Sharon90 Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hei Jeg er en dame på 28år og har fagbrev som maskinarbeider (cnc operatør). Har de siste 8 årene jobbet som teknisk Dokumentkontroller og det er på tide å få dette på papiret i form av videreutdanning. Det vil si, jeg jobber tett på ingeniørene og ser at jeg ønsker mer ansvar og mer av deres arbeid, men det begrenser seg litt. Jeg får jobbe med AutoCAD og bedriften legger til rette for personlig utvikling her. Bedriften er posetiv til at jeg vil videreutdanne meg, og jeg har snakket med ulike Tekniske Fagskoler og med Høyskolen på Vestlandet. Jeg har to barn som jeg har 50/50 og hus i bygda der jeg bor, fast jobb - et deltidsstudie på teknisk fagskole er et greit alternativ til at jeg ikke helt enkelt bare kan sette meg på skolebenken hvor som helst i landet og med hus og hjem som må finansieres. (Deltids)Studie blir på 3år. Men så blir jeg så usikker. Det blir ikke a walk in the park uansett- krevende faglig og man har en del samlingsuker som gjør at det vil koste å reise å bo fire timer unna de ukene det gjelder. Her vil jeg ikke få noe dekket via arb.giver heller. Så ser jeg litt på alternativet som er å gå fulltid ingeniør studie. Jeg kan komme inn på realkompetanse-grunnlag her i byen relativt 'lokalt' og det blir da tre år på skole + sommeren i forkant med matte og fysikk. Jeg er så i tvil! Vil jeg klare å være student med barn? (4 og 6år) Vil det svare seg å ta deltidsstudie teknisk fagskole pga. det økonimiske, eller skulle man gitt alt og prøvd å være student med barn? Leser om andre som har klart det, men til hvilken pris? Arb.markedet er veldig ustabilt, med min bakgrunn fikk jeg ikke arbeid ila det året jeg var permittert. For lite/gammel erfaring som maskinarbeider og for lite papirer på dok.kontroller jobben- da det var personer med mer erfaring/ papirer/ bachelor og master som søkte på samme jobbene, kom jeg ikke en gang til intervjuer ... noe som er synd da jeg VET at jeg sitter på enorme kunnskaper og erfaringer fra offshore, subsea, rig og ship yardstay prosjekter. Jeg vil videre, interesserer meg for det tekniske, teknisk tegning etc., koordinering og oppfølging av prosjekter... Har veldig få eller ingen å diskutere dette med, så lufter det her inne. Beklager langt innlegg Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Går selv på HVL, de er utrolig fleksible. Jeg har ingen unger, men jobber fulltid (egentlig langt mer).. jeg tar de fagene jeg "klarer", melder meg av det som ikke passer for semesteret. Det er lite oppmøtekrav(jeg går dog elektro/automasjon) men noen fag har en del obligatorisk som skal inn. Ellers filmes alt. Så lenge du ønsker dette kommer det til å gå helt fint, men ikke forvent at du kommee igjennom alt på normal tid:) Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Sharon90 Skrevet 6. november 2018 Forfatter Del Skrevet 6. november 2018 Takk for svar. Har liksom ikke lest at det er mulig å velge/ melde seg av enkelte fag - er det noe det går an å ringe til HVL å snakke med dem om? Da jeg var på telefon med dem sist gjaldt det å komme inn via realfagkompetansen og veien videre. Jeg skulle gjerne vært fulltidsstudent- men det er litt vanskelig når man har hus og barn alene, men ikke umulig selvsagt. Men jeg må bli enig med meg selv vedr. om jeg skal ta Teknisk Fagskole eller HVL. Ønsker jo å stille sterkest mulig i arb.markedet og i jobben jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Takk for svar. Har liksom ikke lest at det er mulig å velge/ melde seg av enkelte fag - er det noe det går an å ringe til HVL å snakke med dem om? Da jeg var på telefon med dem sist gjaldt det å komme inn via realfagkompetansen og veien videre. Jeg skulle gjerne vært fulltidsstudent- men det er litt vanskelig når man har hus og barn alene, men ikke umulig selvsagt. Men jeg må bli enig med meg selv vedr. om jeg skal ta Teknisk Fagskole eller HVL. Ønsker jo å stille sterkest mulig i arb.markedet og i jobben jeg skal gjøre. Melde deg av gjør du selv på studweb. Legge opp plan tar du med studieveileder:) Du er langt mer selvstendig på høyskole/universitet. Det er viktig for meg iallefall. 1 Lenke til kommentar
Sharon90 Skrevet 6. november 2018 Forfatter Del Skrevet 6. november 2018 Det var veldig interessant for meg å lese. Jeg får utvilsomt ta noen telefoner... Lenke til kommentar
Sharon90 Skrevet 9. november 2018 Forfatter Del Skrevet 9. november 2018 Men er det noen andre som har gått et slikt type studie og har hatt barn og hus samtidig? Eller at man har hatt hus med lån og slik også? Er det gjennomførbart- økonomisk? Jeg har ei årslønn på rett under 500 000 per idag og kjøpte for noen år siden et hus. Skulle jeg ta denne utdanningen måtte jeg funnet lure løsninger ang huslånet - er så redd for å sette meg i økonomiske problemer... men er villig til å selge huset og skaffe meg noe mindre- men det tar tid å selge også. Noen som har gode råd og tanker? Jeg er utrolig usikker på hvordan jeg skal løse dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå