Gå til innhold

Boliglån

Anbefalte innlegg

Hei, hvor mye kan person A få i boliglån dersom vi legger til grunn disse forutsetningene:

• Person A har NOK 425.000 i bruttolønn (og er i starten av karrieren med en lang utdannelse innenfor økonomi, det er forventet høy bruttolønnsøkning de første 10 årene). Fem ganger inntekten vil dette bløpet utgjøre NOK 2.125.000
  • Person A har tiltenkt å anskaffe seg en leilighet innenfor ring 2 i Oslo og bo i leiligheten med sin samboer/ kone som vil betale NOK 4.000 pr. mnd. til person A. Leieinntekten er skattefri da det leies ut halvparten av leiligheten målt i verdi.
  • Person A har en studiegjeld på ca. NOK 400.000.
  • Person A har NOK 200.000 som kan brukes til å betale EK for anskaffelsen av leiligheten, resten av EK-krav dekkes av kausjonist. Si leiligheten koster NOK 3.300.000 da vil EK-kravet beløpet seg til NOK 495.000, NOK 295.000 dekkes av kausjonisten.
  • Person A eier ingen bil og har ingen barn.
  • Faste kostnader til person A utgjør periodebilletten (sone 1 i Oslo) på NOK 736 pr mnd. (NOK 8.832 pr år), medlemskap på et treningssenter på NOK 249 pr mnd. (NOK 2.988 pr år) og leie av leilighet i Oslo på NOK 2.250 (NOK 27.000 pr år) som vil falle bort ved anskaffelse av leilighet. Øvrige kostnader til mat, frisør o.l. kan anses som variable, men person A klarer i dag å sette av NOK 20.000 til sparing pr mnd (NOK 240.000 pr år).
  • Person A kan få en nominell rente på boliglån i dag på 1,95 % forutsatt medlemskap i en forening.

Hvor mye kan person A få totalt i boliglån? her er det usikkerhet på hvor mye mer i lån person A kan få som følge av leieinntektene på NOK 4.000.

Er det noen som har jobbet i banken eller kan svare på det? spesielt mtp. leieinntektene, om de blir hensyntatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må det gjøres en individuell vurdering av, og det varierer fra bank til bank. Det er ikke mulig for oss å svare på. Du må kontakte hver enkelt bank med din situasjon. Sbanken gjør få individuelle vurderinger. BlueStep gjør mer individuelle vurderinger, men har også betydelig høyere renter.

At du har tenkt å få en leieinntekt, og da i den leiligheten du selv skal bo i (!), tipper jeg at ikke vil vektlegges overhodet i de aller fleste banker.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Er ikke dette noe en økonom burde ha kontroll på?

Men, du kan vell håpe på 2,5 millioner.

EDIT: så ikke gjelden. Maks 2 millioner.

Jeg har delvis kontroll på dette, men har ikke jobbet innenfor dette område og kjenner ingen som gjør det. Tenkte kanskje at noen her på forumet jobber med dette daglig.

Regnestykket mitt er følgende:

Bruttolønn: NOK 425.000

Skattefrie leieinntekter: NOK 48.000 - utleieinntektene er ikke justert for leieopphør o.l. Vet at Nordea opererer med 85 % av utleieinntektene. Ofte er prosentsatsen ennå lavere dersom boligen er kjøpt på et øde øy. 

Totale inntekter til person A: 473.000

x5: NOK 2.365.000 - dette beløpet er ikke justert for gjeld.

Dette må det gjøres en individuell vurdering av, og det varierer fra bank til bank. Det er ikke mulig for oss å svare på. Du må kontakte hver enkelt bank med din situasjon. Sbanken gjør få individuelle vurderinger. BlueStep gjør mer individuelle vurderinger, men har også betydelig høyere renter.

At du har tenkt å få en leieinntekt, og da i den leiligheten du selv skal bo i (!), tipper jeg at ikke vil vektlegges overhodet i de aller fleste banker.

Ja, jeg er klar over at det utføres en individuell vurdering, men uenig at leieinntekten ikke vektlegges i boliglånssøknaden. 1. juli kom det jo èn endring i boliglånsforskriften som åpnet for at man kunne ta med «sikre og dokumenterbare leieinntekter» i enkelte tilfeller når man søkte om boliglån. Si at jeg kan dokumentere utleieinntektene ved en leiekontrakt, vil det da ikke være godt nok?

Lenke til kommentar

Hvilken bransje er det snakk om? Jeg vet av erfaring at en del banker inkluderer overtid eller bonus i visse bransjer hvor dette utgjør store deler av inntekten og lett kan argumenteres at vil være en forutsigbar overtid/bonus.

Hvilke banker, jeg opplever at de er utrolig bastante på dette om dagen selv om en kan vise til en årrekke med overtid.

De avfeier med om du skulle bli syk så faller dette vekk, som er fair nok.

Lenke til kommentar

Hvilke banker, jeg opplever at de er utrolig bastante på dette om dagen selv om en kan vise til en årrekke med overtid.

De avfeier med om du skulle bli syk så faller dette vekk, som er fair nok.

For min del var det Handelsbanken. Jeg var i mitt første år og hadde bare ett år å vise til, men ble bedt om å estimere overtidsbetaling. Jeg fikk til og med et realistisk tall på årslønn, ikke et forsiktig anslag (og bonus/overtid utgjør rett over 30% av min årslønn).
Lenke til kommentar

For min del var det Handelsbanken. Jeg var i mitt første år og hadde bare ett år å vise til, men ble bedt om å estimere overtidsbetaling. Jeg fikk til og med et realistisk tall på årslønn, ikke et forsiktig anslag (og bonus/overtid utgjør rett over 30% av min årslønn).

For min del har det og utgjør ca 40-50% pr år. Noe jeg kan vise til i 6 år snart. Men da jeg var i banken for å diskutere husbygging så var det helt uaktuelt å regne noe med for min del.

Lenke til kommentar

Da får du prøve en annen bank...

Det har jeg såklart, selv om jeg ikke har prøvd alle :) Det virker som de er litt vanskeligere om dagen, de så litt letere på det før føler jeg. 

Men, prøver en annen bank om det skulle bli nødvendig. Pr i dag er det egentlig ikke noe behov, men ble litt satt ut når de var så bastante. 

Lenke til kommentar

5x Inntekt minus evt gjeld du har.

10% slingringsmonn som da oftest går til de som er en "sikker vinner" for banken

Veldig mye blir gjort elektronisk nå og det er som regel det de går etter.

MEN, lite tips fra meg.

Legg opp et budsjett som du sender med søknaden, der du tar med alle faste utgifter du har per dags dato.

Legg til en sparesum til en bufferkonto ( fint om du allerede starter med dette så det ikke bare er tomme ord )

Bevis at du kanskje kan betale ned lånet fortere enn standard 25år ? Feks 15/16 hvis du ser det er mulig

voilá  du har allerede gjort mer enn 99% av de andre som søker boliglån og har betydelig større sjanse for å få 10% slingringsmonn.

Etter dette er det bare å vente dessverre. 

PS: Har dere sett på mulighet for å kjøpe sammen? Det åpner opp for større investerings muligheter og er et evt brudd en stor faktor så kommer kontrakter godt med ^^

Jeg og eksen tjente røft 1mill på 2 salg over 2 år før vi fant at vi passet bedre med andre, den investeringen hadde vært knappe 2-300k hadde vi ikke kjøpt sammen som var den originale tanken min.

Anonymous poster hash: dc48d...8ad
Lenke til kommentar

For min del har det og utgjør ca 40-50% pr år. Noe jeg kan vise til i 6 år snart. Men da jeg var i banken for å diskutere husbygging så var det helt uaktuelt å regne noe med for min del.

Rart.  Min lønn er 100% provisjonsbasert, mao ingen "fastlønn" på papiret, men i praksis viste jeg til stabil lønnsinntekt rett over millionen i 10+ år og i et yrke der det er lite trolig jeg pludselig ikke får oppdrag.  Skandiabanken var avvisende selv om de hadde vært banken min i 15+ år, men etter personlig oppmøte hos Sparebank1 ble det røde teppet rullet ut og det var knapt grenser for hva de ville gjøre for meg.  Forskjellene kan altså være veldig store fra bank til bank. 

Lenke til kommentar

Rart. Min lønn er 100% provisjonsbasert, mao ingen "fastlønn" på papiret, men i praksis viste jeg til stabil lønnsinntekt rett over millionen i 10+ år og i et yrke der det er lite trolig jeg pludselig ikke får oppdrag. Skandiabanken var avvisende selv om de hadde vært banken min i 15+ år, men etter personlig oppmøte hos Sparebank1 ble det røde teppet rullet ut og det var knapt grenser for hva de ville gjøre for meg. Forskjellene kan altså være veldig store fra bank til bank.

Men, var dette i år/nyere tid? Sparebank1 var skeptisk til dette for min del, men bedre enn andre. De fleste nevner sykdom osv, noe som er helt fair for da ryker alt dette etterhvert.

Jeg misstenker at de enten er blitt strengere i den siste tiden eller at det er enorme forskjeller, både mellom forskjellige banker og internt mellom de.

Lenke til kommentar

Men, var dette i år/nyere tid? Sparebank1 var skeptisk til dette for min del, men bedre enn andre. De fleste nevner sykdom osv, noe som er helt fair for da ryker alt dette etterhvert.

Jeg misstenker at de enten er blitt strengere i den siste tiden eller at det er enorme forskjeller, både mellom forskjellige banker og internt mellom de.

Sommer 2017.  Huset sto ferdig rundt påske i år hvor lånet altså formelt ble innvilget. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...