Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg krav på etterbetalt lønn?

Hjelpmeg27

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har jobbet i samme butikk siden første kvartal 2017. Og fant ut for noen uker siden at jeg er plassert i feil lønnstrinn, da jeg drev å søkte litt rundt på nettet. Sendte Mail til Lønn/HR ansvarlig og spurte om jeg var plassert i feil lønnstrinn, men hun svarte meg ikke på mailen- bare videresendte mailen min til sjefen. sjefen tok det da opp med meg og han informerer om at jeg er i feil lønnstrinn pga jeg ikke har sendt inn vitnemål (studiespesialiserende fra VGS) og ber meg sende inn på nytt. Jeg spør om jeg har krav på etterbetaling med får et tydelig NEI, og da var det ikke mer snakk om det.

Tingen er det at: da jeg søkte på stillingen måtte man legge ved vitnemål, samtidig som jeg viste vitnemålet under intervju!!!!

Jeg mener da at det er arbeidsgivers feil, og at jeg har krav på etterbetaling, i og med at vitnemålet ble vist opptil flere ganger ved ansettelse. Nesten to år med for lite lønn utgjør en del penger.

Har en sjef det ikke er mulig å ta opp ting/ diskuterer med- så lurer på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller noen lover og regler jeg kan vise til, om jeg konfronterer han med dette igjen. Dette gjelder forresten alle deltidsansatte i butikken, og ikke bare meg.

Tillitsvalgt har også tatt dette opp med sjefen, men han sier bare at vi ikke har krav på etterbetaling, da det er vårt eget ansvar å dokumentere. (Noe vi har gjort) Sjefen formidler også at søknader til stillinger blir slettet etter ansettelse, så føler dette blir litt ord mot ord. Har også to avdelingsledere i butikken som mener vi har krav på etterbetaling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kopi av søknad, for eksempel i "sendte elementer"? Dersom du kan vise til at du har påberopt deg en viss kompetanse ut fra CV eller søknad, men at arbeidsgiver ikke har gjort noe for å bestride eller bekrefte oppgitt kompetanse, står du nok sterkere. Det samme må sies dersom det kan sannsynliggjøres systematisk feil til gunst for arbeidsgiver, som at de fleste eller alle har fått for lite.

Generelt foreldes pengekrav i Norge etter tre år. Spørsmålet her blir vel heller om det kan påvises at det foreligger et legitimt krav. Det første er å konstatere hva du faktisk skal ha av lønn. Er dette regulert av tariffavtale, allmenngjorte tariffer (gjelder ikke butikkbransjen) eller arbeidsavtale som viser til tariffsatser, er det lettere å fremme et krav. Er arbeidsgiver enig i at du skal ha et annet lønnstrinn, er det jo også greit.

Det at det har gått lang tid, taler mot din sak. Som arbeidstaker har du et ansvar for å sjekke lønnslippene fra tid til annen. Går det flere år uten at arbeidsgiver får beskjed om noe som helst, er det mindre grunn til å bebreide arbeidsgiver for feilutbetalingen.

Rent praktisk ville jeg først sjekket med fagforening eller tillitsvalgt, dersom det er aktuelt for ditt vedkommende. Dersom disse ikke skulle være tilgjengelig for deg, ville jeg forsøkt å komme til en minnelig avtale med arbeidsgiver, hvor arbeidsgiver for eksempel etterbetaler for en tid. Er det helt uaktuelt for arbeidsgiver å komme til en minnelig løsning, går det an å se på andre løsninger. På generelt grunnlag kan det være ulemper med å skulle drive rettslig innkreving fra arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

grunnen til at jeg ikke har tenkt over lønnen tidligere er på grunn av at alle oss det gjelder har hatt samme lønn.

Har ingen kopi, da dette kun var en elektronisk søknad, og det ikke ble sendt noe form for kopi til mailen.

Har du kopi av søknad, for eksempel i "sendte elementer"? Dersom du kan vise til at du har påberopt deg en viss kompetanse ut fra CV eller søknad, men at arbeidsgiver ikke har gjort noe for å bestride eller bekrefte oppgitt kompetanse, står du nok sterkere. Det samme må sies dersom det kan sannsynliggjøres systematisk feil til gunst for arbeidsgiver, som at de fleste eller alle har fått for lite.

Generelt foreldes pengekrav i Norge etter tre år. Spørsmålet her blir vel heller om det kan påvises at det foreligger et legitimt krav. Det første er å konstatere hva du faktisk skal ha av lønn. Er dette regulert av tariffavtale, allmenngjorte tariffer (gjelder ikke butikkbransjen) eller arbeidsavtale som viser til tariffsatser, er det lettere å fremme et krav. Er arbeidsgiver enig i at du skal ha et annet lønnstrinn, er det jo også greit.

Det at det har gått lang tid, taler mot din sak. Som arbeidstaker har du et ansvar for å sjekke lønnslippene fra tid til annen. Går det flere år uten at arbeidsgiver får beskjed om noe som helst, er det mindre grunn til å bebreide arbeidsgiver for feilutbetalingen.

Rent praktisk ville jeg først sjekket med fagforening eller tillitsvalgt, dersom det er aktuelt for ditt vedkommende. Dersom disse ikke skulle være tilgjengelig for deg, ville jeg forsøkt å komme til en minnelig avtale med arbeidsgiver, hvor arbeidsgiver for eksempel etterbetaler for en tid. Er det helt uaktuelt for arbeidsgiver å komme til en minnelig løsning, går det an å se på andre løsninger. På generelt grunnlag kan det være ulemper med å skulle drive rettslig innkreving fra arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

Står hvilket lønnstrinn jeg er i, og timelønna. Står også at om det er foretatt feilutbetalinger til arbeidstakeren- har de rett til å foreta den nødvendige justeringen.

Problemet er jo at jeg har fått det som står i arbeidskontrakta, men ettersom at jeg har vist vitnemål( som var nødvendig for å gå opp to lønnstrinn, FØR jeg begynte) er jo lønnen som

Står i kontrakta feil. Og i og med at jeg har gjort min del av det, er det jo en feil fra deres side , som igjen er grunnen til at jeg ikke har fått riktig lønn. (?) de mener jeg ikke skal få etterbetalt pga. Jeg ikke har sendt inn dokumentasjon av vitnemålet, noe jeg gjorde både i søkeprosessen og under intervju.

Begge salgslederene som var til stedet under intervjuene, sier også at vi viste vitnemål der- og at det skal holde. Men sjefen sier imot.

Som ellers alltid i arbeidsforhold: Hva står i arbeidsavtalen din?

Lenke til kommentar

Står også at om det er foretatt feilutbetalinger til arbeidstakeren- har de rett til å foreta den nødvendige justeringen.

Dette er ein standardbetingelse som ofte står i arbeidskontraktene, men som kan være ugyldig basert på ulike styrkeforhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, samt at ein slik generell avtale som er avtalt før det er foretatt feilutbetaling og før arbeidstakaren har fått ta stilling til om arbeidstakaren erkjenner at det er feilutbetalt lønn.

Ein slik generell adgang til å foreta lønnstrekk strider også mot forarbeidene i arbeidsmiljølova som har til hensikt å beskytte arbeidstakarar frå å blir utnytta av ein arbeidsgiver som utnytter sin posisjon, særleg når arbeidstakaren må godta ein slik klausul for å få jobben.

Ellers når det gjeld saka om etterbetaling så burde du ha ei god sak. Men det kan være at du må gå til arbeidsrettsak for å kreve din rett.

Dei store spørsmåla i denne saka er nok knytta til kva du kan bevise eller sansynleggjere, samt kor stor del av ansvaret du sjølv må bære for å ikkje å ha påsett at din utdanning blei registrert i lønnssystemet.

Det kan være eit problem for deg at du ikkje kan vise til dokumentasjon på at du har levert vitnemål, men samtidig skulle det holde at du har to vitner som var til stades under intervjuet som kan bevitne at du leverte vitnemål.

Det at sjefen sletter slik dokumentasjon før dei nødvendige opplysningane er registrert er sjefens ansvar, du hadde grunn til å tru at du har gjort din del ved å dokumentere utdanninga når du søkte på stillinga.

Det at du har ansvar for å ettersende vitnemålet er vell kun aktuelt der du har blitt uteksaminert undervegs i tilsettningsforholdet?

Det at du fikk feil lønn må du nok bære litt av ansvaret for sjølv, då tariffavtalen er lett tilgjengeleg (også for uorganiserte), samtidig så er sjefen din den profesjonelle parten som ein må pårekne har betre kunnskap om avtaleverket enn dei nytilsette.

Det du må ta stilling til er kva du er villig til å gjere for kreve din rett? Det er heilt klart at ei arbeidsrettsak der resultatet blir at fleire tilsette får etterbetalt vil forsure arbeidsforholdet. Det er også ein viss fare for at eit slikt krav med kort betalingsfrist sett butikken i ein vanskelig situasjon.

Sjølv om sjefen din formelt sett ikkje kan straffe deg for å ha krevd din rett, så vil du likevel risikere eit vanskeligare arbeidsmiljø, der stadig får små stikk som dårlegare vakter, dårlegare sluttattest, osv.

I forhold til motraksjonar frå sjefen så vil det være ein fordel med gruppesøksmål slik at du ikkje står i det åleine.

Det kan også være eit alternativ å berre ta dette som ein dyr lærepenge for kva du må passe på til neste gong, og heller sjå deg rundt etter ein meir seriøs arbeidsgiver.

Sidan du teikner eit bilete av denne sjefen som ein person som spekulerer i å betale dårlegare enn tarifflønna, så er faren stor for at denne sjefen også er like useriøs når det gjeld andre ting også.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber gjelder slike tillegg fra datoen man har fremvist dokumentasjon. F.eks. gikk jeg opp 3 lønnstrinn når jeg viste vitnemål på "lavere teknisk utdanning", men det var ikke gyldig 7 år bakover i tid bare fordi jeg ikke hadde tenkt på det før da, selv om jeg har jobbet fast her hele tiden. Bare sånn reglene er.

Lenke til kommentar

Enig i at man selv skal sørge for å fremvise riktige dokumenter, men som sagt er jo poenget her at jeg gjorde dette da jeg søkte jobb, ergo skulle jeg hatt lønnstrinn 3 helt fra starten, og ikke lønnstrinn 1 som jeg fortsatt er på. g

Der jeg jobber gjelder slike tillegg fra datoen man har fremvist dokumentasjon. F.eks. gikk jeg opp 3 lønnstrinn når jeg viste vitnemål på "lavere teknisk utdanning", men det var ikke gyldig 7 år bakover i tid bare fordi jeg ikke hadde tenkt på det før da, selv om jeg har jobbet fast her hele tiden. Bare sånn reglene er.

Lenke til kommentar

Hvis arbeidsavtalen er i strid med tariffavtalen er det arbeidsavtalen som viker. Hvis retten til høyere lønn følger av tariffavtale, og tariffavtalens vilkår var oppfylt da du begynte, og du omfattes av tariffavtalen, skal du ha etterbetalt.

Utenfor tarifforholdene har du i utgangspunktet akseptert den lønna som sto i arbeidsavtalen. Det er ingen holdepunkter for at arbeidsgiver har lurt deg eller villedet deg, avtalen var heller ikke urimelig overfor deg. Hvis du skal vinne frem uten å lene deg på tariffavtale må du kunne vise til at lønn var diskutert fra før av, og at det som står i arbeidsavtalen avviker fra det som faktisk ble avtalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...