Gå til innhold

Nettverkskontakt til telefonbruk også?

minimax

Anbefalte innlegg

Jeg setter opp et kablet nettverk i hjemmet og lurer på hvordan sammenhengen er mellom en RJ45 nettverkskontakt og en telefonkontakt (IP telefon i vårt tilfelle).

Telefonledningen er vel med en 4-pins RJ11 kontakt mens ethernet er en 8-pins RJ45 kontakt. Men kan en RJ11 plugg settes i en RJ45 kontakt ved å bruke de midterste pinnene eller er kontaktene helt ulike hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RJ11 plugg kan passe inn i en RJ45 kontakt, men det er ingen god løsning. 

Tror telefonledning pleier å ha RJ45 veggkontakt og RJ11 i apparatet. Ledningen har da RJ45 i en ende og RJ11 i andre enden.

Routermodem for telefon har RJ11 kontakt, men det følger med adapter til RJ45.

Lenke til kommentar

Fint å få dette bekreftet.

Jeg tenker å legge ledningsnettverket opp slik at ved "knutepunktet" (der kabelmodem, ruter IP-adapter er plassert) skal jeg legge enden av hver kabel fra de ulike rommene til et "patchpanel" slik at jeg fritt kan koble til hvilken utgang jeg vil (ruter, switch, IP telefon) så da kan det jo være greit å legge opp en standard RJ45 kobling for hver av ledningene.

Og hvis jeg vil bruke en av disse til telefon så kobles den til IP adapteren (den har to RJ11 kontakter), så telefonen i andre enden (RJ45 kontakt).

Sedsberg: er det standardisert å bruke de 2 eller 4 midterste lederne til telefon via en nettverkskontakt? Det finnes kanskje overgangsledninger som jeg kan bruke mellom IP-adapterens RJ11 kontakt og RJ45 kontakten på patchpanelet -eller må jeg lage denne selv?

En annen sak er at jeg det ikke virker så lett å få RJ11 veggkontakter lenger mens RJ45 ikke er noe problem.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker også en slik "dongle" foran en liten RJ11 ledningsstump. Det er vel noe de har hos Kjell.com eller Clas Ohlson vil jeg tro.

Når det gjelder Rj45 oppkoblingen finner jeg minst 2 eller 3 "pinouts" for dette på nettet. Hvilken er den riktige som da vil passe til vanlige nettverksledninger plugget inn i kontakten på begge ender?

Lenke til kommentar

Aha! Etter litt søking på nettet finner jeg ut at "trådpar"betyr at to ledninger er tvinnet rundt hverandre innenfor isolasjonen av hele kabelen, så det er altså 4 slike par i en ethernetkabel. Videre leser jeg at hensikten med tvinnede ledningspar er for å minske elektromagnetisk forstyrrelser.

Så da er kanskje "A" og "B" standarden utarbeidet slik at bestemte signaler fungerer best å ha ved siden av et annet bestemt signal...

Uansett er det sikkert utarbeidet for en praktisk grunn -at en bestemt farge alltid er til pinne 8 for eksempel (istedenfor at man må sjekke hver gang på andre enden hva slags standard man har oppfunnet akkurat denne gangen.

Da gjelder det vel også å være konsekvent å bare bruke "A" eller bare "B" standarden for å ikke rote det til :) (det var vel egentlig også det det stod i den lenken som Hårek svarte med).

Oppdatering: det er visst "B" standarden som er vanlig i Norden (iflg. denne infoen hos Kjell & co), så da kan det være greit å bruke den...

Så får jeg bare tak i en enkelkontakt for RJ45, kobler den opp som vanlig ethernet til patchpanelet.

Så bruker jeg en adapter mellom IP-adapterens ene RJ11 kontakt (den har to stykker, for opptil 2 separate linjer), så en RJ45 til RJ11 splitter i RJ45 veggkontakten, eller at jeg skifter ut telefonens RJ11 plugg med en RJ45 for de to midterste pinnene. Og skal jeg ikke ha mer IP telefoni har jeg en ekstra nettverkskontakt som jeg patcher om på andre enden!

Forresten: jeg tenkte å gå for en cat5e kabel da denne er rimeligere og ut fra det jeg har lest vil den fungerte med Gigabit hastighet på korte strekk i et hjem som her. Men hos Kjell & co (tror jeg det var) koster cat6 kabler det samme... jeg mener derimot å ha lest at cat6 kabler er ganske tykke (tykkere isolasjon) for å holde ledningsparene lenger fra hverandre og dermed gi mindre forstyrrelse -stemmer dette? Jeg vil ha tynnest mulige kabler for å slippe å ha så store ledningslister.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Ikke den helt store forskjellen i tykkelse da.

Hadde ikke tenkt på det med solid core/stranded, men ut fra infoen du lenket til tror jeg solid-core kan være best egnet siden dette er en fastinstallasjon.

Må bare sjekke om veggkontaktene har slike kronekontakter, for det er vel det som da må brukes.

Hvis man skal koble videre fra en kontakt til en annen, kan man bare sette den ekstra ledningen oppi hver kontakt og presse med kroneverktøyet igjen (altså 2 ledninger oppå hverandre) eller er det bedre løsninger?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at selv om det blir flere fysiske kontakter på den linjen (som alle er koblet sammen) så må kun en av dem brukes om gangen for nettverksbruk.

Men i utgangspunktet blir dette en telefonkontakt da, med mulighet for å bruke den til nettverk (med nevnte begrensning) i tilfelle vi skulle kutte ut fasttelefon. Er det en dårlig løsning?

Det virker som vanlige vegguttak for telefon (RJ11) er på vei ut da jeg så langt ikke har funnet en slik. Mens Rj45 vegguttak er lett å komme over. Så da tenker jeg at løsning over er muligens vanlig, eller at det er blitt uvanlig med kablet fasttelefon.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Jeg tenkte at selv om det blir flere fysiske kontakter på den linjen (som alle er koblet sammen) så må kun en av dem brukes om gangen for nettverksbruk.

.... eller kanskje jeg skulle holde det helt standardisert ved å legge opp kun kabeloppkobling mellom hver RJ45 veggkontakt og dens RJ45 kontakt på patchpanelet i den andre enden. Så, for telefonbruk, finnes det antageligvis (eller jeg lager det selv) en kabel med flere kontakter som jeg setter i patchpanelet for å koble sammen flere vegguttak. Resultat: standardisering for nettverksbruk og fleksibilitet for å kunne bruke enten telefon eller nettverk i hver kontakt!

På Wikipedia (telephone plug -list by country or territory) fikk jeg vel egentlig svaret på dette med RJ11 kontra RJ45 for telefonbruk, for der står det at 8P8C kontakten (8-pins RJ45) brukes i nybygg. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Ethernet skal ikke seriekobles. Du må ha nytt uttak og utstyr (switch) hvis du skal ha flere uttak.

Visst kan ethernet seriekobles. Det er i praksis dette man gjør ved bruk av en HUB eller ved bruk av coax. Men da utvider man kollisjonsdomenet, noe som ikke er anbefalt. Det er vel neppe noen som bruker HUB i dag, men det var vanlig for 15-20 år siden. Svitsj er å anbefale!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel egentlig parallelkobling jeg tenkte på med de veggkontaktene (f.eks. 3 veggkontakter kobles til samme ledning på de samme vis). Det vil vel da ikke uansett fungere å koble 3 PCer til hver av disse kontaktene og alle surfer på nettet samtidig? Altså på samme måte som 3 telefoner som er koblet sammen.

Jeg skal absolutt kjøpe en switch, og et RJ-45 "patch panel" som jeg fikk anbefalt i en annen tråd blir nok også montert.

Endret av minimax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...