Olav_Olsm Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hei. Jeg etablerte et aksjeselskap for webhotell virksomhet 24. januar med meg som 100% eier av aksjene. Nå ønsker jeg å flytte eierskap til et morselskap som jeg har for programmeringstjenester. Grunnen til det er at jeg med fritaksmetoden ønsker flytte gevinst og tap mellom selskapene. Jeg regner med for å gjøre dette så må jeg først avstemme kontobalanser i regnskapssystemet. Jeg bruker fiken så det er ganske greit å få ordnet der, bare sykt mange transaksjoner da. Også må jeg skrive det inn i aksjeeierboken at jeg selger aksjene til selskapet for kroner 0? Hva mer må jeg gjøre for å registere at aksjene bytter eier? Jeg har googlet meg grønn og finner forskjellige svar overalt. Noen steder står det at det er et skjema jeg må fylle på altinn om aksjeeiere. Husker ikke hva det skjema heter, men det er bare 1. januar i hver måned på den. Så hvordan kan jeg da registrere at aksjene bytter eier denne måneden? Andre steder har jeg lest at jeg må ha revisorbekreftelse for å bytte eier. For å garantere at realisasjon av aksjene privat blir riktig. Men hvorfor skal det være nødvendig når jeg har regnskap i orden. Jeg kan også printe ut balanse og historikk fra bankkonto og paypal. Det gjøres jo når jeg avstemmer kontoen i regnskapssystemet. Siden dette blir et tap for meg privat når resultatet er cirka -14 tusen kroner. Hvordan skal jeg registrere det på skattemeldingen så jeg får redusert skatt? Tusen takk på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Så vidt jeg vet må du inn med revisor her for å bekrefte salgssummen. Jeg vet ikke om noen unntaksregler(mulig det finnes), men jeg oppfatter at dette er et salg til en nærstående part og da skal salgssummen godkjennes. En salgssum er jo noe begge parter blir enige om. Siden du er på begge sidene av bordet her kan du i utgangspunktet sette hva du vil som salgspris, men da må du også overbevise revisor om at denne er riktig. Det er da som du kanskje skjønner årsaken til kravet om revisor. Du skal ikke kunne unndra skatt på den måten rett og slett. I ditt tilfelle(med salgssum på 0 kroner) ville jo hele innskuddet vært tapt og du kunne krevd fradrag for alt (vet ikke hvor mye innskudd du hadde, men det er jo minimum 30 000,-). Slik jeg ser det sier du her at selskapet ikke har noen verdi i det hele tatt, så jeg vil tippe det er vanskelig å få godkjent dette. Det ser dog ut som den summen du i praksis har tenkt å selge for er bokført egenkapital. Underskudd på 14 tusen fører du over egenkapitalen og deretter selger du for kr 16 000,- gitt 30 000,- innskudd. Dette vil jeg tro en revisor vil godkjenne ganske kjapt og billig og du vil da kunne føre 14 000,- som tap på aksjer i din personlige skattemelding. NB: Jeg er verken jurist eller revisor, kun noe begrenset kjennskap til revisjon, skatt og selskapsrett. Lenke til kommentar
Olav_Olsm Skrevet 8. november 2018 Forfatter Del Skrevet 8. november 2018 Så vidt jeg vet må du inn med revisor her for å bekrefte salgssummen. Jeg vet ikke om noen unntaksregler(mulig det finnes), men jeg oppfatter at dette er et salg til en nærstående part og da skal salgssummen godkjennes. En salgssum er jo noe begge parter blir enige om. Siden du er på begge sidene av bordet her kan du i utgangspunktet sette hva du vil som salgspris, men da må du også overbevise revisor om at denne er riktig. Det er da som du kanskje skjønner årsaken til kravet om revisor. Du skal ikke kunne unndra skatt på den måten rett og slett. I ditt tilfelle(med salgssum på 0 kroner) ville jo hele innskuddet vært tapt og du kunne krevd fradrag for alt (vet ikke hvor mye innskudd du hadde, men det er jo minimum 30 000,-). Slik jeg ser det sier du her at selskapet ikke har noen verdi i det hele tatt, så jeg vil tippe det er vanskelig å få godkjent dette. Det ser dog ut som den summen du i praksis har tenkt å selge for er bokført egenkapital. Underskudd på 14 tusen fører du over egenkapitalen og deretter selger du for kr 16 000,- gitt 30 000,- innskudd. Dette vil jeg tro en revisor vil godkjenne ganske kjapt og billig og du vil da kunne føre 14 000,- som tap på aksjer i din personlige skattemelding. NB: Jeg er verken jurist eller revisor, kun noe begrenset kjennskap til revisjon, skatt og selskapsrett. Takk for svar. Jeg mente ikke at jeg ønsker å unndra skatt på 30 tusen kroner, selvfølgelig ikke. Det stermmer jo ikke at firmaet ikke har noe verdi i det hele tatt. Morselskapet vil ha fordelen med at den eier webhotell selskapet. Morselskapet og de andre underselskaper vil bruke webhotellet til nettsidene deres. Men den går jo med underskudd hver måned så verdien er jo begrenset likevel. Men det er nok verdi til at morselskapet skulle ønske å ta over selskapet. Er det ikke da tilvsomt at et selskap ville kjøpe et selskap med konstant underskudd. At selskapet ville kjøpe det selskapet for 16 tusen gir jo ikke mening vel? Morselskapet har heller ikke så veldig store balanser å betalte med. I tillegg så må jeg betale en revisor for det. Det er av disse årsaker jeg tenkte at jeg gir bort aksjene enn å selge dem. Da tenkte jeg at min føring av skatt som tap på aksjer ville være 14 tusen. Samt at morselskapet ville få en inntekt i form av aksjer på 14 tusen kr. Så jeg privat går 14 tusen i tap på aksjer og morselskapet går 14 tusen i gevinst. Men det høres logisk ut når du sier at det blir enklere at firmaet kjøper den. At det går raskere og billigere for en revisor bekrefter salg på 16 tusen. Så jeg får vel gjøre det slik. Så etter jeg har fått revisorbekreftelse... Hvordan registrerer jeg det? Hvor skal jeg registrere dato aksjene overdras fra meg til firmaet? Har du noe tips for bilig revisor? Håper ikke dette blir dyrt. Jeg har tøff oppstartsperiode med 3, snart 4, selskaper alt. Lenke til kommentar
CYA Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 1) Gjør det riktig første gang og få tak i en rådgiver. Det ser virkelig ut som du trenger en. 2) Spør rådgiveren om han eller hun kjenner til asl 3-8 (1) nr 5 og spør hvordan dette passer inn i ditt konkrete tilfelle. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Det er dyrt å drive bedrift. Jeg vet ikke om noe billig revisor nei, men generelt ville jeg kanskje gått for en liten og lokal en. De er ofte billigere. Bruk han for å spørre om råd og til å godkjenne det du skal gjøre. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 (endret) For det første; aksjene må selges fra deg privat til ditt aksjeselskap til virkelig verdi/markedsverdi. Dersom dette er under 50 000 trenger du ikke revisorbekreftelse, jf aksjeloven §3-8, 1. ledd pkt 5: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_3#KAPITTEL_3 Endret 11. november 2018 av Geirr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå