NTB - digi Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Skeptisk til ensidig Google-skatt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Uansett utfall er det nok sluttbruker "oss" som får regningen, enten direkte eller indirekte. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Uansett utfall er det nok sluttbruker "oss" som får regningen, enten direkte eller indirekte. Selvfølgelig – men det er ikke det denne saken handler om. Når alle lokale konkurrenter av f.eks. Google må betale skatt, skulle det jo bare mangle at ikke Google også må betale skatt! I dag har vi store internasjonale aktører som flytter økonomisk overskudd til ulike skatteparadiserm og lurer seg unna ørsmå dråper i skatt – hvilket er drepende urettferdig for alle konkurrentene. Er det noe vi bør verne om, er det like konkurransevilkår! Jeg ser absolutt ingen grunn til at Microsoft, Google, Apple, Amazon og andre større selskaper skal få fordeler over små lokale konkurrenter! Lik og rettferdig skattlegging MÅ på plass. Helst i går! Endret 6. november 2018 av qualbeen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Selvfølgelig – men det er ikke det denne saken handler om. Når alle lokale konkurrenter av f.eks. Google må betale skatt, skulle det jo bare mangle at ikke Google også må betale skatt! I dag har vi store internasjonale aktører som flytter økonomisk overskudd til ulike skatteparadiserm og lurer seg unna ørsmå dråper i skatt – hvilket er drepende urettferdig for alle konkurrentene. Er det noe vi bør verne om, er det like konkurransevilkår! Jeg ser absolutt ingen grunn til at Microsoft, Google, Apple, Amazon og andre større selskaper skal få fordeler over små lokale konkurrenter! Lik og rettferdig skattlegging MÅ på plass. Helst i går! Hvilken små lokale konkurrerende sosiale nettjenester finnes det til de store ? Bestille du varer fra Amazon så betaler du mva på like vilkår som alle andre store/små nettbaserte internasjonale butikker, hvis du mener vilkårene skal være på linje med norske butikker som må betale norske lønninger, formueskatt, ets. har du en stor jobb foran deg. Uansett, så vi som sluttbruker betale mer sålenge tilbydere får mindre profitt. Endret 6. november 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hvilken små lokale konkurrerende sosiale nettjenester finnes det til de store ? Bestille du varer fra Amazon så betaler du mva på like vilkår som alle andre store/små nettbaserte internasjonale butikker, hvis du mener vilkårene skal være på linje med norske butikker som må betale norske lønninger, formueskatt, ets. har du en stor jobb foran deg. Uansett, så vi som sluttbruker betale mer sålenge tilbydere får mindre profitt. Huh? Nei, jeg forventer ikke like vilkår forøvrig. Men dagens ordning er veldig urettferdig, i favør av de store. En kjapp og enkel løsning ser jeg kanskje ikke, men ... ja, nei, noe burde vært gjort. --- Kjappe eksempler jeg kommer på i farta: Google: Det finnes et hav av konkurrenter til e-post. Men der Google knapt betaler skatter, legger andre aktører prosentmessig langt mer igjen i kassa. Amazon: Det finnes et hav av konkurrenter til AWS. Både sky-løsninger og rene servere. Men .. igjen .. Facebook: Det finnes kanskje ikke så mange konkurrenter som kan måle seg mot FB i utbredelse, men er det relevant? Skal Facebook få slippe å betale skatt, bare fordi de er så jævlig store? Hvor er logikken? Og uansett: Facebook er mer enn det vi ser. Facebook er bl.a. også en stor og viktig annonse-plattform. Små lokale annonse-platformer finner du rundt om på kloden – også her i lille Norge. Dersom du kjøper annonser av et norsk selskap (f.eks. A-media, Schibsted m.fl), vil en andel av profitten til eksempelvis A-Media sendes i retur til samfunnet. Selskapsskatter kan vi like eller mislike – men likt for de involverte aktørene bør det nå uansett være. Det er tilfelle at Facebook tjener mange, mange millioner på reklame betalt inn av norske bedrifter, myntet på norske brukere. Her burde vi hatt rom for å skattlegge bedre, for å sikre mer rettferdige vilkår. PS: Når jeg ser over mitt eget innlegg, kan det kanskje virke som at jeg ønsker å skattlegge alt og alle i øst og vest. Det er nå heldigvis ikke så ille. Alt jeg etterstreber er like(re) vilkår. Dagens opplegg fungerer dårlig … 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Og uansett: Facebook er mer enn det vi ser. Facebook er bl.a. også en stor og viktig annonse-plattform. Små lokale annonse-platformer finner du rundt om på kloden – også her i lille Norge. Dersom du kjøper annonser av et norsk selskap (f.eks. A-media, Schibsted m.fl), vil en andel av profitten til eksempelvis A-Media sendes i retur til samfunnet. Selskapsskatter kan vi like eller mislike – men likt for de involverte aktørene bør det nå uansett være. Vet ikke om aviser, etc, må betale mva på annonser, men de har fritak for mva samt at de får statsstøtte så ikke den beste sammenligningen. Problemet er vel at utenlandske selskaper som ikke har kontor i Norge "da måtte de betale på like vilkår som andre Norske" ikke er pålagt og betale til Norge. Ta foreksempel en liten blogger i Asia som har noen Norske følgere som er aktive på bloggerens hjemmeside og han har noen annonseinntekter, skal den bloggeren betale til den Norske stat, eller skal det være en grense ? Edit: er forsåvidt enig i at bedrifter som har inntekt i Norge skal betale skatt til Norge, men en bedrift som ikke har inntekt i Norge med tjener penger grunnet Norske brukere blir det vanskeligere og kontrollere sålenge man ikke har ekstakt brukermønster. Alle utenlandske bedrifter som har kontor i Norge kan ta all utbytte ut av Norge så de slipper utbytteskatt men alle andre avgifter må de betale. Endret 6. november 2018 av Nautica Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Hvorfor er dette "internettselskaper"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå