Gå til innhold

Dårlig arbeidsmiljø

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil gjerne ha hjelp om råd på hva jeg kan gjøre. Når min sjef er så dårlig med å takle ting. Han får plutselig stor utbrudd begynner å banner og si så mye negativt ting om deg så mye så mulig. Jeg gjør jo den jobben jeg skal. Har aldri fått noe klage fra de andre jeg jobber med. Selv om jeg jobber som skiftleder, jeg prøver alltid å hjelpe de andre så mye jeg kan. Har ikke fått eneste klage fra de.

Det jeg misliker med sjefen min at han liker å gi for mye skriftlig advarsel til alle. Nesten som hvergang han dritter så si gir han ut en advarsel. Han innrømmer aldri at han gjør noe feil. Når du prøver å forklare han noe så skal han alltid prøve å rette deg selv om han er feil.

Skjedde engang der jeg fikk en skriftlig advarsel fra han. Jeg var på egenmelding. Var fra torsdag til lørdag. Skulle jobbe de dagene. Hadde høyt feber. Har sagt ifra at jeg var såpass dårlig at jeg klarer ikke å jobbe de dagene. Så fikk jeg en telefon på en lørdag. Han spurte om jeg skulle komme på jobb. Har jo selv sagt ifra at jeg kunne ikke. Så begynte han å bli irritert at jeg har ikke sagt noen ting han. At han krevde bevis fra meg en legeattest at jeg var for syk for å kunne komme på jobb. Hadde fikset den til han men nei var jo helg. Min fastlege jobber ikke da. Er det riktig av han å gi meg skriftlig advarsel på denne situasjonen og krevde til og med legeattest?

Idag skal jeg på møtte med han. Etter det som skjedde igår. Det begynte med at når jeg kommer på jobb og sjekker vaktlister hvem jeg skal jobbe med. Når jeg var på jobb så var det en person som ikke kom i tiden. Jeg trodde at den personen var forsinket. Jeg ringte et par ganger fikk ikke noe svar. Så ringte jeg til sjefen min. Ville bare en bekreftelse på om denne personen kommer eller har han endre noe som jeg ikke vet noen ting om. Han tok heller ikke telefonen.

Etter en halvtime har gått så ringte sjefen min. Jeg prøvde å forklare til han situasjonen. Saken at min sjef sier aldri noe til meg. Informerer meg aldri noe i min skift. Om noen er syk eller kommer ikke på jobb. På den nye vaktliste så står det til og med at han har rette den.

Jeg snakker med han i telefonen oppdaterte han at noen kommer ikke. Var ok i starten av samtalen helt til jeg fikk en melding fra den personen som skulle jobbe. At han har fått sparken. Jeg ble ikke informert. Den personen står på vaktliste og jeg trodde hun skulle komme.

Jeg tok det opp med han, så begynte han å si så mye dritt om meg. At jeg stresser noe som jeg aldri gjør. Eneste jeg vil at han skal kunne kommunisere bedre med sine ansatte og gi dem den informasjon de trenger. Noe som han aldri gjør. Han kjeftet på meg. Jeg likte ikke den tonen han brukte. Klikke for meg så jeg svarte han tilbake. Er så vanskelig å snakke med en person nå de tror alltid at de har rett.

Han har sikkert gitt ut over 20+ advarsel tilsammen hittil i år. Har aldri opplevd noe sånt.

Endret av Namseyn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo ikke bare å slutte. Er så vanskelig en jobb for tiden der er mulighet for fast ansettelse. Kan jo prøve å snakke med HR eller sjefen hans. Tror det hjelper lite.

Bedre enn å få sparken en dag han "klikker". Om han skriver advarsler til dere og har dette på det rene kan han "enkelt" sparke dere når han føler for dette. 

Jeg hadde absolutt tatt det opp lengre oppover i systemet i første omgang. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bedre enn å få sparken en dag han "klikker". Om han skriver advarsler til dere og har dette på det rene kan han "enkelt" sparke dere når han føler for dette.

Jeg hadde absolutt tatt det opp lengre oppover i systemet i første omgang.

Skjønner deg godt. Tror nok jeg skal prøve den. Tviler sterk at det kommer til å hjelpe så mye. Når de liker han såpass mye. Fordi at han klart å få økonomien ble noe bedre enn det var før. Hvis det ikke hjelper skal nok finne meg ny jobb.

Lenke til kommentar

To sider her. 

I første rekke er det deg og din egen psykiske helse. Om mulig, finn deg noe annet fort som fy. 

En annen side er jo at sånne folk burde jo så absolutt ikke besitte en lederstilling i det hele tatt. 

Ta vare på absolutt all skriftlig kommunikasjon du får. 

Om en noe kontroversiell beskjed kommer muntlig, be om en skriftlig bekreftelse og ta vare på dette. Litt sånn at det skal kunne dokumenteres om det skulle gå så langt at det går til HR og det blir din sjefs ord mot ditt. 

Hvis du er organisert, ta gjerne kontakt med fagforening. Sånne saker som dette er god mat for dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er man fagorganisert eller har intern tillitsvalgt kan man i første omgang ta opp mangelen på godt arbeidsmiljø den veien:

http://arbeidsmiljoloven.com/article-category/kap4/

Ledere har ansvar for et godt arbeidsmiljø - både fysisk og psykososialt.  Her høres det mer ut som et regime basert på frykt og mangel på tillit ...

Om det er offentlig arbeidsplass, kan dessverre stillingsvernet gjøre det vanskelig å endre/fjerne lederen.

Uansett bør dette også flagges til vedkommendes sjef.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg leste et sted at bedriftsledere ofte har psykopatiske trekk fordi psykopatisk handlingsmønster gir en illusjon av en effektiv leder. Slik personlighet gir ofte en iver i å mestre jobben, men der kunnskap og evner svikter veier psykopaten opp med å psykisk rive ned de rundt seg for å tilsynelatende heve sin egen status.

Min egen erfaring stemmer med dette. Jeg har klart å navigere meg inn på godsiden til slike sjefer men jeg har sett hvor systematisk de kan gå til verks for å ødelegge ansatte.

Mitt beste tips, hvis du mistenker at din sjef er en slik er å komme deg vekk så snart som mulig. Dersom du er i "the recieving end" av noe slikt kan det ødelegge din egen selvfølelse over eget arbeid. Vi hadde en prosjektansatt som ble lagt for hat av vår leder. Den ansatte var en flink arbeider med mye erfaring og kunnskap innen en spesifikk del av vårt fag, men han jobbet ikke slik vår leder ville og ble konstant angrepet på det groveste. Han ble veldig frustrert og oppgitt og tilsynelatende mer og mer nervøs etter hvert som tiden gikk. Tilslutt sa han opp uten å ha en jobb å gå til. Jeg mistenker at han er dårligere stilt etter dette arbeidsforholdet enn før selv om han var en flink og hyggelig ung mann, men jeg har vanskelig å se for meg at det ikke går inn på deg når en arbeidsleder beskriver deg som idiot, udugelig osv.

Det funker ikke å vinne en slik kamp med mindre det er en stor bedrift hvor du kan alliere deg med andre ansatte og den aktuelle lederen har sine egne overordnede som tar slikt seriøst.

Problemet med slike ledere er dog at de er svært kyniske og opptatt av å menge seg med sine egne overordnede med bestikkelser, falsk smiger og kameraderi så faren er stor for at de har en sterk posisjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar

For øvrig så er jeg ganske sikker på at du kan sykemelde deg i maks 3 dager uten legeerklæring opp til 4 ganger i året (12 dager totalt) uten at sjefen skal kunne si noe på det. Jeg har ikke noe lovdata å henvise til, men det høres ut som at det skriftlige varslet du fikk er totalt ugyldig og grunnløst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

For øvrig så er jeg ganske sikker på at du kan sykemelde deg i maks 3 dager uten legeerklæring opp til 4 ganger i året (12 dager totalt) uten at sjefen skal kunne si noe på det. Jeg har ikke noe lovdata å henvise til, men det høres ut som at det skriftlige varslet du fikk er totalt ugyldig og grunnløst.

Stemmer det, ifølge nav.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding

Endret av probin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...