Gå til innhold

Budsjett gamingPC, råd om deler fra bruktmarkedet.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver å bygge meg en noenlunde ok gamingpc.

Jeg har litt stramt budsjett så jeg ønsker å plukke ut gode kjøp, og ifm det ønsker jeg tilbakemelding/råd på etpar av tingene jeg mangler:

Har til nå anskaffet meg: 

Phanteks p400s kabinett :       500kr

Msi z270a pro motherboard:    500kr

corsair rm850x psu :                 550kr

gigabyte geforce 1070 ti 8gb : 2500kr

intel i7 6700k                           1750,-

går nok for å kjøpe 16gb 3200mhz rambrikker nye, da det ikke er noe/mye å hente på bruktmarkedet.

Leser rundton på diverse fora, og mange mener en f eks 212 evo luftkjøler er like god som f eks en kraken x42 vannkjøler dersom du ikke driver med hard overklokking etc. En 212evo var nede på 110kr for en mnd siden ifølge prisjakt, mens en rimelig vannkjøler koster 1200kr + ?

Endret av RustLord96
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart kjøp 6700K om du tenker at maskinen skal vare en stund. Nå har AMD nettopp lansert Zen 2, med det som ser ut som 8 kjerners CCX'er. Det betyr at det er svært godt mulig at selv AMD's aller billigste CPU'er til neste år, kommer til å ha 8 kjerner. Klokker bra gjør de visst også, så om folk til neste år kan få 8 kjerner på 4,5GHz+ for 100 - 150 dollar. Ja, da kommer det til å bli solgt en shitload av dem. Som igjen betyr en videre akselerering av utvikleres optimalisering av spillkode for CPU'er som kan behandle så mange tråder som mulig. 4 kjerners CPU uten HT i 2018 gir svært lite mening i min bok. Om du planlegger at maskinen skal vare noen år ihvertfall..

Når det gjelder RAM ville jeg sett videre. Prøv å finn ihvertfall så nærme 3200MHz som du kan komme innen budsjettet ditt. 2133MHz i dag, selv med ditt skjermkort... Nei, bare nei... Igjen; tenk på båna.. ;)

Elkjøp har forøvrig et svært godt tilbud på skjerm, som gjør det unødvendig å kikke på bruktmarkedet etter akkurat det. Vel, med mindre du finner den rimeligere der da. Det er også en tidligere modell som heter PG278Q (uten R på slutten) som kan være interessant til riktig pris. Men det var trøbbel med den når den kom, så for all del, ikke kjøp den uten original kvittering med tanke på eventuell reklamasjon. Ellers har den nye modellen støtte for opp til 165Hz, og en HDMI inngang eller 2 som ikke den gamle modellen har.

Du kan spare ytterligere en 200 lapp på Kompletts tilbud på denne skjermen fra HP, som har samme panel. Eneste er at stativet er litt kjipere uten mulighet for svivel, eller å sette skjermen i portrett modus.

Lenke til kommentar

Helt klart kjøp 6700K om du tenker at maskinen skal vare en stund. Nå har AMD nettopp lansert Zen 2, med det som ser ut som 8 kjerners CCX'er. Det betyr at det er svært godt mulig at selv AMD's aller billigste CPU'er til neste år, kommer til å ha 8 kjerner. Klokker bra gjør de visst også, så om folk til neste år kan få 8 kjerner på 4,5GHz+ for 100 - 150 dollar. Ja, da kommer det til å bli solgt en shitload av dem. Som igjen betyr en videre akselerering av utvikleres optimalisering av spillkode for CPU'er som kan behandle så mange tråder som mulig. 4 kjerners CPU uten HT i 2018 gir svært lite mening i min bok. Om du planlegger at maskinen skal vare noen år ihvertfall..

Når det gjelder RAM ville jeg sett videre. Prøv å finn ihvertfall så nærme 3200MHz som du kan komme innen budsjettet ditt. 2133MHz i dag, selv med ditt skjermkort... Nei, bare nei... Igjen; tenk på båna.. ;)

Elkjøp har forøvrig et svært godt tilbud på skjerm, som gjør det unødvendig å kikke på bruktmarkedet etter akkurat det. Vel, med mindre du finner den rimeligere der da. Det er også en tidligere modell som heter PG278Q (uten R på slutten) som kan være interessant til riktig pris. Men det var trøbbel med den når den kom, så for all del, ikke kjøp den uten original kvittering med tanke på eventuell reklamasjon. Ellers har den nye modellen støtte for opp til 165Hz, og en HDMI inngang eller 2 som ikke den gamle modellen har.

Du kan spare ytterligere en 200 lapp på Kompletts tilbud på denne skjermen fra HP, som har samme panel. Eneste er at stativet er litt kjipere uten mulighet for svivel, eller å sette skjermen i portrett modus.

Takk for svar. Ja svært godt tilbud på skjerm er det nok, men selv 4500,- blir veldig mye for meg, så jeg ser for meg at jeg må ta til takke med 24" , selvom jeg aller helst kunne tenkt meg 27"

Lenke til kommentar

hvis du BARE skal game, så ville jeg heller spart noen kroner å kjøpt 6600K, å heller brukt det du sparer å lagt i et litt dyrere skjermkort!

Men hvis du allerede har lagt inn ett skjermkort i budsjettet å har råd til 6700K, så ville jeg helt klart gått for den.

2133mhz ram ville jeg "holdt meg unna", ville heller prøvd å finne 3000\3200 mhz ram med cl15\14

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...