Eirik Helland Urke / TU Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Nå klimasikres frøhvelvet på Svalbard: – Vi skal hjelpe permafrosten i gang Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Pff. Skal da bare fly daglige tokter med flytende nitrogen og bombe området. Kan umulig bli dyrere. «Hjelpe permafrosten i gang»... Herre min hatt. Endret 6. november 2018 av Sandormen 2 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Til dels "mange" bygg ellers i verden har temperaturregulering. Enten kjøling eller oppvarming. Noen har også regulering av fuktighet. Hva er det man forsøker å oppnå her...med "kunstig permafrost" utenfor bygget??? Hvis jeg skal ha kald temperatur i kjøleskapet så kjøler jeg ikke ned utenfor kjøleskapet....Jeg ganske enkelt slår på... kjøleskapet.. Og skal jeg ha varme i huset så varmer jeg ikke opp bakken utenfor huset....Nei - jeg slår på varmen "inne i huset"..... Hva er det jeg ikke skjønner her?? Er det noe helt spesielt med frø.... 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hva er det man forsøker å oppnå her Jeg vil tro tanken er at frølageret skal fungere også om det skulle oppstå en akutt krise i verden eller ved langvarig strømbrudd. Du kan sikkert lese mer på wikipedia. 5 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Det vanlige er å kjøle ned fjellet rundt slik at det fungerer som batteri når strømmen er vekk. Flere store kjølelager var laget slik i tider når strømforsyning og utstyr var mindre driftssikkert. 2 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hva er det man forsøker å oppnå her Jeg vil tro tanken er at frølageret skal fungere også om det skulle oppstå en akutt krise i verden eller ved langvarig strømbrudd. Du kan sikkert lese mer på wikipedia. Hvis frølageret er plassert på svalbard fordi det forventes kaldt stabilt klima der i årene som kommer så tror jeg det må være bygd av en gjeng klimafornektere. Det er vel enighet (ikke blandt alle da...) om at verden blir varmere. Temperaturen skal ikke mye opp før Svalbard blir ei våt myr. Jeg ville ikke lagret en fuktfølsom vare som frø i ei våt myr.... Tror man kan avslutte eksperimentet med å lage "permafrost" i plussgrader, (litt håpløst liksom) og heller flytte frølagret med en gang. Til en helt annen plass i verden. (Sydpolen...) (Hele Svalbard vil spire snart....frølagret også..) Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Det er vel enighet (ikke blandt alle da...) om at verden blir varmere Hvem er uenig i dette, sånn egentlig? 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Det vanlige er å kjøle ned fjellet rundt slik at det fungerer som batteri når strømmen er vekk. Flere store kjølelager var laget slik i tider når strømforsyning og utstyr var mindre driftssikkert. Hvis vitsen med å kunstig fryse ned bakken rundt frølageret er å kjøle bygget ved langvarig strømbrudd så tror jeg noen må regne på om det kan lønne seg å heller bruke pengene på et backupbatteri....Dette kan bli et billigere alternativ enn å lage kunstig "midlertidig permafrost" de neste 100 +++++ år.. (i en stadig varmere verden). Batteriet kan kombineres med en vindturbin for å øke driftstiden. Og skulle katastrofen som laget strømbruddet være resultert av "slutten på menneskeheten"...så kan det være det samme hvordan det går med disse frøene Lenke til kommentar
G5X3ZJ34 Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Så hvor høyt over dagens havnivå ligger inngangspartiet til lageret? Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Hvis vitsen med å kunstig fryse ned bakken rundt frølageret er å kjøle bygget ved langvarig strømbrudd så tror jeg noen må regne på om det kan lønne seg å heller bruke pengene på et backupbatteri....Dette kan bli et billigere alternativ enn å lage kunstig "midlertidig permafrost" de neste 100 +++++ år.. (i en stadig varmere verden). Batteriet kan kombineres med en vindturbin for å øke driftstiden. Og skulle katastrofen som laget strømbruddet være resultert av "slutten på menneskeheten"...så kan det være det samme hvordan det går med disse frøeneHva får deg til å tro at ingen har regnet på det? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 (endret) Jeg tipper de som driver med dette ikke har den fjerneste anelse om hva de gjør, ikke har tenkt på noen verdens ting, og sporenstreks burde hanke inn kompetansen som kommer for en dag i kommentarfeltet her. Endret 7. november 2018 av Isbilen 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Det er vel enighet (ikke blandt alle da...) om at verden blir varmere Hvem er uenig i dette, sånn egentlig? Berre vent. Det dukkar stadig opp folk her i kommentarfeltet, med nissehua trekt nesten ned til knea, som hardnakka påstår at verda har vorte kaldare sidan 1998. Det er berre å fyre litt meir kol og olje, so frys nok alt til att, skal du sjå. (Nei, eg er ikkje ein av dei.) 2 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Nei, jeg veit at ikke du er en av de, men disse folka du snakker om går jo i fra "verden har blitt kaldere" til "den økte temperaturen naturlig og positiv" i samme innlegg, og noen ganger ikke adskilt med mer enn et komma. Og det er derfor jeg ønsker å spørre personen over, hvilke klimaforskere som er "uenig" i AGW, for jeg kan ikke huske å ha sett noen forskning som debunker AGW Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Jeg tipper de som driver med dette ikke har den fjerneste anelse om hva de gjør, ikke har tenkt på noen verdens ting, og sporenstreks burde hanke inn kompetansen som kommer for en dag i kommentarfeltet her. Helst bør Sandormen og CXSUB4BA melde seg til tjeneste for Statsbygg på eget initiativ, da får de stoppet alle de dumme løsningene som bygges nå og heller implementert smartere løsninger. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Ja, det er jammen mange "digitale dekksparkere" her inne 1 Lenke til kommentar
Durango Farer Skrevet 8. november 2018 Del Skrevet 8. november 2018 Det er fint å ha klimaendringer å skylde på når det egentlig er en byggeskandale. Alle vet at vinden hele tiden kommer fra sør og gir fokksnø og skavler på toppen av lesiden. Når våren kommer vil selvsagt all denne snøen smelte og renne som vann nedover mot havet, akkurat der hvor inngangen er! I tillegg vet alle som graver en tunell at man skal ha helning UT mot åpningen før man går videre inn og ned. Her gikk de rett ned fra vårens vannvei! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå