Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kaffe på Mac, hvordan få data fra SSD

Anbefalte innlegg

Hei,

Min far var så uheldig å søle kaffe på sin Macbook Air (tror det er 2015 modell) og den virker ganske død. Så planen er å ta ut SSD'en, men sånn som jeg har forstått det behøver jeg en slags dock å sette den inn i for å hente ut dataen. Noen tips til hvor jeg skaffer meg dette billigst mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Min far var så uheldig å søle kaffe på sin Macbook Air (tror det er 2015 modell) og den virker ganske død. Så planen er å ta ut SSD'en, men sånn som jeg har forstått det behøver jeg en slags dock å sette den inn i for å hente ut dataen. Noen tips til hvor jeg skaffer meg dette billigst mulig?

Macbook Air 2015 har ikke integrert SSD, så den går å ta ut ur maskinen for å overføre data.

Bare Google "macbook air 2015 ssd adapter" så finner du flere muligheter, f.eks. overganger til USB som du kan koble inn i annen maskin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

for Apple Macbook Air Pro 2013 2014 2015 2016 USB 3.0 SSD Hard Disk Enclosure

Vil jeg tro passer. Selv om prisen er litt stiv for å få slippe moms, men godt mulig kina selgere setter lavere pris på pakken.

https://www.paragon-software.com/no/home/hfs-windows/

Det funger nok i windows 10.

Transcend JetDrive 500 240GB SATA-600

Utrolig dyrt slikt er for eldre 2011 mac air, så gammel burde ikke det kostet så mye.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips, mener å ha lest at vanlige adaptere ikke fungerer. Så må nok ha noe spesialgreier (selvsagt, er jo mac det er snakk om), får se om det er mulig å finne noe brukt for en billig penge. Har både Mac og Windows tilgjengelig, så kompatibilitet er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Det ser korrekt ut ja. Prisen er mye hyggeligere, også skal det jo bare brukes én gang, så hadde ikke brukt noe særlig mer.

Lykke til :)

Som sagt tidligere her så må du nok koble den til en annen, fungerende Mac, da Windows ikke vil klare å lese SSDen.

EDIT: Sjekk også at du har verktøy til å skru skruene ut, om dette allerede ikke er gjort. Litt eldre Macbooks er heldigivs gunstige å skru på, men de bruker litt spesielle skruer som krever litt spesielt verktøy. Det er veldig fort gjort å runde ut skruene/ødelegge de, så ta det rolig.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...