AnonymDiskusjon Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hei. Har et utviklet en idé som har blitt brukt x*10 000 ganger daglig i nesten to dekader av en bedrift som tilsier i mine øyne at dette er et ganske godt produkt. Lurer derfor på om det kan være greit å ta patent på idéen for å selge den videre. Hvor mye ville dette kostet meg om jeg skulle gått inn for å selge den på et åpent globalt marked? Noen tips til hvordan jeg burde gå frem for å kunne få markedsført produktet? Anonymous poster hash: d48e6...abc Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Det fyrste du må gjere er å utvikle idéen til ei praktisk løysning. Du får ikkje ta paten på ein idé, men du kan ta patent ei praktisk løysning på eit eller anna. Du kan heller ikkje ta patent ein idé som er offentleg kjent. 3 Lenke til kommentar
Billys Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) ja Endret 6. november 2018 av Billys Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Hvis dette allerede er i praktisk bruk så kan du ikke få patent, fordi det ikke er en ny idé. (Man tar heller ikke patent på "idéer", man tar patent på en konkret løsning på et konkret teknisk problem.) Endret 6. november 2018 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Apple har tatt patent på mye som har vært i bruk i mange år, eller som andre har "glemt" å ta patent på, men det er selvsagt produkter og ikke ideer Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Apple har tatt patent på mye som har vært i bruk i mange år, eller som andre har "glemt" å ta patent på, men det er selvsagt produkter og ikke ideerDet er helt spesifikke aspekter ved et produkt de patenterer.F.eks. er patentet NO/EP3052411 et transportband. Men det er ikke noen nyhet. Det er dog spesifikke aspekter ved konstruksjonen som har patentert. Også er det ikke nødvendigvis slik at et patent forblir gjeldende hvis det bestrides av en annen. Men som påpekt tidligere, så kan man ikke sånn uten videre patentere noe som allerede er i bruk, da det ikke er en nyhet. Dessuten kan det jo hende at tingen eller framgangsmåten allerede er patentert. Det er ikke alltid helt enkelt å finne fram i patenterer, det brukes et helt spesielt språk som gjør det litt vanskelig for lekfolk å søke i patenterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå