Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Patent på idé

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et utviklet en idé som har blitt brukt x*10 000 ganger daglig i nesten to dekader av en bedrift som tilsier i mine øyne at dette er et ganske godt produkt. Lurer derfor på om det kan være greit å ta patent på idéen for å selge den videre. Hvor mye ville dette kostet meg om jeg skulle gått inn for å selge den på et åpent globalt marked? Noen tips til hvordan jeg burde gå frem for å kunne få markedsført produktet?

Anonymous poster hash: d48e6...abc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har tatt patent på mye som har vært i bruk i mange år, eller som andre har "glemt" å ta patent på, men det er selvsagt produkter og ikke ideer

Det er helt spesifikke aspekter ved et produkt de patenterer.

F.eks. er patentet NO/EP3052411 et transportband. Men det er ikke noen nyhet. Det er dog spesifikke aspekter ved konstruksjonen som har patentert. Også er det ikke nødvendigvis slik at et patent forblir gjeldende hvis det bestrides av en annen.

Men som påpekt tidligere, så kan man ikke sånn uten videre patentere noe som allerede er i bruk, da det ikke er en nyhet. Dessuten kan det jo hende at tingen eller framgangsmåten allerede er patentert. Det er ikke alltid helt enkelt å finne fram i patenterer, det brukes et helt spesielt språk som gjør det litt vanskelig for lekfolk å søke i patenterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...