SKAÐI Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Ja, da skjedde det. Etter ca 10 år hvor jeg lenge har "tenkt" på å kjøpe noe litt mer high end og slenge på skallen, så slo jeg til på ett brukt-kjøp og sitter nå med ett par HD 700 i fanget. Da er kanskje spm videre, er det noe vits for meg og investere i DAC/AMP eller bare en AMP. Det som gjør meg mest usikker, dette headsettet vil blir brukt +80% til gaming hjemme, og resten til å høre gjennom Spotify eller soundcloud musikk hjemme. På farten bruker jeg iems/ eller Sonys noisecancelling WH-1000XM2 klokker. Så med andre ord, jeg er nok ikke den som kjøpte disse klokkene fordi jeg er så prippen på lossless musikk som jeg skal nyte i godstolen. Men derimot, gi meg best mulig gaming opplevelse, og et headsett jeg kan ha på huet lenge og spille spill med med god fornøyelse. I første omgang er jeg mest bare ute etter innspill, samtidig som dere står fritt til å komme med anbefalinger evt anbefale meg og ikke bruker penger på dette hvis det ikke er vits til mitt bruk. Jeg tenker og kjøpe mod-mic og slenge på slik at jeg kan bruke dette som ja, ett helt ordinært gaming headsett. Til syvende og sist er det ikke noe som haster, da jeg ikke planlegger og kjøpe resten av PC'n jeg skal bruke det på før etter jul en gang. Men jeg liker og lese tester og undersøke ting før jeg evt kommer over gode brukt-deals eller tilbud på nettet Endret 5. november 2018 av SKAÐI Lenke til kommentar
oOF Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Violectric V200 burde passe bra. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 (endret) Det hele kommer jo litt ann på budsjett, når du har tenkt på å kjøpt deg en high en hodetelefon i 10 år før du gjor det er du vel kanskje ikke helt klar for å hoppe videre uti det å kjøpe deg en amp/dac til 10K heller med det samme? Ville nok sett i retning av Schiit, Schiit Jotunheim med enten multibit DACen eller den litt rimilgere balanserte dac modulen kan kanskje være ett alternativ? Fortsatt noe kostbar men der har du en amp/dac kombo som skal være ganske uslålig til prisen, på denne har du både balansert og ubalansert utgang om du etterhvert vil begynne å eksperimentere litt med dette samt utskiftbar DAC Modul om de senere kommer med en forbedret. Om Jotunheim blir i dyreste laget har en alltids schiit magni og modi komboen mange sverger til i budsjettsklassen som sikkert holder til å drive rundt et sett HD700. Endret 5. november 2018 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Pop Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Husker jeg ikke helt feil er lydsignaturen i HD700 heller litt mot den lyse siden. Så en dac/amp med varme ville vært min anbefaling. Har du også svidd av noen tusen på headsettet vil jeg si det var nesten meningsløst om valget til slutt blir å koble dem rett i headphone-kontakten på kabinettet. Da er det mye uforløst potensiale igjen. For ikke så lenge siden så jeg Burson HA160D på brukten. Burson passer fantastisk bra med Sennheiser, varm og detaljert. Nevnte modell får du får litt over 3000. Violectric som oOF nevner over kan også være et bra alternativ, men hør først. Tyskere har det med å ha litt fokus på de lyse detaljene og det kan bli for mye. Selv bruker jeg Audiolab M-dac på mine Sennheisere, en combo jeg har vært fornøyd med i ca 3 år nå og fortsatt finner utrolig spennende. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Hvis du trenger en grei DAC/Amp til PC er denne veldig god til prisen, men de blåser ikke sokkene av deg volummesiig. Den inneholder ESS SABRE 9023 som kombinert DAC/Amp så det er minimalt som farger lyden. Ikke engang en output cap på hodetelefonutgangen. Du får knapt renere signalbane etter DAC. https://hifimediy.com/sabre-dac-uae23 De har også en med 9018k2m, og det er samme DAC som i M-dac som Pop anbefaler. Ser ut til at 9023-modellen er litt mer beskyttet mot inteferens og er subjektivt ekvivalent med 9018 mht kydkvaliteten. Et varp til prisen. HD700 har en litt spesiell lydsignatur så kan være lurt å justere den med APO hvis du foretrekker nøytral lyd. https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Husker jeg ikke helt feil er lydsignaturen i HD700 heller litt mot den lyse siden. Så en dac/amp med varme ville vært min anbefaling. Har du også svidd av noen tusen på headsettet vil jeg si det var nesten meningsløst om valget til slutt blir å koble dem rett i headphone-kontakten på kabinettet. Da er det mye uforløst potensiale igjen. For ikke så lenge siden så jeg Burson HA160D på brukten. Burson passer fantastisk bra med Sennheiser, varm og detaljert. Nevnte modell får du får litt over 3000. Violectric som oOF nevner over kan også være et bra alternativ, men hør først. Tyskere har det med å ha litt fokus på de lyse detaljene og det kan bli for mye. Selv bruker jeg Audiolab M-dac på mine Sennheisere, en combo jeg har vært fornøyd med i ca 3 år nå og fortsatt finner utrolig spennende. Litt imot den lyse siden er en underdrivelse deluxe Har hatt og solgt HD700, og det var pga den helt fraværende bassen og den "ekstreme" diskanten. Helt konge til rock og øresus og til klassisk musikk Lyd er ekstremt induviduelt, så å si at ting er det ene eller andre er jo bare et synspunkt. Jeg bytta fra hd700 til Audioquest nighthawk, som passer mye bedre min smak. Var ca samme pris I sin tid brukt. Hvis du trenger en grei DAC/Amp til PC er denne veldig god til prisen, men de blåser ikke sokkene av deg volummesiig. Den inneholder ESS SABRE 9023 som kombinert DAC/Amp så det er minimalt som farger lyden. Ikke engang en output cap på hodetelefonutgangen. Du får knapt renere signalbane etter DAC. https://hifimediy.com/sabre-dac-uae23 De har også en med 9018k2m, og det er samme DAC som i M-dac som Pop anbefaler. Ser ut til at 9023-modellen er litt mer beskyttet mot inteferens og er subjektivt ekvivalent med 9018 mht kydkvaliteten. Et varp til prisen. HD700 har en litt spesiell lydsignatur så kan være lurt å justere den med APO hvis du foretrekker nøytral lyd. https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ Man må huske at man ikkje skal stille mange milimeterene på APO før andre detaljer forsvinner Endret 6. november 2018 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 Man må huske at man ikkje skal stille mange milimeterene på APO før andre detaljer forsvinner Min erfaring er i alle fall at riktig personlig EQ hjelper på å dra fram nøyanser og en velbalansert lyd du ikke får ellers. HD700 har en signatur som gir i overkant skarp lyd uten justeringer fordi de er topptunge i presensområdet, og en blir fort sliten av en sånn lydsignatur i lengden. I tillegg oppfattes den gjerne kunstig og litt blodfattig uten bassen. En kan vel si HD700 er designet mest for eldre folk med redusert hørsel i.o.m at diskanten ryker først når hørselen begynner å svikte. Nighthawk har en svært behagelig og god signatur rett ut av esken. Det eneste som er litt mye på dem er rundt 500 Hz, ellers er de helt topp med et innovativt og velfungerende høyttaler-design for en hodetelefon. Synd Audioquest er ute av hodetelefonmarkedet. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 7. november 2018 Forfatter Del Skrevet 7. november 2018 Ja, jeg har hørt rykter om at det er lyst, men jeg liker heldigvis lyst fra før av både i IEM's og som Klipsch som min soleklare favoritthøyttaler pga horn-diskanten , så håper jeg ikke savner for mye evt bass osv. Men jeg har jo som sagt kjøpt brukt, så da får jeg evt selge videre og begynne på ny søken. Ja, det har tatt meg 10 år og "fleske til" med 2500kr på headsett, så jeg bruker nok ikke 10k på amp med det første. Og for å videre banne litt i kirka, så friste Sennheiser GSX 1000 ( https://www.prisjakt.no/product.php?p=3984716 ) endel, rett og slett pga dens evne til å gi meg virtuell 7.1 lyd osv... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Greia med de fleste headamps er at de er veldig overspecca. En driver å finner opp ting å konkurrere i på en ofte veldig kunstig måte. Hodetelefonene har også en så stor bidragsyter til vreng på lyden at de fleste DAC/Amps er greie nok i massevis så lavt de ligger i forhold. Jeg har et USB lydkort med klasse D forsterker som har 3 ganger så høy lyd i tillegg til å være vesentlig bedre støymessig enn de RealTek chippene som settes i mange maskiner. USB-dingsen driver faktisk HD700 rimelig greit og du får en tilsendt i postkassa for under 7 kr. Disse inneholder normalt en C-Media kombinert DAC/Amp som greit holder stand for greit over 90% av brukerene. https://www.ebay.com/itm/USB5-1-to-3-5mm-mic-headphone-Jack-Stereo-Headset-3D-Sound-Card-Audio-AdaptATCA/202453364806?hash=item2f23293046:g:Uz0AAOSw0ehZ-MEx:rk:10:pf:0 Virtuell surround er vanligvis ikke verdt det da den gjør at lyden høres snål og kunstig ut. Her må jeg si GSX 1000 overrasket positivt. Dette er vel det beste en enkelt får tak i til en fornuftig pris. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 HD800 og HD800S er by far de beste hodetelefonene jeg har eid og lillebroren HD700 deler svært mye med de, at de mangler litt trøkk i de lavere regionene er en liten vanesak i helt i starten tror jeg, for HD800S sin del savner jeg vertfall ingenting, å miste litt bass for den helt sinnsyke soundstagen disse hodetelefonene leverer er et offer jeg er mer enn villi til å godta. "Treble peaken" HD800 og til dels HD700 har kan helt fint roest ned med en god EQ eventuelt så florerer det med fysiske mods en kan se på om er litt mer gammeldags, som denne https://www.modhouseaudio.com/hd700-mod/hd700-mod-kit . Lyd har vist seg å være et svært subjektivt tema, det lille jeg har hørt av nighthawk (under ikke optimale forhold i en butikk) syns jeg nesten lyden til dels var frastøtende og fullstendig tilsløret, mens andre igjen elsker det. Samme gjelder HD700/800/800S, noen hater de og kan ikke forstå at noen kan like lyden mens andre forguder disse klokkene. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 (endret) Alle hodetelefoner har sin sweetspot med hva som passer best til dem. Siden lydkvalitet har blitt mer og mer trashy p.g.a loudness war er Nighthawk mest sannsynligvis dempet og nedttonet med vilje for å være tilpasset moderne sound som mest skal sparke liv i dårlige høyttalere, mens HD700 er greit tilpasset litt eldre lydsignatur som hadde godt av den signaturen de gir. Problemet er gjerne at bassen styrer volumnivået man gjerne havner på og det igjen gjør at en gjerne justerer volumet så høyt at de blir slitsomt etterhvert med så mye høyfrekvensenergi. Dette skjer mer eller mindre automatisk uten at man tenker over det. Fordelen med fysiske mods er jo at en slipper å være så avhengig av ekstern justering. 5-6 KHz er ikke direkte superplagsomme frekvenser, men de er temmelig sterke på HD700 og merkes gjerne i lengden. Sennheiser er tillhenger av at bassen på highend ikke skal være vulgær, men alikevel være "nok" tilstede og under kontroll. De flest trives godt med å øke denne noen dB. Endret 9. november 2018 av vidor Lenke til kommentar
NoisyPepper Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Schiit Magni 3 eller Monoprice Liquid Spark med Schiit Modi 3, Massdrop x Grace Design Standard DAC, JDS Labs OL DAC eller Topping D30. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå