Gjest Sletttet+98134 Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) _Jeg_ farer med fjas? Er det du eller jeg som kommer med tullete råd om å klone disker, at IT-konsulenter ikke er verdt pengene? Er det du eller jeg som uttaler meg om backup uten å ha verken erfaring eller innsikt? Såvidt jeg vet er dette et diskusjonsforum, ikke et supportforum. Jeg er ikke forpliktet til å bidra med noe support i det hele tatt. Jeg tok meg derimot bryet med å påpeke tullet du kommer med. Dette er nesten en reprise av tråden der du la ut i det vide og brede om hvordan et hjemmenettverk skulle settes opp, så viste det seg at du ikke visste forskjell på router og switch og hadde et skikkelig rælenett selv med dobbel NAT og det som verre er. Du skriver fryktelig mye tekst men det er stort sett bare tull og synsing. Endret 14. november 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Til andre som tar backup til en USB-disk og tror det er bra nok: Er det viktige data du ikke kan miste må du minimum ha to kopier i tillegg til originaldata. Den ene av kopiene bør lagres på et annet sted enn hjemmet ditt, f.eks en skyløsning. Du bør velge skyløsning eller software som bruker versioning, slik at du er beskyttet mot f.eks crypto eller korrupte data. Følger du det prinsippet unngår du med stor sannsynlighet å miste familiebildene dine. Selv har jeg original liggende på et NAS hjemme, som tar backup til et annet NAS i andre enden av hjemmet ofte. NAS nr. to blir synket til NAS nr. 3 som står et par kilometer unna hjemmet mitt. I tillegg synkes bilder til S3 med flytting til Glacier hver natt. Da er jeg trygg på at jeg ikke vil miste data. Brenner hjemmet mitt ned har jeg all data på NAS 3, brenner hjemmet mitt og stedet der NAS 3 ned samtidig har jeg de viktigste dataene (bilder) liggende i Frankfurt. All annen data som ikke ligger i S3 / Glacier kan gjenskapes selv om det vil ta lang tid. Endret 14. november 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
G Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Jeg trodde vi var ferdige i denne tråden å gå etter den andre. Jeg har allerede gitt lovnader om å stille deg i forlegenhet noen ganger senere. Men til dette med backup. Jeg tviler på at en hjemmebruker ønsker å bruke så mye tid og krefter som du skisserer. Men man kan gjerne ha nevnt slike litt mer avanserte backupløsninger. Et backupmønster som er noe brukt i profesjonell sammenheng er f.eks. dette her: Grandfather-father-son backup is a common rotation scheme for backup media, in which there are three or more backup cycles, such as daily, weekly and monthly. The daily backups are rotated on a daily basis using a FIFO system as above. The weekly backups are similarly rotated on a weekly basis, and the monthly backup on a monthly basis. In addition, quarterly, half-yearly, and/or annual backups could also be separately retained. Often some of these backups are removed from the site for safekeeping and disaster recovery purposes Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Backup_rotation_scheme Endret 14. november 2018 av G Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Ja, jeg gleder meg. Du skisserer et tape-regime. Jeg bruker ikke tape hjemme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Her ble det fryktelig mye støy som ikke hjelper trådstarter det minste. Å dra inn IBAS er jo helt overkill, og de ville nok lekende lett hente ut data/filer trådstarter gjerne vil ha tilbake. En overskriving av partisjoner er ikke det samme som å formattere 500GB med 0x00 (noe som tar veldig lang tid forøvrig). MCT lager en (maximalt 32GB) FAT-partisjon og MBR slik at det går å boote fra den.Det går som regel ikke bra når dette gjøres på en USB-tilkoblet HD, men det er andre som har gjort samme tabben og klart å hente ut filer fra "Unallocated space". Bare å koble til HD'en til en annen PC som kjører f.eks. Linux og bruke en utility som leser "raw". (Det finnes flere, noen er gratis). Slik jeg oppfattet trådstarter vet han/hun ikke hvordan, men en gang er alltid den første. Google litt og prøve. Men tipset fra "G" om å først få kopiert den "ødelagte" HD'en til en annen ledig HD kan være lurt. Det er jo forsåvidt en liten terskel det også om man ikke har gjort slik før... Lykke til trådstarter og gi gjerne tilbakemelding om hvordan det har gått. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 (endret) Til info. Kloning av disker før omfattende lesing av sektor for sektor for gjenoppretting er vanlig prosedyre hos data recovey spesialist firmaer. Det brukes i hovedsak ved mistanke at diskens data sektorer forverres og man får aksellerasjon i korrupte og tapte data ved gjentatt lesing fra den. Det gjøres også for å få det maksimale recovery resultatet. Da leser man den ødelagte disken en gang til en kopi (klone) og man foretar recovery lesing fra klonen. Er disken feilformattert derimot og frisk er dette unødvendig. Endret 14. november 2018 av syar2003 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Bra og kort formulering fra syar2003. Litt i tvil likevel om det er unødvendig på en frisk feilformattert disk. Det er jo veldig dumt om det å tilkoble disken skriver ytterligere data til den av en eller annen uventet grunn. Ville ihvertfall skaffet et egnet program som kanskje ikke må boot'e inn i et fullt OS. Jeg er uansett skeptisk dersom dataene er av så uerstattelig type at man burde ha eksperthjelpen. Om det er et bilde eller 500 stykk du kan tåle å tape, så stiller det seg jo annerledes. Men om det er bedriftskritiske filer som ville ledet til konkurs. Alle de spørsmålene må jo trådstarter selv komme til bunns i - selve valget om tilnærming er hans. Det essensielle blir også kartleggingen av hvordan trådstarter fikk til tapet. Det har han forøvrig også redegjort veldig godt for, til at datakyndige kan forstå alvorlighetsgraden. Sant det Fleskefjeset. Det er nevnt tape der. Funker nok på HDD også for det om, luringen. Men det viktige er jo om man må ty til et like strengt backup-regimé som en stor bedrift ville ha valgt. Tape bruker jeg til helt andre ting, pakke inn julegaver og sånn. Endret 15. november 2018 av G Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Sant det Fleskefjeset. Det er nevnt tape der. Funker nok på HDD også for det om, luringen. Men det viktige er jo om man må ty til et like strengt backup-regimé som en stor bedrift ville ha valgt. Tape bruker jeg til helt andre ting, pakke inn julegaver og sånn. Skjønner du i det hele tatt grunnen til at man roterer backupmedia? Meningsløst å rotere disker. Rotering av media er aktuelt når du bruker tape, ikke disk. At du sier du heller ville brukt tape til å pakke inn julegaver sier alt om hva du vet om backup. Endret 15. november 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
G Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Skjønner du i det hele tatt grunnen til at man roterer backupmedia? Meningsløst å rotere disker. Rotering av media er aktuelt når du bruker tape, ikke disk. At du sier du heller ville brukt tape til å pakke inn julegaver sier alt om hva du vet om backup. Det sier også alt om hvor lite fleksibel du er på forståelse av det norske språket. Ser du spinner litt på ordspill om å rotere på disker. Med rotasjon mhp. backup så mener jeg helt og holdent den periodiske rotasjonen (daglig etc.). Taperullen roterer jo den også HDD går hurtigere enn Tape. That's it. Man kan fint rotere på HDD. Det viser jo egentlig hvor fastlåst du sitter i en eller annen IT-forståelse. God bedring på det. Grandfather-Father-Son tilnærming beskriver ikke om det er tape eller HDD som er i bruk. Men det går på månedlig - Ukentlig - Dagling rotasjon (det er det hele med det). Tape til backupformål er tryggt, sikkert og veldig treigt. De som har modernisert seg litt benytter muligens andre lagringsmedia enn tape, også kan de spe litt på med rotasjonen dersom de ser at det er nødvendig pga. et mer sårbart media (f.eks. HDD). Men, det er jo også nettopp her selv en IT-konsulent kan komme til å trø jævlig skjeivt, dersom noe er så virksomhetskritisk og feil rotasjon velges til formålet. Endret 15. november 2018 av G Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Det sier også alt om hvor lite fleksibel du er på forståelse av det norske språket. HDD går hurtigere enn Tape. That's it. Man kan fint rotere på HDD. Det viser jo egentlig hvor fastlåst du sitter i en eller annen IT-forståelse. God bedring på det. Grandfather-Father-Son tilnærming beskriver ikke om det er tape eller HDD som er i bruk. Men det går på månedlig - Ukentlig - Dagling rotasjon (det er det hele med det). Sukk. Les deg opp litt på temaet er du snill, dette er jo bare vås. Lenke til kommentar
G Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Sukk. Les deg opp litt på temaet er du snill, dette er jo bare vås. Fra hva jeg leser du skriver, så sier du stort sett: - Les deg opp på det - Du kan ingenting - Få se skussmålene dine Og slike ting. Står mye om det her. Og lenken har vært delt før. Enough said: https://en.wikipedia.org/wiki/Backup_rotation_scheme Det burde holde at jeg har vist til en lenke tidligere (noe du driter en lang og en brei i), for så at jeg sier noen få ord rundt det. Må du være så grinete alltid Fleskefjeset? Det er slik du framstår når jeg ser debattstilen din. Endret 15. november 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) Hensikten med Grandfather - Father - Son er: Son (sønn) er lik daglig. Dette har du kanskje f.eks. 7 lagringsmedia for. På den åttende dagen så begynner du å sletter på en av de foregående 7 dagene av backup medier. Father står for den ukentlige backup. Hensikten med denne er å utelukke tap på den åttende dagen hvor du ikke lenger hadde backup også videre. Grandfather (besterfar) står for den månedlige backup. Tilfelle du kun har 4-5 lagringsmedie for Father, så skal Grandfather da dekke inn de ukene du da kommer i manko på backup. FORDI, det kan godt hende at en systematisk feil først oppdages 3 måneder senere. Dersom du da ikke har en Grandfather backup så er du ganske ille ute. Det har altså absolutt ingenting med typen lagringsmedie å gjøre slik det muligens kan fortolkes at Fleskefjeset hevder. Så hvem framstår som idiot nå Fleskefjeset? Endret 15. november 2018 av G Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 Nå har vel signal/støy-forholdet nådd et tilstrekkelig lavt nivå til at denne tråden kan avsluttes dersom det ikke kommer flere innlegg som er relevante for trådstarter? Eventuelle "pissing contests" gjør seg best i egne tråder ... 1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 15. november 2018 Del Skrevet 15. november 2018 (endret) du roterer ikke disker når du tar backup. Det gir ingen mening. Tape roterer du. Dette hjelper roboter deg med. Lenken du klamrer deg til beskriver et taperegime fra A til Å. At du du ikke forstår det sier alt. Du kan selvsagt sette opp virtuelle taper og således rotere, men det er fortsatt ingen disker som blir tatt inn eller ut av rotasjon. Endret 15. november 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Kloning til image (filer) er også nyttig i recovery-sammenheng (som det ble nevnt tidligere i tråden) - det er mye lettere å ta kopi av en stor fil og så prøve ut et spesifikk recovery-program (eller en spesifikk recovery-strategi) på kopien. Hvis det ikke funket, så er det bare å lage en ny kopi (av originalfila) og så prøve neste program / strategi. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 (endret) Nå har vel signal/støy-forholdet nådd et tilstrekkelig lavt nivå til at denne tråden kan avsluttes dersom det ikke kommer flere innlegg som er relevante for trådstarter? Eventuelle "pissing contests" gjør seg best i egne tråder ... Det må du gjerne mene. Jeg vil som utgangspunkt forsøke å unngå å pisse. Rene pisseinnlegg har ingen misjon på et forum. Derfor vil jeg forsøke å skille meg litt ut av de som kun er ute etter pissingen ved å tilføye noe matnyttig. Om jeg da kombinerer noe matnyttig med å pisse litt lunkent oppetter ryggen på "pissestarter" er det da ok? Ok til noe nytt jeg har opplevd. Hadde et .PDF-dokument jeg ønsket å flytte. Så kom jeg til denne sjeldne gangen å slette feil fil, da det lå to filer fordi jeg måtte lage .PDF på ny. Også tenkte jeg å slenge meg på å teste et gjenopprettingsprogram i denne hensikt. Jeg har for vane å bruke Shift+Del når jeg sletter filer jo før jo heller. Liker ikke å tømme på søppeldunker jeg. Så da skjedde det jo at jeg ikke hadde Windows-søppeldunken å lene meg på. Innstallerte så trial-utgaven av EaseUS Data Recovery Wizard. Det ligger jo litt i navnet at det skal være så lettvint å bruke som mulig. Minus med dette programmet fra EaseUS: - Funker ikke på Windows 10 når TRIM er aktivt. Dette har de på en keitete måte lagt tilrette for at brukeren manuellt må foreta seg ting. Kanskje det ikke er så lett å omgå akkurat det steget, men det ødelegger litt av Wizard-konseptet da. - Så jeg lot det stå til uten å ta hensyn til advarsel for å se hvor godt programmet kan være på en SSD da for helt grønne folk, altså jeg gjorde det med vilje, fordi dokumentet mitt var enkelt å gjenskape (bare skanne inn noen få sider). Det funket svært dårlig. Den fant da to filer som hadde noe med .PDF-navnet å gjøre. Det var jeg litt overrasket over at den fant noe, men så har jeg ikke så god innsikt i SSD'enes virkemåte heller i fra før av - annet enn at jeg vet det er større gjenopprettingsutfordringer med dem. Filene var helt uleselige/ubrukelige om du ikke er diskarkeolog som liker å jobbe med potensielle fragmenter muligens (samlet i en og samme fil). - Et tredje minus er at den vil innstallere på disken, og dette er noe grønne brukere kan trå feil ved, at de har mistet en fil på boot-disken til Windows 10 også innstallere et gjenopprettelsesprogram der er jo helt bak mål egentlig. Men også det foretok jeg meg for å forsøke å tvinge fram et så dårlig resultat som mulig som i "grønn bruker"-modus. De har riktignok mulighet for å betale ekstra for noe boot-greier kan det se ut til. Men det var ikke så godt opplyst om hva dette verktøyet da gjør. - Det største minuset er at programvaren var dyr om du skal ha en prof.-lisens av de. Og de kjører altså en trial ut til deg, som har valget om du vil betale for å gjenopprette funnene dine av tapte filer, gjennom kjøp av full lisens. Du har altså ingen reelle måter å kunne teste om verktøyet fungerer i trial-perioden uten først å måtte betale full lisens penger. Man kan sikkert kalle meg all slags etter å ha delt denne historien med dere (om en viss person ønsker å lage kvalm videre). Men, jeg viser ihvertfall at jeg har forståelse når jeg forklarer. Da er denne historien delt med dere. Mottoet er at alle ønsker en del av pengene dine, ingenting er helt gratis og at backup er smart. Det er heller ikke enkelt å være den "grønne brukeren" gjennom bruk av wizards som ikke er 100 % perfeksjonerte for grønne/utålmodige brukere. Endret 10. desember 2018 av G Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 [(om en viss person ønsker å lage kvalm videre). Men, jeg viser ihvertfall at jeg har forståelse når jeg forklarer. Da er denne historien delt med dere. Mottoet er at alle ønsker en del av pengene dine, ingenting er helt gratis og at backup er smart. Det er heller ikke enkelt å være den "grønne brukeren" gjennom bruk av wizards som ikke er 100 % perfeksjonerte for grønne/utålmodige brukere. Jeg regner med at det er meg du sikter til. Hvorfor mener du at det er å lage kvalm at jeg retter opp misforståelser du har? Du er fryktelig dårlig til å høre på hva andre sier når du uttaler deg om ting du ikke kan noe om, som i dette tilfellet backupregimer med roterende media pools. Det finnes flere backupprogram som faktisk er gratis. Veeam har en variant. Det funker i Windows, og du kan ta backup til f.eks et share. Holder det så fungerer det helt fint så lenge du vil bruke det, og det er heller ikke begrensninger på restore-siden. Lenke til kommentar
G Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 (endret) Jeg regner med at det er meg du sikter til. Hvorfor mener du at det er å lage kvalm at jeg retter opp misforståelser du har? Du er fryktelig dårlig til å høre på hva andre sier når du uttaler deg om ting du ikke kan noe om, som i dette tilfellet backupregimer med roterende media pools. Det finnes flere backupprogram som faktisk er gratis. Veeam har en variant. Det funker i Windows, og du kan ta backup til f.eks et share. Holder det så fungerer det helt fint så lenge du vil bruke det, og det er heller ikke begrensninger på restore-siden. Jeg synes debattstilen din er litt kvalm til tider. Du kan sikkert være en likandes kar ellers, det vet jeg lite om. Rart om du ikke skulle legge merke til debattstilen du fører selv. Ok, at du synes enkelte ting jeg ytrer kan være dårlige tips, så er det fint om du sier i fra. Så var det stilen du fører da.. Noen har behov for roterende media pools. Det er også individuellt hva noen behøver. Det var en informativ "snutt" fra meg, samt samtidig et svar til deg. Om jeg anbefaler det til trådstarter, mediapools altså? Er det det du lurte på? Da kan du lese tråden om igjen så finner du det ut. Jeg har hørt om Veeam, disse er vel relativt store, har helt sikkert greie løsninger - men de er langt i fra alene. Det er utrolig mange selskaper som skal forsøke å levere backupløsninger. Det er uansett bedre å ha noe backup enn å ikke ha det. Det er ikke noe enkelt å forholde seg til hvilken løsning som er god. Det er så utrolig mange faktorer. Å ha IT-folk er greit det, men da bør de også følge skikkelig opp. De bør være genuint interessert i å passe på at kunden har forstått hva de har bestillet når de leies inn. En utfordring kan være når IT-konsulenten ikke har tatt vare på kunden. Kunden går å tror at det finnes solide backup-rutiner hos seg, også er det mangler der som oppdages først etter katastrofen er et faktum. Sårbarhetene hos IT-konsulenten er det svakeste leddet. Et av disse leddene er selvsagt også kundene selv, og det er ikke alle kunder klar over. Man kan ikke forvente at kundene er IT-kyndige nok. Det skal også bare et dårlig IT-hode til for at ting kan bli katastrofale. Endret 10. desember 2018 av G Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 (endret) Jeg synes debattstilen din er litt kvalm til tider. Du kan sikkert være en likandes kar ellers, det vet jeg lite om. Rart om du ikke skulle legge merke til debattstilen du fører selv. Ok, at du synes enkelte ting jeg ytrer kan være dårlige tips, så er det fint om du sier i fra. Så var det stilen du fører da.. Noen har behov for roterende media pools. Det er også individuellt hva noen behøver. Det var en informativ snutt, samt samtidig et svar til deg. Om jeg anbefaler det til trådstarter, mediapools altså? Er det det du lurte på? Da kan du lese tråden om igjen så finner du det ut. Jeg har hørt om Veeam, disse er vel relativt store, har helt sikkert greie løsninger - men de er langt i fra alene. Det er utrolig mange selskaper som skal forsøke å levere backupløsninger. Det er uansett bedre å ha noe backup enn å ikke ha det. Det er ikke noe enkelt å forholde seg til hvilken løsning som er god. Det er så utrolig mange faktorer. Å ha IT-folk er greit det, men da bør de også følge skikkelig opp. De bør være genuint interessert i å passe på at kunden har forstått hva de har bestillet når de leies inn. En utfordring kan være når IT-konsulenten ikke har tatt vare på kunden. Kunden går å tror at det finnes solide backup-rutiner hos seg, også er det mangler der som oppdages først etter katastrofen er et faktum. Sårbarhetene hos IT-konsulenten er det svakeste leddet. Et av disse leddene er selvsagt også kundene selv, og det er ikke alle kunder klar over. Man kan ikke forvente at kundene er IT-kyndige nok. Det skal også bare et dårlig IT-hode til for at ting kan bli katastrofale. Jeg bryr meg lite om hva du synes om min "teknikk" eller ikke, jeg synes dog det er veldig klønete av deg å kaste rundt begrep du finner på wikipedia som du ikke har snøring på hva er i det hele tatt. Når du så blir rettet på så takler du det på en særdeles lite smidig måte. Å påstå av at man "pisser noen opp etter ryggen" og andre usakligheter når du innehar minimale kunnskaper om temaet som debatteres er ikke måten jeg ville taklet det på i hvert fall. Dette er akkurat samme måte du reagerte på sist vi diskuterte noe der du la ut om noe du ikke kunne - du vet, den gangen da du fortalte at du hadde to routere i nettet ditt, dobbel NAT og at du ikke vet forskjell på en switch og en router? Jeg har ikke sagt at Veeam er alene. Du skriver at ingenting er gratis, jeg svarer med et konkret tilfelle der du får gratis backupsoftware. Du må gjerne fortsette med norskstiler om hvordan enterprise backup fungerer, hvordan IT-konsulenter jobber og så videre, men det eneste du oppnår er å sette lys på hvor lite du kan om dette. Endret 10. desember 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
G Skrevet 10. desember 2018 Del Skrevet 10. desember 2018 (endret) <snip> .. du vet, den gangen da du fortalte at du hadde to routere i nettet ditt, dobbel NAT og at du ikke vet forskjell på en switch og en router? Jeg har ikke sagt at Veeam er alene. Du skriver at ingenting er gratis, jeg svarer med et konkret tilfelle der du får gratis backupsoftware. Du må gjerne fortsette med norskstiler om hvordan enterprise backup fungerer, hvordan IT-konsulenter jobber og så videre, men det eneste du oppnår er å sette lys på hvor lite du kan om dette. Jeg vet forskjell på en switch og en router. La oss si at du en dag skulle være så heldig å tilfredsstille deg selv med å finne en eller annen IT-relatert greie eller hva det nå måtte være du er opptatt av ift. mine kunnskaper, så definerer ikke det alt det andre jeg kan om IT. Hvorfor er du så opptatt av hva andre ikke kan hele tiden? Har sett det med egensyn hvor dårlige IT-konsulenter kan være. Det var ikke jeg som var IT-kunde. Så det å påstå hele veien i fra A - Å fra alfabetet om alt det jeg ikke kan noenting om synes jeg du bør holde deg for god for. Men det er selvsagt opp til deg. Endret 10. desember 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå