Gå til innhold

Onboard lyd - er det bra nok ?

Anbefalte innlegg

Jeg vet lite om pc-lydkort, og ønsker råd fra de som har peiling.

Har akkurat skaffet meg et Klipsch 2.1 høyttalersett, og er veldig fornøyd !

Allikevel lurer jeg på om lydkortet jeg bruker er flaskehalsen, og at et lydkort ville forbedret kvaliteten ?

Jeg har Epox EP-4GEA+ hovedkort, og alt det står om lyd-delen er:

"Onboard sound, 6 channel Supports Digital SPDIF".

Kommentarer ønskes !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har prøvd et par-tre onboard-lydkort, og min konklusjon er at det er no dritt. har ingen tester eller lignende for å bekrefte mitt utsagn, men det har alltid blitt driverkrøll og det som verre er.

i tillegg synes jeg lyden er bedre med mitt gode, gamle soundblaster 5.1... (litt krøll med drivere der og, men.. bedre lyd :) )

Lenke til kommentar
tviler på om du vil merke forskjell så lenge du ikke bruker 1k+ på et lydkort.

check test på tomshardware

1K har nesten ingen betydning.... Noen kort koster fort 1000,- EKSTRA bare pga utstyret du får med (IN/Out kort/moduler, software, +++) mens chippen som faktisk gir lyden er den samme.... Priser kan også variere kraftig fra butikk til butikk...

Og ting som spiller inn på om man merker forskjell eller ikke, er mange.. Onboard er mye mer følsomme for typiske "problemer" man kan ha med lydkort.

Selvfølgelig er disse Onboard blitt mye bedre i det siste, og Audiofil som jeg er, er det mulig at jeg er litt vel kritisk, men jeg mener fortsatt at hvis man investerer i kanskje verdens beste PC-høytalere bør man koste på seg mer enn et onboard lydkort....

Lenke til kommentar
1K har nesten ingen betydning....  Noen kort koster fort 1000,- EKSTRA bare pga utstyret du får med (IN/Out kort/moduler, software, +++) mens chippen som faktisk gir lyden er den samme....

Har lært meg en krafig lekse ang. lydchipper på lydkort i det siste... (:D)

Men ikke fortell meg at A/D-omformere på et lydkort til 500 kr er like gode som et til 2000 kr. ;) Det er jo nettopp det som koster penger!

Edit: Trykkleif

Endret av moskus
Lenke til kommentar
1K har nesten ingen betydning....  Noen kort koster fort 1000,- EKSTRA bare pga utstyret du får med (IN/Out kort/moduler, software, +++) mens chippen som faktisk gir lyden er den samme....

Har lært meg en krafig lekse ang. lydchipper på lydkort i det siste... (:D)

Men ikke fortell meg at A/D-omformere på et lydkort til 500 kr er like gode som et til 2000 kr. ;) Det er jo nettopp det som koster penger!

Edit: Trykkleif

A/D-omformer? Det heter da vel D/A-konverter.... Digital-til-Analog. (så fremt du ikke har en analog PC som er koblet til noen digitale høytalere ;) )

Og nei det er ikke alltid DET som koster penger.... Trenger ikke å se lengre enn til Creative Audigy 2 og Audigy 2 Platinium som bruker samme chip, men har en stor prisforskjell pga utstyrsnivå og muligheter. Samme gjelder ZS og ZS platinium Pro. Dette er de mestselgende kortene i den prisklassen du gir eksempel på. Altså pris er ikke alltid ensbetydende med bedre kvalitet...

I proff-kort er det som regel stor prisforskjell etter hvor mange kanaler det er osv.. Selv om lydchippen er den samme i noen tilfeller... (selvfølgelig beveger vi oss ut i unormale kriterier for lydkort, og ikke minst prisklasser med de kortene)

Så nå har jeg kommet å fortalt deg det....

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar
A/D-omformer? Det heter da vel D/A-konverter.... Digital-til-Analog. (så fremt du ikke har en analog PC som er koblet til noen digitale høytalere ;) )

Jeg driver med opptak og tenker vanligvis mest på AD-omformerne. Beklager det. Tenkter heller ikke på "konsum"-kort, men mer proffe kort.

Og ja. Innganger og utganger koster. Men f.eks et Delta 1010 koster nesten bare halvparten enn hva et LynxTwo gjør, selv om Delta 1010 har 8 analoge inn og ut, mens LynxTwo bare har 6 inn ogut... ;)

Lenke til kommentar
A/D-omformer? Det heter da vel D/A-konverter.... Digital-til-Analog. (så fremt du ikke har en analog PC som er koblet til noen digitale høytalere  ;)  )

Jeg driver med opptak og tenker vanligvis mest på AD-omformerne. Beklager det. Tenkter heller ikke på "konsum"-kort, men mer proffe kort.

Og ja. Innganger og utganger koster. Men f.eks et Delta 1010 koster nesten bare halvparten enn hva et LynxTwo gjør, selv om Delta 1010 har 8 analoge inn og ut, mens LynxTwo bare har 6 inn ogut... ;)

Proffe kort var vel aldri aktuelle i denne diskusjonen om han som lurte på om onboard-kortet sitt var bra nok.

Og hvorfor drar du inn det siste eksemplet? Prøver du å være sarkastisk? Jeg skriver at selv på proffkort kan du oppleve å betale sterkt for ekstra I/O selv om chippen er den samme, og så sammenligner du 2 forskjellige produsenter av lydkort, med forskjellige muligheter som skal forsvare poenget ditt at det KUN er chippen du betaler for...

Delta 1010 og LynxTwo er vidt forskjellige på mange andre måter, derfor prisen.

LynxTwo har blant annet:

-Innebygget 32kanals mixer

-Balanserte utganger

-2 ekstra LStream-porter som HVER kan ha 8 utganger

Og en del andre muligheter Delta 1010 bare kan drømme om....

Det er nok ikke bare chippen som gjør forskjellen der.... ;)

Lenke til kommentar
Og hvorfor drar du inn det siste eksemplet? Prøver du å være sarkastisk?

Nei. Ville bare lage et poeng. Forsøket var tydeligvis mislykket. :)

Jeg er fullstendig klar over andre forskjeller på Delta 1010 og LynxTwo (brukte det ene og oppgraderte til det andre). Men dette er kosmetikk, og ikke det som koster penger. Poenget er at A/D og D/A-konverterne til Lynx er (mye) bedre enn Delta 1010 sine, og derfor prisen.

Hvis man har valget mellom et f.eks. Terratec DMX 6Fire og Audigy-kort, så ville jeg tatt Terratec pga av konverterne. Det koster litt mer, men ville være verdt det.

Lenke til kommentar
Og hvorfor drar du inn det siste eksemplet? Prøver du å være sarkastisk?

Nei. Ville bare lage et poeng. Forsøket var tydeligvis mislykket. :)

Jeg er fullstendig klar over andre forskjeller på Delta 1010 og LynxTwo (brukte det ene og oppgraderte til det andre). Men dette er kosmetikk, og ikke det som koster penger. Poenget er at A/D og D/A-konverterne til Lynx er (mye) bedre enn Delta 1010 sine, og derfor prisen.

Hvis man har valget mellom et f.eks. Terratec DMX 6Fire og Audigy-kort, så ville jeg tatt Terratec pga av konverterne. Det koster litt mer, men ville være verdt det.

Selvfølgelig blir poenget ditt mislykket når du begynner å sammenligne 2 kort uten samme bruksområder.. Husk at du med LynxTwo er kommet opp i en klasse der du kjøper etter behov, ikke etter "skryte-specs" som f..eks. Creative bruker.... Nettop derfor kommer LynxTwo i 3 forskjellige versjoner, etter behov. Og skal en produsent gi en kjøper mulighetene til å velge, og øke utstyrsnivået, går også prisen opp. Og kvalitet, følger sjeldent helt pris, det har mye med etterspørsel å gjøre.

Og kosmetikk som du kaller det, koster penger.... Kikk litt på dyrere ting, så ser du fort at kosmetikken lett kan kan sprenge budsjettet ditt... Og tilbake til multimedia-kort: Jeg trenger vel neppe og nevne at kosmetikken på Creative-kortene kan gjøre kortet i noen tilfeller 3 ganger (!) så dyrt.

SELVFØLGELIG får man også bedre chipper hvis du betaler mer, men du tar fullstendig feil når du baserer pris på samtlige kort på markedet etter hva slags D/A konverter som sitter der....

Og ja, LynxTwo er bedre enn Delta, på veldig mange måter.

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...