Gå til innhold

Nobelpris-komite medlem mener at "etnisk norsk" persom bør lede 17.mai-komiteen

Anbefalte innlegg

Men om det er stemmer at de siste årene kun har vært folk med innvandrerbakgrunn så får det meg bare til å spørre om det er tilfeldig eller bare et dårlig skjult forsøk på "virtue signaling"? "Se så mangfoldige vi er" liksom.

Det er en klar tendens til at mange ønsker fremstille seg som mindre lyshudet enn hva de faktisk er. Modeller skal helst være "etnisk ambivalente" og en gruppe hvor alle har lys hud anklages raskt for å være "blendahvit". Det motsatte virker ikke være et problem. En fransk kunstskole retursjerte faktisk et klassebilde da de skulle annonsere etter studenter i USA.

DnkeaPeXoAEj1zA.jpg

Når det er sagt får man et annet perspektiv og kan se mye av kulturen klarere om man kommer utenfra. Jeg har selv bodd i et fremmedkulturelt land, med entusiasme lærte mye om det og kunne raskt fortelle de lokale om mye som de selv var "husblinde" for eller ikke hadde hatt interesse av å lære seg. Også Norge lærte jeg mye om ved å se mye klarere hva som var bra og mindre bra ved å se det i forhold til en annen kultur. Så at en person som også har god kjennskap til andre kulturer kan vite mye om og gjøre en god jobb for 17. mai tror jeg absolutt stemmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå syns jeg vi kan slutte å slakte folk for å uttrykke meninger som ikke alle er enig i.

Det ligger noe i det hun sier, og hun sa det på en nokså diplomatisk og forståelig måte, det er BRA at folk tar opp kontroversielle temaer.

Jeg har ikke noen sterk mening for eller imot, men det er noe litt komisk med at en førstegenerasjons innvandrer skal prate om hva ''våre forfedre'' kjempet for

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar

Nå syns jeg vi kan slutte å slakte folk for å uttrykke meninger som ikke alle er enig i.

Det ligger noe i det hun sier, og hun sa det på en nokså diplomatisk og forståelig måte, det er BRA at folk tar opp kontroversielle temaer.

Jeg har ikke noen sterk mening for eller imot, men det er noe litt komisk med at en førstegenerasjons innvandrer skal prate om hva ''våre forfedre'' kjempet for

De kan vel lese like bra ut fra en tekst bok som alle andre? Jeg var ikke og kjempet...

Jeg har da ikke feiret 17 mai siden jeg var skitunge. Er ikke noen store emosjonell greie for meg siden det Norge jeg kjenner alltid har vært selvstendig. Hadde jeg levd rundt år 1900 hadde nok ting vært anderledes. 

Dette er og lage en storm i et vannglass spør du meg, og til syvende og sist er hun bare en gammal rasist. Endel av de eldre som aldri klarer og gi slipp på det de ble lært som barn av sine foreldre. Selv om verden har gått videre. Også prøver hun og pakke dette inn i en ikke rasistisk folie.. Men jeg biter ikke.

Om de vil være med og arrangere "barnas dag" som jeg kaller 17mai, så er det bare bra. De viser engasjement og en vilje til og bli en av oss. Jeg hadde ikke giddet og bruke tiden min på non komiteè. Så kudos til dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det må du selvsagt gjerne synes. Så er det noen som synes det er meningsløst å mene at en vel kvalifisert person ikke skulle være skikket på grunn av etnisk bakgrunn.

Det ligger noe i det hun sier, ...

Nei! Men du må gjerne utdype hva det skulle være.

... og hun sa det på en nokså diplomatisk og forståelig måte, ...

Tja. Folk reagerer vel ikke så mye på måten som på meningen. Bortsett fra bruken av "kronisk" da, det var en gavepakke til satirikerne der ute.

... det er BRA at folk tar opp kontroversielle temaer.

Javisst! Men da må de tåle å bli motsagt. Så kan man selvsagt kritisere "fasongen" på en del av kritikken, akkurat som man kan kritisere Ytterhorn.

"Våre" forfedre kjempet for akkurat det samme som forfedrene til folk i mange land. Og som man fortsatt kjemper for i en del av de landene innvandrerne kommer fra. Inspirasjonen til den norske Grunnloven kom ikke fra fra sauefjøset, (ikke noe galt med sauer!), men fra franske filosofer og amerikanske uavhengighetserklæringen, med flere. At Eidsvolls-mennenes etterkommere skal ha mer å si om dette - eller mer rett til å si det - enn Benjamin Franklins eller Mahatma Gandhis eller Nelson Mandelas etterfølgere, er en merkelig tanke. 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...