Gå til innhold

Mellomvalget i USA


Anbefalte innlegg

Hvem vinner? Hvilke konsekvenser kan det få osv.?

 

Resultatene fra de enkelte delstatene kommer inn i natt. Norsk tid fra ca kl. 00.00-05.00.

 

Hvis Trump og republikanerne taper Representantenes hus, blir det vanskelig for dem å kjøre gjennom sakene sine. Frem til nå, har Trump holdt mange av sine valgløfter. Men de to neste årene frem til neste valg kan bli vanskelige.

 

Kongressen (nasjonalforsamlingen-den lovgivende makt) er delt i to kamre. Representantene hus og Senatet. Er det noen som vet hvilke arbeidsoppgaver/fullmakter de to kamrene har?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis Trump og republikanerne taper Representantenes hus, blir det vanskelig for dem å kjøre gjennom sakene sine. Frem til nå, har Trump holdt mange av sine valgløfter. Men de to neste årene frem til neste valg kan bli vanskelige.

 

Kongressen (nasjonalforsamlingen-den lovgivende makt) er delt i to kamre. Representantene hus og Senatet. Er det noen som vet hvilke arbeidsoppgaver/fullmakter de to kamrene har?

Det er få forskjeller mellom huset og senatet når det gjelder makt, det blir ingen lov uten enighet mellom begge kamrene. Bare huset kan impeach Trump mens bare senatet dømmer han skyldig/uskyldig. Senatet godkjenner traktater og dommere men ellers er det få forskjeller.

 

Politisk sett gjør det mulig for Trump å skylde demokratene for alle sine problemer enda mer enn før. Klarer han å gjør det, blir det lettere for han å bli gjenvalgt.

 

Jeg stemte idag kl. 0630 og har aldri sett så mange folk på valglokalet mitt. Vi får se hva som skjer!

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Er rimelig sikker på at Republikanerne taper Huset, men beholder Senatet med knappest mulig margin. Ellers er det endel spennende valg rundt omkring som kan få betydning foran valget i 2020. Her jeg bor i Georgia så er vel Guvernørvalget det som trekker mest følgere.

 

Brian Kemp (R.) mot Stacey Abrams (D.). Brian Kemp er Secretary of State of Georgia, noe som betyr at han har ansvar for alle valg i Georgia. Han har ikke kjent seg inhabil, så han har ansvaret for sitt eget valg... Helt villt spør du meg!

 

I går fikk jeg min siste propaganda flyer i posten fra det Republikanske Partiet. Jeg kjenner jeg er glad for at det er over nå. Er så glad jeg slipper slike negative flyers og kleine politiske reklamer hjemme i Norge. https://i.imgur.com/cg1HyOJ.jpg

 

Blir også spennende å se om Gillum vinner Guvernørvalget i Florida, om det er fysisk mulig for Beto å slå Ted Cruz i Texas, og om Jacky Rosen kan danke ut Dean Heller i Nevada. I tillegg er Arizona interessant. Jeff Flake er ute, så to kvinner kjemper om det ledige setet hans i Senatet. Republikaneren McSally har en ledelse på 1-2 poeng i de flest meningsmålingene.

Endret av MartinF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er få forskjeller mellom huset og senatet når det gjelder makt, det blir ingen lov uten enighet mellom begge kamrene. Bare huset kan impeach Trump mens bare senatet dømmer han skyldig/uskyldig. Senatet godkjenner traktater og dommere men ellers er det få forskjeller.Politisk sett gjør det mulig for Trump å skylde demokratene for alle sine problemer enda mer enn før. Klarer han å gjør det, blir det lettere for han å bli gjenvalgt.Jeg stemte idag kl. 0630 og har aldri sett så mange folk på valglokalet mitt. Vi får se hva som skjer!

OK. Takk for det. Hva med statsbudsjettet? Er det Senatet eller Kongressen samlet som skal godkjenne statsbudsjettet?

 

Jeg tror Republikanerne får nye seter i Representantenes hus, og beholder flertallet i Senatet.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Demokratene overtar Representantenes hus.

 

Republikanerne beholder Senatet.

 

Det finnes ingen vinnere. Demokratene får flertall i "Huset". Republikanerne styrker makten i Senatet, og vinner noen viktige guvernørvalg.

 

Ut fra disse resultatene, ser det ut som Trump er i rute for å vinne valget i 2020.

Lenke til kommentar

Demokratene har 9% overtak i antall stemmer, men skuffende at amerikanerne ikke i enda større grad snur ryggen til det på alle måter avskyelige Republikanske partiet. Man kan analysere årsakene (befolkning hjernevasket av Fox News, Facebook og konservative radiostasjoner, godt hjulpet av main stream media som lar høyresidens falskhet og propaganda sette dagsorden), men i det store og hele er det et sykdomstegn at et så korrupt parti med en så upopulær agenda til stadighet vinner omtrent halvparten av stemmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Demokratene sliter fordi de baserer seg på korrupte Corporate Democrats i stedet for å satse på reelle "liberale".

Høres riktig ut i mine ører fordi det stemmer overens med egen overbevisning, men jeg er usikker på hvor sant det er. I går tapte alle prominente «progressives» (utenom dem som var i helt sikre demokratiske valgdistrikt).
Lenke til kommentar

Demokratene trenger en god kandidat hvis de skal slå Trump i 2020. En som kommer inn med tyngde og er karismatisk. Men de beste kandidatene kan la være å stille, og heller vente til 2024, fordi de vet at det er vanskelig å vinne over en sittende president. Obama, Bush og Clinton satt i 8 år. Det gjør nok Trump og. Det ser ut som demokratene har en rimelig mulighet til å ta Florida og noen stater i rustbeltet, så det hele er ikke avgjort.

Det som taler til fordel for Trump, er særlig sterk økonomisk vekst og lav arbeidsledighet. Og så har han holdt mange av sine valgløfter. Det mest sannsynlige er vel at Trump tar 40 av 50 stater også ved neste presidentvalg, og sitter i 8 år.

Lenke til kommentar

Obama, Bush og Clinton satt i 8 år. Det gjør nok Trump og. Det ser ut som demokratene har en rimelig mulighet til å ta Florida og noen stater i rustbeltet, så det hele er ikke avgjort.

 

Men du sa også at republikanerne ville få nye seter i representantenes hus, så kanskje din gjetting har sporet litt av.

Lenke til kommentar

Men du sa også at republikanerne ville få nye seter i representantenes hus, så kanskje din gjetting har sporet litt av.

Ja, jeg gjettet feil der. Men så gjettet jeg riktig på Senatet, da, og jeg gjettet riktig på at Trump vant i 2016. Morsomt å gjette. Men det er ikke enkelt å sitte i Norge og gjette riktig på politikk i USA.

Lenke til kommentar

Demokratene har 9% overtak i antall stemmer, men skuffende at amerikanerne ikke i enda større grad snur ryggen til det på alle måter avskyelige Republikanske partiet. Man kan analysere årsakene (befolkning hjernevasket av Fox News, Facebook og konservative radiostasjoner, godt hjulpet av main stream media som lar høyresidens falskhet og propaganda sette dagsorden), men i det store og hele er det et sykdomstegn at et så korrupt parti med en så upopulær agenda til stadighet vinner omtrent halvparten av stemmene.

Problemet ditt er at du regner med demokratene er et fint og ryddig parti. De er jo ikke det. Bare se når partiet konspirerte for å hive ut Sanders. Hvordan er demokrater ikke korrupte?

 

Det som er skuffende er at folk ikke går ut mot systemet. Systemet er problemet. Stemmer du demokratisk eller republikansk løser det ingen problemer. Det er ikke det som er problemet. Det er en distraksjon slik at folk ikke ser det reelle problemet. Naivt å tro at om folk bare stemmer på demokratene så blir alt bra.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si at du ikke får lov til å gjette, men det hele virker litt meningsløst når det ikke er spesielt stort grunnlag for påstanden.

Jeg mener at det finnes et godt grunnlag for påstanden om at Trump mest sannsynlig vil vinne. Han vant 40 av 50 stater i presidentvalget, og mellomvalget tyder på at han beholder de fleste av disse statene. Økonomisk vekst, lav arbeidsledighet og innfridde valgløfter øker nok også sjansene til sittende presidenter.

 

Men å predikere at Trump skal vinne akkurat 40 stater, blir naturligvis veldig usikkert. Men jeg tror Trump beholder de fleste av statene han vant i 2016, og så taper og vinner et par nye. Jeg tipper han ender opp med omlag 40 stater i 2020. Men så er jo det store spørsmålet hvilke stater han tar. Det ser ut som Trump kan tape Florida, f. eks., og det er en stor stat med mange representanter.

 

Problemet ditt er at du regner med demokratene er et fint og ryddig parti. De er jo ikke det. Bare se når partiet konspirerte for å hive ut Sanders. Hvordan er demokrater ikke korrupte?

 

Det som er skuffende er at folk ikke går ut mot systemet. Systemet er problemet. Stemmer du demokratisk eller republikansk løser det ingen problemer. Det er ikke det som er problemet. Det er en distraksjon slik at folk ikke ser det reelle problemet. Naivt å tro at om folk bare stemmer på demokratene så blir alt bra.

Men USA er et av verdens beste land å bo i. Det er derfor folk fra sør -og mellom-amerika forsøker å ta seg inn i landet.

Den materielle levestandarden er høy, de har høy gjennomsnittlig levealder, er høyt utdannet, har økonomisk vekst og lav arbeidsledighet. Det tyder på at systemet fungerer ganske bra.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Økonomisk vekst var noe USA hadde før Trump tok over, hva har Trump gjort for å forbedre økonomisk vekst?

 

Lav arbeidsledighet, den var på vei ned før han tok over, hva har han spesielt gjort for å få den ned?

 

Hvilke valgløfter er innfridd?

 

Og så har du problemet med at rike stadig blir rikere. Trump sin velgerbase stadig fattigere. Folk lider under økonomisk krigføring utført av Trump. Bønder som tar store tap på avlinger eksempelvis, fordi USA er stor produsent av mat, og Kina kjøper ikke lengre. Ikke av USA. Og forresten? Skaden er umulig å fikse. De kjøper fra land som Argentina nå. Så ille er det at republikanerne gav krisepakke til bønder, men det er selvfølgelig ikke nok. 



Men USA er et av verdens beste land å bo i. Det er derfor folk fra sør -og mellom-amerika forsøker å ta seg inn i landet.
Den materielle levestandarden er høy, de har høy gjennomsnittlig levealder, er høyt utdannet, har økonomisk vekst og lav arbeidsledighet. Det tyder på at systemet fungerer ganske bra.

USA er bedre enn latin-amerika ja. Det sier ikke veldig mye. Latin-Amerika er krise. De har så mye problemer der. Sammenligner du USA med Europa derimot så blir det bare trist for USA sin del.



Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

USA er bedre enn latin-amerika ja. Det sier ikke veldig mye. Latin-Amerika er krise. De har så mye problemer der. Sammenligner du USA med Europa derimot så blir det bare trist for USA sin del.

Europeiske amerikanere har det like bra eller bedre enn europeere i snitt, selv norsk amerikanere. En del amerikanere som klassifiseres som «fattige» har en levestandard som ligner middelklassen i Hellas

 

Slaveri og rasisme skapte utfordringer som europeiske land bare begynner å forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...