KodeRød Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Hei. Helt ny her og vet ingenting om chiptuning. Håper på mange gode svar fra dere som vet. Jeg har en Mazda CX 5 2013 modell og vurderer å få den chiptunet. 150 hk, diesel originalt. Får evnt 200 hk Spørsmåla er: 1. Glad i bånngass. Burde jeg chiptune eller ikke? Med tanke på slitasje o.s.v merkbart forskjell på slitedeler? 2. Hvis jeg gjør og den tilbakestilles. Er det da spor igjen av chiptuningen? 3. Tåler bilen disse forandringene? Eller vil den kollapse? Med tanke på girkasse o.s.v Takk for svar Lenke til kommentar
overwatch Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hei. Helt ny her og vet ingenting om chiptuning. Håper på mange gode svar fra dere som vet. Jeg har en Mazda CX 5 2013 modell og vurderer å få den chiptunet. 150 hk, diesel originalt. Får evnt 200 hk Spørsmåla er: 1. Glad i bånngass. Burde jeg chiptune eller ikke? Med tanke på slitasje o.s.v merkbart forskjell på slitedeler? 2. Hvis jeg gjør og den tilbakestilles. Er det da spor igjen av chiptuningen? 3. Tåler bilen disse forandringene? Eller vil den kollapse? Med tanke på girkasse o.s.v Takk for svar Skriver utifra hva jeg selv har erfart med chiptuningen i min bil. 1. Har ikke merket noe forskjell. Vil tro at kjører du hardt så kommer utgiftene løpende ettersom. 2. Nei, sa forhandleren jeg brukte. Ingen kan se at det har vært gjort noe forskjell. 3. Mange biler er nedtunet fra fabrikk for å passe inn i avgiftssystemet. Tror heller ikke forhandlerene vil chiptune biler for så at de blir ødelagte med en gang. Ja de vil nok tåle det. Men ja, kjører man hardt jo fortere slites systemet. Og med mer krefter i sving, mer slitasje. Bruk sunn fornuft. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hei. Helt ny her og vet ingenting om chiptuning. Håper på mange gode svar fra dere som vet. Jeg har en Mazda CX 5 2013 modell og vurderer å få den chiptunet. 150 hk, diesel originalt. Får evnt 200 hk Spørsmåla er: 1. Glad i bånngass. Burde jeg chiptune eller ikke? Med tanke på slitasje o.s.v merkbart forskjell på slitedeler? 2. Hvis jeg gjør og den tilbakestilles. Er det da spor igjen av chiptuningen? 3. Tåler bilen disse forandringene? Eller vil den kollapse? Med tanke på girkasse o.s.v Takk for svar 1. Tja, dette varierer mye fra bilmodell til bilmodell. Har de svakheter fra før vil disse bli forsterket. Ekstra krefter vil selvfølgelig gi ekstra belastning på clutch, gearkasse, drivaksler etc. Men er disse produsert med 'litt å gå på' og du bruker huet littegrann ved kjøring så er det ikke sikkert du vil få så mye ekstra vedlikehold. Noe ekstra dekkslitasje må du sikkert regne med men det kommer mye an på kjørestilen din også. Det er uansett ekstra viktig å følge opp oljeskift og service pga den ekstra belastningen. 2. Nei, hvis det ikke er ren jallamekk så kan det fjernes igjen uten spor. 3. Igjen - dette kommer an på konstruksjonen. Noen drivverk tåler knapt nok originaleffekten ;-) mens andre kan tåle dobling av effekten uten problemer. Mazda er generelt kjent for gode drivverk, men det kan være taktisk å google på internasjonale Mazda-forum f.eks. for andres erfaringer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Kjøp heller en bil som passer deg i utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå