H4rvey Specter Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Hei Om litt under to uker har jeg oppkjøring. Vil sannsynligvis ha en kjøretime til uken, og en rett før oppkjøringen. har et par spørsmål her, så gjerne kom med innspill om du har noe å tilføye Her er trafikkstasjonen i Bergen, med andre ord er det jeg her kommer til å starte oppkjøringen. Hvis kjørebilen jeg skal bruke under oppkjøring står parkert ca. ved der personen på bildet er, er det da noen spesifikke måter jeg MÅ/BØR kjøre for å komme til utkjørselen? (F.eks. holde til høyre, hvor fort skal jeg kjøre på en parkeringsplass med god sikt? Kan jeg kjøre over ledige plasser? Kan jeg kjøre den veien jeg vil, eller må jeg alltid f.eks. holde mot høyre?) https://prnt.sc/let28d Skjønner at dette er en bagatell for mange, men ønsker å kjøre så bra som mulig! Og førsteinntrykk spiller nok en rolle på totalinntrykket. Et annet spørsmål jeg har, er det noen måte man kan se om det er forkjørsvei eller høyreregel-vei utenom forkjørsskilt og de små trekantene som er i veibanen ved krysset når det er forkjørsvei? Når jeg kjører i ukjent territorium, så hender det jeg over lengre perioder er usikker på om jeg kjører på en forkjørsvei eller ei, om jeg ikke har sett noe skilt. Et annet spørsmål, hvis man legger seg i høyre felt INN i en rundkjøring, MÅ man da være i høyre på vei ut av den? Hvis man skal til venstre i neste rundkjøring, kan man da legge seg direkte i venstre på vei ut av rundkjøringen? Eller skal man legge seg til høyre, for å så skifte felt på veien før man kommer til neste? https://prnt.sc/letfhi Ellers noen tips for oppkjøring ? (i bergen?) har time kl 09:30 -> ikke rushtid, så kan vel ende opp med å kjøre overalt.. så gjerne kom med tips til der jeg bør kjøre ekstra mye Endret 6. november 2018 av H4rvey Specter Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Her er trafikkstasjonen i Bergen, med andre ord er det jeg her kommer til å starte oppkjøringen. Hvis kjørebilen jeg skal bruke under oppkjøring står parkert ca. ved der personen på bildet er, er det da noen spesifikke måter jeg MÅ/BØR kjøre for å komme til utkjørselen? (F.eks. holde til høyre, hvor fort skal jeg kjøre på en parkeringsplass med god sikt? Kan jeg kjøre over ledige plasser? Kan jeg kjøre den veien jeg vil, eller må jeg alltid f.eks. holde mot høyre?) Skjønner at dette er en bagatell for mange, men ønsker å kjøre så bra som mulig! Og førsteinntrykk spiller nok en rolle på totalinntrykket. Det er veldig vanskelig å kvantifisere noe sånt som det her .. Er du perfeksjonist når du sitter på ramma også, hvor du forsøker å treffe midt nedi? Tenk heller praktisk og ikke gjør ting mer vanskelig enn nødvendig: Dette er tross alt bilkjøring (!) .., det handler om å komme seg fra A til B trygt og effektivt. Det skal ikke være fancy. Du vil uansett ikke klare å gjøre ting perfekt fordi du har minimalt med erfaring og kunnskaper. Å imponere sensor kan du bare glemme, du risikerer heller å dumme deg ut hvor resultatet blir at sensor gir deg stryk. Et annet spørsmål jeg har, er det noen måte man kan se om det er forkjørsvei eller høyreregel-vei utenom forkjørsskilt og de små trekantene som er i veibanen ved krysset når det er forkjørsvei? Du har sikkert sett følgende en plass: Så om et kryss ikke har verken skilter eller vegmerking, og det er snakk om offentlig veg, vil høyreregel bli gjeldende. Kjører man inn i et nytt kryss uten skilt bør man saumfare hele krysset for å se hvilke skilter de andre har. Ofte vil man se at disse da har vikeplikt. Noe man kanskje ikke visste fordi man ikke har kjørt forbi forkjørsveiskiltet på en stund. Et annet spørsmål, hvis man legger seg i høyre felt INN i en rundkjøring, MÅ man da være i høyre på vei ut av den? Hvis man skal til venstre i neste rundkjøring, kan man da legge seg direkte i venstre på vei ut av rundkjøringen? Eller skal man legge seg til høyre, for å så skifte felt på veien før man kommer til neste? https://prnt.sc/letfhi Det er ofte flere måter å kjøre gjennom en rundkjøring på. Hovedregelen virker å være at man skal plassere seg til venstre, når man skal til venstre. Også til høyre når man skal til høyre, eller rett frem. Men hva som faktisk er best praksis vil være avhengig av hvor hen i landet du er, og hvem du spør .. Fokuser heller på å være effektiv, hvor du også kommuniserer i hvilken retning du skal: 1) Unngå å bytte fil unødvendig. 2) Plasser deg sånn ca i den retningen du skal. 3) Bruk blinklys. EDIT: 4) Forhold deg til skilting slik DirekteDemokrati nevner. Endret 6. november 2018 av nightowl Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Hei Om litt under to uker har jeg oppkjøring. Vil sannsynligvis ha en kjøretime til uken, og en rett før oppkjøringen. har et par spørsmål her, så gjerne kom med innspill om du har noe å tilføye Her er trafikkstasjonen i Bergen, med andre ord er det jeg her kommer til å starte oppkjøringen. Hvis kjørebilen jeg skal bruke under oppkjøring står parkert ca. ved der personen på bildet er, er det da noen spesifikke måter jeg MÅ/BØR kjøre for å komme til utkjørselen? (F.eks. holde til høyre, hvor fort skal jeg kjøre på en parkeringsplass med god sikt? Kan jeg kjøre over ledige plasser? Kan jeg kjøre den veien jeg vil, eller må jeg alltid f.eks. holde mot høyre?) https://prnt.sc/let28d Skjønner at dette er en bagatell for mange, men ønsker å kjøre så bra som mulig! Og førsteinntrykk spiller nok en rolle på totalinntrykket. Et annet spørsmål jeg har, er det noen måte man kan se om det er forkjørsvei eller høyreregel-vei utenom forkjørsskilt og de små trekantene som er i veibanen ved krysset når det er forkjørsvei? Når jeg kjører i ukjent territorium, så hender det jeg over lengre perioder er usikker på om jeg kjører på en forkjørsvei eller ei, om jeg ikke har sett noe skilt. Et annet spørsmål, hvis man legger seg i høyre felt INN i en rundkjøring, MÅ man da være i høyre på vei ut av den? Hvis man skal til venstre i neste rundkjøring, kan man da legge seg direkte i venstre på vei ut av rundkjøringen? Eller skal man legge seg til høyre, for å så skifte felt på veien før man kommer til neste? https://prnt.sc/letfhi Ellers noen tips for oppkjøring ? (i bergen?) har time kl 09:30 -> ikke rushtid, så kan vel ende opp med å kjøre overalt.. så gjerne kom med tips til der jeg bør kjøre ekstra mye La skilting diktere hvem felt du bruker, skal du ferdes i rundkjøringen mer enn halvveis. Bruk venstre felt frem til du skal ut, bytt om nødvendig etter folk i høyre har kjørt av. Skal jeg ferdes halvparten av rundkjøringen eller mindre ligger jeg alltid i høyre. Bruk blinklys ut av rundkjøringer for og få flyt i traffikken. Man kan også blinke inn i en rundkjøring, men det er bare teit spør du meg. Alle vet du skal inn i runnkjøringen, ingen annen vei og dra. Så ingen vits of blinke. Får du opp vikeplinkt skilt opp når du skal ut på veien, selv om du kommer fra høyre er det som regel en forkjørsvei Endret 6. november 2018 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå