sandra94 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Heihei! Jeg lurer på om det er noen her inne som er eller har vært lærling som ikke har trivdes på sin arbeidsplass og evt byttet lærebedrift eller yrke? Jeg er lærling innenfor salgsfaget, jeg har 8 mnd igjen (jeg vet jeg burde bare bite tennene sammen og fullføre) men situasjonen er den at jeg ikke trives på arbeidsplassen, mye pga arbeidsmiljø + jeg føler vel egentlig at dette ikke passer meg i det hele tatt. Jeg vurderer litt å bytte til kontor faget, men er det noen her inne som har kjennskap til det også som kan fortelle meg litt? Jeg føler meg veldig på bånn og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre! Håper noen kan komme med gode råd! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Jeg vet ikke mye om faget du arbeider innen, eller faget du vurderer å bytte til, men jeg har vært lærling og hatet jobben min. Nå, 11 år senere, arbeider jeg imidlertid for samme arbeidsgiver og er veldig glad for at jeg holdt ut læretiden og de første årene etter. Det er stor forskjell på å være lærling eller nyansatt og på å være ansatt med erfaring og ansiennitet. Selvfølgelig vil det være de som virkelig har valgt feil og som burde bytte, men 8 måneder er ingenting; få deg det fagbrevet! 1 Lenke til kommentar
sandra94 Skrevet 5. november 2018 Forfatter Del Skrevet 5. november 2018 Jeg vet ikke mye om faget du arbeider innen, eller faget du vurderer å bytte til, men jeg har vært lærling og hatet jobben min. Nå, 11 år senere, arbeider jeg imidlertid for samme arbeidsgiver og er veldig glad for at jeg holdt ut læretiden og de første årene etter. Det er stor forskjell på å være lærling eller nyansatt og på å være ansatt med erfaring og ansiennitet. Selvfølgelig vil det være de som virkelig har valgt feil og som burde bytte, men 8 måneder er ingenting; få deg det fagbrevet! Det er butikk jeg er innenfor nå! Men joda, jeg er enig.. det er kanskje litt ekstra tøft og annerledes da man er lærling pga du skal lære aboslutt alt på kort tid, og blir kanskje litt mye noen ganger at man tror man ikke passer faget! Og må jo virkelig holde ut egentlig! :-) Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 I bedriften jeg arbeider i har vi hatt flere flinke lærlinger som har sluttet så sent som 2 måneder før fagprøven. For oss utenforstående virker det som en helt merkelig avgjørelse. De har sikkert hatt sine grunner, men husk på at en 20-åring stort sett ikke har peiling på sitt eget beste. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Dette klarer du! Det er kjipt å være "nederst på rangstigen" i et kollegium. Det hjelper på å ha noen å betro seg til, enten noen på arbeidsplassen eller kanskje en rådgiver ved skolen du soknet til.Ellers vil jeg si at det ikke er helt unormalt å ha flere fagbrev. Kanskje vil du oppleve at fagbrev i salgsfaget blir en døråpner til kontorjobber som du kan få opparbeidet nytt fagbrev for. Jeg er sikker på at du har større sannsynlighet for å lande kontorrelaterte jobber, selv med et fagbrev som tilsier at du har kompetanse i salgsfaget. Noen ganger overlapper disse kompetanseområdene. Når du har opparbeidet deg tilstrekkelig arbeidserfaring i arbeid som kan anses kontorrelatert, kan du ta teoretisk kurs og gå opp til eksamen. De to sistnevnte sakene kan være unnagjort på så lite som ett semester.For å utnytte muligheten for enda et fagbrev til det fulle, kan du undersøke kriteriene for fagbrev i kontorfag som fylkeskommunen har satt - eller den fylkeskommunen du eventuelt planlegger å arbeide i i fremtiden - og deretter ta sikte på å lande jobber som vil være innenfor disse kriteriene, med mål om at dine fremtidige jobberfaringer kan godskrives til et fagbrev i kontorfaget. I første rekke vil jeg, som Dr. Brodsky nevner over, anmode deg om å holde ut de neste åtte månedene. Du står mye sterkere på jobbmarkedet med et fagbrev i hånda, åkke som. Lenke til kommentar
smarties1 Skrevet 6. november 2018 Del Skrevet 6. november 2018 (endret) Jeg var lærling i kontor- og administrasjonsfaget i en bedrift, og byttet lærebedrift etter 6 måneder. Det er selvfølgelig ikke noe problem å bytte bedrift så lenge du vet at du har en bedrift å gå til så du ikke ender opp uten noe. Du trenger heller ikke å ta noe av læretiden din på nytt hvis du bytter bedrift så lenge det er samme fag, du bare fortsetter så langt du har kommet (altså du har bare igjen 8 mnd av læretiden selv om du bytter bedrift). Hvis du ønsker å gå kontor- og administrasjonsfaget i stedet for salgsfaget er dette også mulig. Det er samme VG2, og siden flere av læreplanmålene i salgsfaget og kontor er veldig like, kan du søke om forkortet læretid i kontor. Ellers kan du ta fagbrev i salgsfaget, og deretter ta fagbrev i kontor. Da kan du også få kortere læretid. Hvis du vil bytte til en annen bedrift i salgsfaget og ønsker læreplass i Oslo/Akershus ville jeg anbefalt og kontakte AOF Opplæringskontor (aofok.no). De har hjulpet mange jeg kjenner i liknende situasjon. Endret 6. november 2018 av smarties1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. november 2018 Del Skrevet 7. november 2018 Du bør tilstrebe deg fagbrev. Det er gull selv om du senere velger en annen retning 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå