel er intet nytt. Hvorfor nevner dere ikke Zero? Et merke med flere seriøse forhandlere i Norge. Kompisen min har vært god kunde der i flere år, og jeg har også kjøpt et av deres produkter. Denne Youtube-videoen er faktisk min. Dette er unboxing av min motorsykkel i 2016. Jeg har den fremdeles, og er kjempefornøyd. Og dette er en video (hjelm-kamera) der jeg kjører den til Skrøylå ved Lysefjorden, rett overfor Prekestolen: Du slipper å kjøpe svindyre merker som Ducati og Harley-Davidson. Denne er på markedet allerede nå. Det er ikke et kinesisk jalla-merke, den er laget i California. Mitt eksemplar lader i vanlig stikkontakt, og støtter ikke hurtiglading. Tomt batteri tar hele natten å fullades. Men nyere modeller støtter hurtiglading. Og du er uansett ikke avhengig av å fullade hver gang du lader. Jeg forstår at noen føler seg barske og mandige med støy, eksos og vibrasjoner. Men tenk over det; dette er jo faktisk negative karakteristikker. Og med elektriske motorsykler slipper du slikt, såvel som mye av vedlikeholdet. Endret 7. november 2018 av Mannen med ljåen 12 Lenke til kommentar
molna Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 ZERO var vel ikke representert på EICMA i år, eller tar jeg feil...? 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 En flott utvikling. Dette vil øke kjøreglede. For de som vil savne motorlyd/bråk burde det ikke være vanskelig å få til dette, digitalt, også. ( Lyden kan jo slås av i tettygde områder og om natten.) For dem som faktisk nyter motorlyd er lyd en privatsak og de kan ha høyttalere i hjelmen. Motorlyden kan sikkert synkroniseres med gassen. Så er det eksibisjonistene som vil bringe motorlyd til folket. Han kan ha høyttalere på sykkelen.. 8 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 (endret) Mitt eksemplar lader i vanlig stikkontakt, og støtter ikke hurtiglading. Tomt batteri tar hele natten å fullades. Men nyere modeller støtter hurtiglading. Så langt jeg kan se så støtter heller ikke 2019 modellene til Zero Motorcycles hurtiglading i form av veikantlader, men snarere det som i bilverden omtales som semi-hurtiglading. I klartekst er der fortsatt ingen Zero motorsykler med CCS Fraaankenkontakt, bare valgfri større ombordlader. Fortsatt er det bare Energica som støtter DC-hurtiglading. • Zero Motorcycles was forced to abandon DC fast charging option in 2013 Med hensyn på MC messen i Milano, så nevnes ikke KYMCO sitt bidrag, nemlig sportssykkelen SuperNEX: For min del har jeg holdt et halvt øye med BMW sin C Evolution. Men BMW gjør jo hva de kan for ikke selge denne scooteren, og i hvert fall sørge for at den ikke under noen omstendighet forlater Tyskland. Endret 7. november 2018 av 1P4XZQB7 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Elmotorsykkel er dessverre ikke like vanlig som elbiler. Første gang jeg så en var på Forus nå i høst. Det er en nytelse å se en motorsykkel akselerere uten en lyd. Det mange ikke vet er at en motorsykkel forurenser mye mer enn en bil, i tillegg til mer støy: https://www.wired.com/2008/06/motorcycles-pol/ 7 Lenke til kommentar
storken Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Eksempel på elektrisk moped på billigsalg fra en elsykkelbutikk. Spennende å se om elektriske mopeder brer om seg i løpet av noen år 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 En nabogutt i konfirmasjonsalderen har fått, det jeg mener, er en av verdens mest bråkete mopeder av foreldrene sine. Han kjører rundt i nabolaget med hele eksosanlegget fjernet og dermed frieksos med masse bråk. Elektriske mopeder hadde vært en fin ting. Men jeg skjønner jo for mange at lyden er en del av sjarmen, spesielt med Harley. 2 Lenke til kommentar
Joar Guttormsen Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Elmotorsykkel er dessverre ikke like vanlig som elbiler. Første gang jeg så en var på Forus nå i høst. Det er en nytelse å se en motorsykkel akselerere uten en lyd. Det mange ikke vet er at en motorsykkel forurenser mye mer enn en bil, i tillegg til mer støy: https://www.wired.com/2008/06/motorcycles-pol/ Da var det kanskje meg du så. Jobber på Forus og har hatt min Zero SR siden 2014. Og elsker den. 4 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 (endret) Fortsatt rekkevidde som er største mangelen for meg. Dernest pris. Ikke akkurat gunstig priset el-mc'ene - der har el-biler et langt bedre verdibudskap. En typisk dagstur i helg kan fort bli 30-40 mil for meg. De lengste dagsturene jeg har tatt er på 70-80 mil. En nabogutt i konfirmasjonsalderen har fått, det jeg mener, er en av verdens mest bråkete mopeder av foreldrene sine. Han kjører rundt i nabolaget med hele eksosanlegget fjernet og dermed frieksos med masse bråk. Elektriske mopeder hadde vært en fin ting. Men jeg skjønner jo for mange at lyden er en del av sjarmen, spesielt med Harley. Det går vel an å varsle: https://vegvesen.whistleblowernetwork.net/WebPages/Public/FrontPages/Default.aspx https://nmcu.org/mer-fokus-pa-stoy/8091/ Det er krav til støygrense på alle MC og mopeder produsert etter 2003 - skal matche det som står i vognkortet - skal være maks 100dB men ofte mindre (målt i en halv meters avstand litt skrått ut for eksosen). Dvs uoriginalt anlegg som bråker for mye er heller ikke ok. Fjerning av eksosanlegg faller inn under modifisering av kjøretøy som må godkjennes av SVV (og det blir garantert ikke godkjent). Endel ungdommer fester også skiltet i for skrå vinkel så regnr ikke skal være lesbart - det er heller ikke lov. Miniskilt er heller ikke lov (faller inn under lov om dokumentfalsk med høye bøter). Bare å varsle - de ødelegger bare for ansvarlige MC kjørere - hilsen MC entusiast. Endret 8. november 2018 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Cruiserformatet er jo som skapt for elektrifisering. Masse batteri og laaang rekkevidde. 2 Lenke til kommentar
Odins Lille Gnager Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 En flott utvikling. Dette vil øke kjøreglede. For de som vil savne motorlyd/bråk burde det ikke være vanskelig å få til dette, digitalt, også. ( Lyden kan jo slås av i tettygde områder og om natten.) Det er ikke bare lyden. Det er hele følelsen av å kjøre en skikkelig motorsykkel. Jeg prøvekjørte en Zero DS i fjor og fant den ... vel ... rett og slett kjedelig og "tannløs" på en måte. Jeg har vanskelig for å finne rett ord for hva som mangler. Sjel ganske? Det ble rett og slett for sterilt og ... blekt. For meg blir det neppe en elektrisk motorsykkel noen sinne. Bil; tja. Kanskje. Men i motorsykkelen min skal jeg ha kjøreglede og frihet. Det finner jeg nok ikke i en elektrisk motorsykkel. Når det er skrevet. Min sønn har en elektrisk motorsykkel og han trives stort med den her på stuegulvet. Men 5-åringer stiller jo sjelden de store kravene. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Zero lager nesten perfekte sykler. Når de kommer med 20 kWh batteri og CCS-lading er alt i boks. Energica burde gått i en litt enklere retning etter min mening, trenger ikke lesse sykkelen med masse gadgets. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå