Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For mye olje på Opel zafira 09 diesel motor

H_jac

Anbefalte innlegg

Da jeg hadde noen problemer med min Opel Zafira under en langtur, klarte jeg å måle feil på olje nivået. Trodde olje nivået lå på Min merket, og ble rådet å fylle på olje. Kjøpte derfor 1 liter med olje og ble fortalt jeg kunne bare helle på alt.

Fant etterpå ut at jeg hadde målt feil og at oljenivået nå gikk over max merket. Ble fortalt at dette burde gå fint?

bilen er en opel zafira 09 med 1.7 diesel motor.

Jeg lurer på om dette kan lage problemer med bilen og ødelegge motoren eller oljepumpa pga for høyt trykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For høyt oljenivå kan ødelegge partikkelfiltere og katalysatorer også. Når det er for mye olje vil ikke oljetrykket bli høyere, men trykket i blokka vil bli for høyt. Da vil olja finne den letteste veien ut for å minke dette trykket og ødelegge pakninger osv. I værste fall kan man slå sprekker/hull i blokka. Mye annet som kan skje også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor mye for mye er det da? Er det bare såvidt over max, så har det nok mindre betydning. Er jo bare å tappe ut en skvett, ev bytte filteret til et nytt, så er du kvitt nesten en halvliter.

Lenke til kommentar

Nå er jeg litt usikker på hva nivået egentlig var når jeg fylte, men bilen har olje volum på 5.4 liter.

Ved sjekk etterpå var vi litt usikker fordi ved måling så gikk oljen veldig langt opp på pinnen ca. 2 cm+, men fra ca 20 mm (0.2cm) over maks merket, så var det ett området på noen få millimeter hvor det ikke var noe olje på staven. Slik var det ved hver test og jeg tenkte det kanskje oljen som var over dette punktet bare kunne være olje fra sidene når vi dro opp målestaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...