Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte ut 12v halogenspotter med led?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt hus med 12v gu5,3 mr16 spotter som takbelysning. Disse har en del trafoer tilknyttet, som er ganske dyre å bytte. I tillegg er spotene ikke enkle å få tak i, samt at de bruker en del strøm og sikkert er umoderne.

Burde jeg bygge om til 230v med spotter med gu10, eller hva er mest fornuftig?

Og sist men ikke minst, hva vil det koste å få gjort noe sånn? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg personlig ville gått for ferdige led spotter uten sokkel, gjerne noen med DimToWarm funksjon. 

Liker selv utvalget til SG da de har en del stilrene og estetisk enkle spotter. 

Når det kommer til pris så får du nok fastpris per spott hos de fleste firmaer. Koster gjerne 1000-1500 kroner per spott.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier ingenting om dimming, type dimmer, type trafo/driver eller hvor mange spotter som er koplet på hver trafo. Det finnes LED spotter for 12V med GU5,3 (MR16) sokkel. Typisk så henger det 2-4 halogen-spotter bak en trafo (f.eks 20-105VA 11,5V). Skifter du til LED så havner du lett under 20VA og da vil ikke den elektroniske trafoen gjøre jobben som normalt.

Du får legge ut litt mer info om hva du har, da blir det lettere å gi råd. Fortell også om du er elektriker eller ikke.

Lenke til kommentar

Er ingen elektriker nei, så skal ikke gjøre særlig av dette selv.

Det er dimmer på spottene i dag, hvilken type har jeg ikke peiling på. Men pærene må hvertfall være dimbare. Mener det er 3-4 spotter pr trafo, men er litt usikker på det. Jeg har lest meg opp litt på minimumsbelastning på trafoene, så har vel skjønt at de må byttes om jeg skal over på led.

Egentlig kunne jeg tenkt meg å bli kvitt trafoene og hatt rett på 230v. Virker mye enklere. Vet ikke om det er noen gode argumenter for å beholde et 12v opplegg?

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at du har en ELKO RS16/315GLE dimmer på vegg. Så har du stort sett 3 spotter pr driver over himling, da dette går perfekt opp i 105W (hver spott har 35W). Av og til vil du finne 2 spotter pr driver, av og til 4. 

Litt avhengig av alder på ting vil jeg tippe at det er fullt av wago-klips over himlingen, samt kabelføringer med 2,5mm2 tverrsnitt, ujordet. 

Litt avhengig av tilstand på kablingen vil det være mulig å nappe ned alle spottene og driverne og seriekoble LED-drivere på eksisterende kabling. Må holde tunga rett i munnen for å ikke gå seg vill i føringsveiene... 

Elektroimportøren selger LED-spotter med DimToWarm og dimmer flimmerfritt, både med 8W og 10W styrke. Alfa er ganske praktiske og diskret. 

De har også fastpris på bytte av eksisterende halogen til LED til 799kr pr spot. Det inkluderer dimmer og lyskilde, utført av kompetent personell. Litt usikker om det blir noe tillegg når man har et eksisterende 12V anlegg, da det blir litt mer plunder

https://www.elektroimportoren.no/bytte-av-downlights-til-alfa/52313/Product.html?Event=fullyassembled

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for godt svar! Lett å gå seg litt vill i hvilke spotter man skal velge, virker å være en jungel som alt annet.

Huset er fra 2000, regner med den elektriske installasjonen er fra byggeåret.

Men hvis jeg forstår deg rett må man fremdeles ha en led-driver/trafo oppi taket om man går over til 230v led? Hvor holdbare er disse tro?

Må nok i den berømte tenkeboksen. Snakker fort 25 000,- for å skifte i hele huset, men bør vel sees på som en fornuftig investering for fremtiden.

Lenke til kommentar

Det er en LED driver per downlight. Driveren plasseres i spottekassen sammen med led-downlight. 

230V fra dimmer i vegg strekkes til spot 1, videre til 2 og 3 osv. Ikke til spot 1 og så til 2 og 3 fra nummer 1. Det er fordi det bare skal maks 2 ledninger i klemme til driver. 

12V opplegg bør du bli kvitt. Dersom trafoene er tilgjengelige er det grei skuring. 

Er usikker på om 12V ledninger fra trafo kan benyttes på 230 V. Det skal være TP90 kabel til downlight. (90 C temperatur.) Skrullete regler, men sånn er det bare selv om led- downlight avgir lite varme.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke er elektriker så trenger du egentlig ikke tenke så mye på teknikken bak. Elektrikerne kan dette, det er det dem jobber med. Tenk heller på hvordan spotter du vil ha. Farge på spotten, fargetemperatur og åpningsvinkel på lyset, samt om du ønsker at lyset skal kunne tiltes (inn mot et bilde eller en vegg), eller om du ønsker blendingsfrie spotter hvor lyskilden er trukket litt opp i spotten. Vil du ha dim-to-warm, trådløs styring, app-styring, smarthus-funksjonalitet faste lyskilder eller utskiftbare? Det med driverer og dimmere fikser elektrikeren. Går du for spotter med faste lyskilder, så er det smart å kjøpe inn noe ekstra som du har på lur når lampene begynner å ryke. Om 5 - 10 år så er sikkert din modell utgått og da er det kjipt å måtte skifte alle på nytt på grunn av at du ikke får tak i reservedeler (lyskilder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...