Emancipate Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Funksjonshemmede Arnt Gunnar skremt etter ublidt møte på trimturen på Spillumsstranda Påsatt håndjern av tungt bevæpna soldater Mens han skalv av panikk, ble funksjonshemmede Arnt Gunnar Alte påsatt håndjern og ransaket av tungt bevæpna Nato-soldater. ... – Jeg var ute og gikk tur på Spillumsstranda, jeg gjør det hver dag. Det var på formiddagen mellom klokka 11 og 12. Jeg har en fast runde til kaia og tilbake til huset mitt. Har de faktisk myndighet til å oppføre seg slik mot tilfeldige folk? Det står ingenting om det er amerikanske eller norske militære. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Lov om politimyndighet i forsvaret§ 1.Offiserer, befal, militærpoliti og militære vakter har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det. Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Det står jo i artikkelen? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. november 2018 Forfatter Del Skrevet 4. november 2018 Lov om politimyndighet i forsvaret § 1.[/size]Offiserer, befal, militærpoliti og militære vakter har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det. Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel.[/size] 1. Er dette området militært område? 2. Hvilken hjemmel ville Politiet hatt for å oppføre seg sånn? Det står jo i artikkelen?Hvor da? Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 – Ble du redd? – Jeg ble ikke redd. Men det var litt skummelt, jeg begynte nesten å gråte, svarer han. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Offiserer, befal, militærpoliti, og militær vakt har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av militært område, og overfor den som bryter forbud fastsatt i medhold av sikkerhetsloven § 18a. "Militært område" er et område som benyttes til militære formål. Militære styrkers forlegning ("Thermex-bygget") er et militært område. Militær politimyndighet innebærer at man har rett til å gripe inn for å opprettholde ro og orden, samt anholde og innbringe personer i samsvar med den sivile politiloven § 8. Dette er en anholdelse, så man er innenfor det politimyndigheten åpner for. Merk at "orden" inkluderer adgangskontroll. Utenlandske offiserer, befal, militærpoliti, og militære vakter kan tildeles militærpolitimyndighet, jf. Riksadvokatens brev 27. juni 2018. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. november 2018 Forfatter Del Skrevet 4. november 2018 "Militært område" er et område som benyttes til militære formål.Takk. Lenke til kommentar
xDominiel Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Uff. En person med autisme tåler ofte litt mindre når det gjelder sånt, spesielt hvis man ikke er høytfungerende. Har man tidligere dårlige erfaringer med mennesker som kanskje har behandlet en stygt fordi man skiller seg ut blir det enda verre. Kan tenke meg at dette ble ganske traumatisk for han. På den ene siden kan man jo tenke at soldatene skulle vært mer forsiktige og tatt mer hensyn til folka i området. På den andre virket denne personen mistenkelig og prøvde "stikke av" fra dems synspunkt. Uheldig situasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå