RunningRiver Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Jeg vet nesten med sikkert at jeg har herpes HSV-1, selv om jeg ikke har sjekka det. Spilte amerikansk fotball i ungdoms alderen, og delte drikke flaske med hele laget. Erfart flere utbrudd, i form av prikking først, så blemmer og til slutt smertefulle sår etter på. Jeg vet at jeg har hatt minst 3 utbrudd som jeg kan huske. Og alle syntomene starter helt likt, som nevnt over. Alle har alltid kommet på leppene, og gjerne når jeg begynner å bli litt sjuk! Spiste noe mat i dag, med chili biter i. Og en bit traff innsiden av underlepppa, svidde selfølgelig med en gang. Så ble det hovent, og nå er det to hvite prikker der. Spørsmålet mitt er da, er dette munnskold eller herpes? Kan herpes forekomme på innsiden av leppene og? Lenge siden sist jeg har hatt utbrudd av herpes, og hjalp lite at det var chili svie. For den minnet veldig om herpes prikkinga, har nesten blitt finta! Lest litt på nett, men jeg blir ikke klokere.... Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Sannsynligvis er det after, ja. Men hvorfor vil du vite det, uansett diagnose er det bare å vente til det går over! Lenke til kommentar
RunningRiver Skrevet 6. november 2018 Forfatter Del Skrevet 6. november 2018 Ble veldig nysgjerrig, og med kunnskap om forskjellen tror jeg kan lette på hverdagene ved utbrudd. Hvis det er after, så vil jeg fra nå av prøve å unngå at chili får direkte kontakt på leppene! Vite hva jeg får, er også greit, for hvilke tiltak jeg burde ta for å verne andre fra smitte. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Chili er ikke årsaken til after, og ikke er after smittsomt heller. Forkjølelsessår skyldes virus som ligger permament inni leppene og som iblant bryter ut og forårsaker leppesår. Mulig behandling er i hovedsak lindrende. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Viss aftene blir plagsomme kan du prøve noe som heter Aftamed,fås som både spray og gel, bruker det innimellom pga. after på tunga,aftene slutter å klø/svi når jeg tar på aftamed.Sprayen/gelen kan brukes så ofte man har behov. Lenke til kommentar
probin Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Kan også anbefale denne mot after.. funker som helvete. Svir under påføring, men smerten er borte rett etterpå https://www.vitusapotek.no/munn-og-tann/munnsar-og-blemmer/oralmedic-afteblemmer-og-sarbehandling-i-munn-2-behandlinger/p/870801 1 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Herpes --> virus. After --> ingen vet sikkert, men muligens autoimmun årsak. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Det er ikke det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå