Gå til innhold

9 problemer som kan stoppe deg i å kjøpe elbil - og løsningene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det koster deg 2000kr tur/retur den ene gangen du setter ut båten og henter den i året, så er det fortsatt billigere med elbil.

Jeg synes det er helt feil at vi skal tilpasse oss produsentene, ved å prøve å klare oss uten noe som vi egentlig vil ha. Vi burde heller være solidariske med de som trenger tilhengerfeste, og boikotte alle merker som ikke tilbyr elbiler med dette. Eventuelt sette tilhengerfeste som en forutsetning for momsfritak. Da tenker jeg det hadde blitt fart i sakene. Trekking av tilhenger medfører jo økt forbruk, og det er derfor mye å hente på å få kjøring med tilhenger over på elektrisk.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Trekking av tilhenger medfører jo økt forbruk, og det er derfor mye å hente på å få kjøring med tilhenger over på elektrisk.

Ein liten tankefeil der, trur eg. Kor ofte ser du ein bil med hengar på vegen, kontra bilar utan hengar? Det er ikkje mykje å spare på å køyre rundt i ein bil som er mykje større og tyngre enn du treng til vanleg, fordi du dreg hengar to gonger i året.

 

Sjølv klarer eg meg fint utan hengarfeste i det daglege, so låner eg heller ein Model X når eg treng det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974

Hva er det som gjør at TU på liv og død skal framstå som en del av propagandamaskineriet for elbiler. Selv har jeg nettopp vraket bensinbilen og kjøpt en dieselbil. Bor i borettslag, så vi har ikke lading til elbil. Videre vil elbil ikke kunne trekke båthengeren og i byen har jeg ikke båtplass til en 14 foter. Ville vært billigere med ny båt hver gang jeg skulle fiske, og så senke den etter bruk, men ta motoren hjem.

Elbil passer overhodet ikke for alle.

propagandaminestriet tror kanskje det, men det stemmer ikke.

Når lov om borettslading etterhvert kommer på plass, kan vi endelig tvinge de andre andelseierne til å betale lade infrastruktur for dem som har elbil... og å gi dem plasser på fellesarealet til å gjøre dette på til tross for at de ikke eier fast parkering.

da skal vi se at plutselig hele borettslaget står klar... de får jo endelig fast parkering med loven i hånd. drit i at de tar det fra andre som eier plassen allerede. den kongelige norske regjering har jo bestemt at elbil er bra

Lenke til kommentar

Ein liten tankefeil der, trur eg. Kor ofte ser du ein bil med hengar på vegen, kontra bilar utan hengar? Det er ikkje mykje å spare på å køyre rundt i ein bil som er mykje større og tyngre enn du treng til vanleg, fordi du dreg hengar to gonger i året.

 

Sjølv klarer eg meg fint utan hengarfeste i det daglege, so låner eg heller ein Model X når eg treng det.

Det var nettopp poenget, at små elbiler bør være satt opp for å trekke henger, så folk slipper å kjøpe eller låne en model X for det formålet.  Oftest er det vel ikke en Model X som blir lånt, men en fossilbil. Det fører gjerne til mye dobbeltkjøring for å hente og levere tilbake lånebilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør at TU på liv og død skal framstå som en del av propagandamaskineriet for elbiler. Selv har jeg nettopp vraket bensinbilen og kjøpt en dieselbil. Bor i borettslag, så vi har ikke lading til elbil. Videre vil elbil ikke kunne trekke båthengeren og i byen har jeg ikke båtplass til en 14 foter. Ville vært billigere med ny båt hver gang jeg skulle fiske, og så senke den etter bruk, men ta motoren hjem.

Elbil passer overhodet ikke for alle.

propagandaminestriet tror kanskje det, men det stemmer ikke.

Når lov om borettslading etterhvert kommer på plass, kan vi endelig tvinge de andre andelseierne til å betale lade infrastruktur for dem som har elbil... og å gi dem plasser på fellesarealet til å gjøre dette på til tross for at de ikke eier fast parkering.

da skal vi se at plutselig hele borettslaget står klar... de får jo endelig fast parkering med loven i hånd. drit i at de tar det fra andre som eier plassen allerede. den kongelige norske regjering har jo bestemt at elbil er bra

Som du sier, det passer ikke alle. TU lager ikke bare artikler som passer for alle.

 

Selv bor jeg i boretslag å har båt på 21 fot med tung motor. Elbil passer meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt feil at vi skal tilpasse oss produsentene, ved å prøve å klare oss uten noe som vi egentlig vil ha. Vi burde heller være solidariske med de som trenger tilhengerfeste, og boikotte alle merker som ikke tilbyr elbiler med dette. Eventuelt sette tilhengerfeste som en forutsetning for momsfritak. Da tenker jeg det hadde blitt fart i sakene. Trekking av tilhenger medfører jo økt forbruk, og det er derfor mye å hente på å få kjøring med tilhenger over på elektrisk.

 

Med det samme kan man innføre krav om fire seter og hengerfeste på motorsykler, så slipper vi behovet for å ha bil i tillegg til motorsykkelen. På Vestlandet bør det kun leveres motorsykler med tak og dører.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med det samme kan man innføre krav om fire seter og hengerfeste på motorsykler, så slipper vi behovet for å ha bil i tillegg til motorsykkelen. På Vestlandet bør det kun leveres motorsykler med tak og dører.

Nå nevnte ikke jeg krav, men forbrukerpress og momsfritak. Jeg mener seriøst at et bedre utvalg av elektriske biler med tilhengerfeste ville gjort at flere ville byttet til elbil, og påstander om snyltere ville avtatt. Pluss alså at tilhengerkjøring ville forurense mindre.

 

Om elektriske motorsykler bør ha momsfritak, uansett sitteplasser, tak og hengerfeste kan jo diskuteres, så lenge elsykler ikke har det,  Tilhenger for motorsykkel er forøvrig begrenset til 250cm lengde og 125cm bredde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...

Men man skal ha nisselua ganske langt nede om man tror at Norge er med på å redde verden på denne måten.

Standardargument fra elbilhaterne det der ja, og så feil som det kan få blitt. (er det en bevisst løgn eller vet du ikke bedre?)

 

 

Hvis vi forutsetter at ingen andre i hele verden bryr seg om å redusere klimagassutslippene fra bilbruk vil det monne fint lite om hele den norske bilparken blir elektrisk. Så er også den forutsetingen feil, resten av verden bryr seg om å redusere klimagassutslippene fra bilbruk. Problemet er at alternativene så langt er enten dårligere eller dyrere, eller begge deler. Her er det de norske støtteordningene for elbiler kommer inn i bildet. Ved at vi kjøper dårlige og overprisede elbiler her i Norge så bidrar vi til at elbilen modnes både teknisk og økonomisk. Vi ser allerede at dagens elbiler er både billigere og bedre og produseres i vesentlig større antall enn elbilene som fantes for 5 år siden. Norge har vært en svært viktig pådriver for den utviklingen. I følge Christina Bu, leder av elbilforeningen, har norges innsats ført til at elbilens utvikling har blitt fremskyndet med 5 år.

 

 

Hvis noen skal beskyldes for å dra nisselua ned over øynene her så er det dem som påstår at 'norge ikke er med på å redde verden'..

Er ikke elbilhater, men incentivhater. Hvis fordelene er så mange, trengs rett og slett ikke incentivene.

Og selv om Norge kjøper relativt mange elbiler, må du ikke tro på alt Bu sier, produsentene er temmelig klare på at elbiler fortsatt er for dyre, og at de derfor ikke bruker all verdens resurser på å løse leveranseproblemene. Norge kjøper vel totalt omtrent like mange biler i året som en tysk storby, så totalt er vi nok langt fra å være en pådriver i markedet. Om noe burde vel Norge vært verdens største produsent av elbiler? Neida. Vi eksporterer bare olje og fisk..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke elbilhater, men incentivhater.

Inntil du kan begrunne det bedre så går det for det samme.

 

Hvis fordelene er så mange, trengs rett og slett ikke incentivene.

Nok et standard elbilhaterargument.

 

Elbilen har mange fordeler men den er ikke ferdig utviklet ennå. Incentivene er der for å hjelpe elbilen over kneika, både teknisk, økonomisk og industrielt.

 

Når du argumenterer for å fjerne incentivene sier du egentlig 'hvis vi bare slutter å støtte dette tullet så kommer elbilen til å dø av seg selv før den blir en trussel mot den etablerte industrien'.

 

Og selv om Norge kjøper relativt mange elbiler, må du ikke tro på alt Bu sier, produsentene er temmelig klare på at elbiler fortsatt er for dyre, og at de derfor ikke bruker all verdens resurser på å løse leveranseproblemene.

Desto større grunn til å bruke incentivene til indirekte å presse de store produsentene til å lage bedre elbiler.

 

Norge kjøper vel totalt omtrent like mange biler i året som en tysk storby, så totalt er vi nok langt fra å være en pådriver i markedet. Om noe burde vel Norge vært verdens største produsent av elbiler? Neida. Vi eksporterer bare olje og fisk..

Vi er for små til å være en pådriver for det generelle bilmarkedet men siden elbilmarkedet har vært så mye mindre har vi hatt en mulighet til å være en pådriver der. Den muligheten har vi brukt godt! Endret av Kahuna
  • Liker 5
Lenke til kommentar

(...)Når du argumenterer for å fjerne incentivene sier du egentlig 'hvis vi bare slutter å støtte dette tullet så kommer elbilen til å dø av seg selv før den blir en trussel mot den etablerte industrien'.(...)

 

Det kan være at han sier: "Elbiler kommer uansett til å ta over så ikke nødvendig å bruke felles penger på å overbevise folk"

 

Spørsmålet er vel heller hvorfor du som tilsynelatende er for elbiler ikke har troen på at det kommer til å skje uten statlig sponsing?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hvorfor du som tilsynelatende er for elbiler ikke har troen på at det kommer til å skje uten statlig sponsing?

Det vil skje selv uten statlig sponsing, men det vil ta mer tid, og overgangen vil være mer smertefull.

 

Nå har f.eks staten subsidiert et hurtigladernettverk som dekker mesteparten av Norge. Uten subsidier så hadde det vært mange steder man ikke enkelt kunne reise med elbil, og folk i distriktene ville hatt mye større utfordringer med å få elbil til å fungere i sin hverdag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og selv om Norge kjøper relativt mange elbiler, må du ikke tro på alt Bu sier, produsentene er temmelig klare på at elbiler fortsatt er for dyre, og at de derfor ikke bruker all verdens resurser på å løse leveranseproblemene.

Argumentet er absurd. Dersom elbilar var for dyre, burde dei konkurrere om å produsere flest mogeleg, slik at dei kunne få den høge fortenesta på å selje dei. Det er heilt andre grunnar enn prisen til at dei dreg på føtene.

 

Over heile verda står folk i årevis i kø for å få kjøpt ein elbil. Salet er ikkje avgrensa av manglande etterspurnad, men av for liten produksjon. Veksten i elbilsalet på 60% i året er ikkje spesiell for Noreg. Veksten er global, og prisen er tydelegvis ikkje eit problem for kjøparane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Argumentet er absurd. Dersom elbilar var for dyre, burde dei konkurrere om å produsere flest mogeleg, slik at dei kunne få den høge fortenesta på å selje dei.

For dyre å lage, I.e. marginen er for lav, i.e. markedet er ikke villig til å betale nok. Elbiler produseres i dag i hovedsak som tapsprosjekter dels for å dekke regulatoriske krav og dels for å lære mer om markedes krav til hva som kreves for å kunne selge i volum.

 

I tilegg til de rent markedsmessige grunnene til at elbiler i volum ikke er svært attraktivt for bilbransjen er det også strukturelle begrensinger på hvor mye vi kan lage (eller rettere hvor raskt vi kan øke produksjonen)

Lenke til kommentar

 

Argumentet er absurd. Dersom elbilar var for dyre, burde dei konkurrere om å produsere flest mogeleg, slik at dei kunne få den høge fortenesta på å selje dei.

For dyre å lage, I.e. marginen er for lav, i.e. markedet er ikke villig til å betale nok.
Påstanden er framleis absurd. Når ein brukt elbil går for 100.000 kroner over nypris på finn.no, er det heilt klårt mogeleg å selje dei til høgare pris som nye. Det ville kanskje redusert ventetidene noko, i tillegg til å auke fortenestemarginen veldig mykje.

 

Elbiler produseres i dag i hovedsak som tapsprosjekter dels for å dekke regulatoriske krav og dels for å lære mer om markedes krav til hva som kreves for å kunne selge i volum.

Tesla har demonstrert at det er mogeleg å produsere og selje elbilar med svært god forteneste. Betre forteneste pr bil enn til dømes Toyota. Likevel er det fleire år ventetid på Model 3, men Tesla prøver i det minste å løyse problema ved å skalere opp produksjonen fortare enn nokon (andre) trudde var mogeleg.

 

I tilegg til de rent markedsmessige grunnene til at elbiler i volum ikke er svært attraktivt for bilbransjen er det også strukturelle begrensinger på hvor mye vi kan lage (eller rettere hvor raskt vi kan øke produksjonen)

Tesla har demonstrert at det er fullt mogeleg å auke produksjonen veldig fort. Kan hende dei andre produsentane har rett i at dei ikkje ville klart noko liknande sjølve, men eg har ikkje inntrykk av at dei prøver veldig hardt heller.
Lenke til kommentar

Noe er galt med de tradisjonelle bilprodusentenes motivasjon til å produsere elbiler når de slipper inn nykommer som Tesla og nisjeprodusenter som Jaguar på salgstoppen. Jeg går ut i fra at de tradisjonelle bilprodusentene ikke mangler evne til å lage salgbare elbiler, det er viljen som mangler.

Kodak solgte også digitalkamera som et alternativ til vanlig filmbaserte kamera, men de var ikke villig til å omstille seg til en fremtid uten film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...