Gå til innhold

Nettverkskontakt til telefonbruk også?

minimax

Anbefalte innlegg

Visst kan ethernet seriekobles. Det er i praksis dette man gjør ved bruk av en HUB eller ved bruk av coax. Men da utvider man kollisjonsdomenet, noe som ikke er anbefalt. Det er vel neppe noen som bruker HUB i dag, men det var vanlig for 15-20 år siden. Svitsj er å anbefale!

Som du selv sier så er coax og hub uaktuelt i dag og selv med hub kobler man ikke kablene (UTP/STP/osv) i serie fra kontaktpunkt til kontaktpunkt. Derfor gadd jeg ikke nevne det engang.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel egentlig parallelkobling jeg tenkte på med de veggkontaktene (f.eks. 3 veggkontakter kobles til samme ledning på de samme vis). Det vil vel da ikke fungere å koble 3 PCer til hver av disse kontaktene og alle surfer på nettet samtidig?

Jeg skal absolutt kjøpe en switch, og et RJ-45 "patch panel" som jeg fikk anbefalt i en annen tråd blir nok også montert.

Jo, det kan fungere, men som nevnt er det ikke optimalt. Det du i praksis gjør ved dette er å lage deg en HUB hvor du kan koble pcer i alle tre veggkontaktene samtidig. Men dette er IKKE å anbefale. Du får da tre pcer i samme kollisjonsdomene. Pakker vil kollidere, og trafikk vil bli sendt til og fra alle pcene uavhengig av hvem mottaker er.

Et patchepanel ser jeg heller ikke poenget med hvis du ikke har fryktelig mye utstyr som skal kobles frem og tilbake fra ulike rom i huset.

Det enkleste vil være å kjøpe en stor svitch (10-24 porter) og trekk separate kabler fra denne og til hvert rom.

Hvis du bare har plass til en kabel i veggen bør du terminere denne i en dobbel kontakt, sette på en enkel og billig 5-ports svitsj, og koble videre med en nykabel til neste svitsj.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg prøver meg på hub løsningen nei :nei:

Patchpanelet tenker jeg som en del av det fastmonterte (RJ-45 vegguttakene, ledningene som går gjennom kabelkanalene og altså et patchpanel på den andre enden av alle ledningene).

Så har jeg en treplate hengende på veggen med de ulike boksene (kabelmodem, router, IP-telefonadapter og snart en 16x switch).

Ettersom disse muligens må skiftes ut eller plasseres ulikt etterhvert er det dumt med ledningsstrekk som kanskje er for korte, eller at kontaktene på enden går i stykker osv. (så må jeg trekke om en helt ny ledning gjennom kabelkanalen og til det aktuelle rommet).

Da tenkte jeg det ville være lurere med fast tilkobling til patchpanelet, så kan jeg heller bruke ulike små ledninger til de ulike boksene. En slik løsning vil jo også gjøre det mulig å velge om jeg skal bruke noen av vegguttakene til telefon istedenfor internett, eller flytte IP-telefonadapteren på enden av en kontakt om så ønskelig osv.

Å bruke en liten switch i tilfeller jeg kun kan ha en kontakt i veggen var et godt forslag, men i og med at ledningene skal gå til flere rom blir det uansett mange ledninger, så da får jeg heller ordne med større kabelkanal (heldigvis er hullene store nok der de må passere gjennom gipsvegger). Den der Zyxel GS-1100 16-ports switchen ser ut til å være OK for mitt bruk.

ZYXEL_GS1100-16_3149.png

Og et veggmonterbart Deltaco patchpanel (12-porter, som er akkurat nok til alle vegguttakene her) virker bra til kr 300,- hos Clas Ohlson (eller litt billigere og i ulike varianter hos f.eks. Multicom).

pan-213.png

pan-213-01.png

Endret av minimax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Her er forresten det ferdige oppsettet mitt som jeg er veldig godt fornøyd med (rydding av ledninger kommer etterhver :) )

post-144768-0-93150300-1548929967_thumb.jpg

post-144768-0-55436500-1548929999_thumb.jpg

post-144768-0-95052300-1548930617_thumb.jpg

post-144768-0-42061000-1548930634_thumb.jpg

Ved hjelp av patchpanelet kan jeg fritt koble slik jeg vil, og alle kontaktene kan fungere til enten nettverk eller telefon, så det er fullt fleksibelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...