Gå til innhold

Nobelpris-komite medlem mener at "etnisk norsk" persom bør lede 17.mai-komiteen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det hun skriver som er så åpenbart? At hudfargen gjør Oslos dyktige varaordfører (Sylvi Listhaugs ord, ikke mine) mindre "skikket" til et verv i en kommunal komité? 

Hvorfor er du så opptatt av hudfarge?  Det har intet med saken å gjøre. 

Syns det hadde vært like spesielt å ha en svenske eller danske til å lede 17. mai, uansett hudfarge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er du så opptatt av hudfarge?  Det har intet med saken å gjøre. 

Syns det hadde vært like spesielt å ha en svenske eller danske til å lede 17. mai, uansett hudfarge. 

Men hun er jo norsk, og "Oslo-borger", nettopp det Ytterhorn etterlyser. Hun bor i Oslo, snakker norsk, har norsk pass, det eneste hun ikke har er fødselsattesten. Hvis hudfargen ikke har noe med det å gjøre, da. Hvorfor skal det diskvalifisere henne 30 år senere?

Hadde dette handlet om en hvit person som hadde bodd her nesten hele sitt liv og som snakket norsk, så hadde ingen brydd seg om at foreldrene var født i Odense eller Uppsala. Ytterhorn hadde ikke twitret, og kommentarfeltene hadde ikke brydd seg. Jeg får ta ditt ord på at du hadde synes det var spesielt, men det hadde du antagelig vært ganske alene om.

Her i Bergen er jo flere av byens "fineste familier" av europeisk innvandrerslekt, og har navn som viser det. Men de har den rette hudfargen. Ingen reagerer på at de tar sin naturlige plass i 17. mai-komiteene. Og her tar man slikt på alvor. 

De har altså blitt "norske". Hva er det med denne Kamzy som gjør at hun ikke kan bli det?

Geir :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den norske nasjonstanken er politisk snarere enn etnisk, noe vi har til felles med Frankrike og USA; at det er ideen om vår nasjon og det den representerer av demokrati og likhet som definerer oss, og dermed hører alle som støtter opp om det Norge representerer som en demokratisk nasjon Norge, i tråd med også hva Wergeland stod for. Blot und Boten-tankesettet fra Tyskland har aldri stått høyt innenfor norsk patriotisme og nasjonalisme; det hadde en viss klang i 1930-årene med Nasjonal Samling og deres destruktive rolle under krigen, men har aldri vært noe gjennomgående trekk ved norsk nasjonalisme. Ideen om at personer med ikke-germansk etnisk opphav ikke hører hjemme i Norge og det norske fellesskapet har heldigvis aldri stått sterkt i Norge. Det vi ikke liker i Norge er religiøse ekstremister og nazister uansett hvilken hudfarge disse har.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Kanskje noen kan sende Ytterhorn en kasse Ringnes...  :wee:

Ringnes er ikke lenger kronisk norsk ... Carlsberg kurerte sykdommen noen tid tilbake.

Foreslår at noen sender en kasse med noe kronisk norsk istedet:

moller-s-trans-naturell-500ml--aceite-ba

Det hevdes å kunne heve intelligensen ... som trengs her.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hun er jo norsk, og "Oslo-borger", nettopp det Ytterhorn etterlyser. Hun bor i Oslo, snakker norsk, har norsk pass, det eneste hun ikke har er fødselsattesten. Hvis hudfargen ikke har noe med det å gjøre, da. Hvorfor skal det diskvalifisere henne 30 år senere?

Hadde dette handlet om en hvit person som hadde bodd her nesten hele sitt liv og som snakket norsk, så hadde ingen brydd seg om at foreldrene var født i Odense eller Uppsala. Ytterhorn hadde ikke twitret, og kommentarfeltene hadde ikke brydd seg. Jeg får ta ditt ord på at du hadde synes det var spesielt, men det hadde du antagelig vært ganske alene om.

Her i Bergen er jo flere av byens "fineste familier" av europeisk innvandrerslekt, og har navn som viser det. Men de har den rette hudfargen. Ingen reagerer på at de tar sin naturlige plass i 17. mai-komiteene. Og her tar man slikt på alvor. 

De har altså blitt "norske". Hva er det med denne Kamzy som gjør at hun ikke kan bli det?

Bergen er i hvertfall ikke en kronisk norsk by.

Hansiater hele jævel gjengen.

Kanskje noen burde sjekke fødselsattesten til Erna så vi er sikre på at hun ikke er en fæl innvandrer fra Hamburg eller noe?

Hun heter kanskje egentlig Von Solburg eller noe.

Lenke til kommentar

... fri fantasi ... akkurat som alle andre steder.

At fantasiene varierer noe fra sted til sted er omtrent like relevant som at de som tror på enhjørninger beskriver disse med forskjellige farger.

Det er konstatering av fakta. Nasjonsbygingen i Norge var bygget på politiske ideer om demokrati og har bygget opp den inkludernede nasjonalismen vi har i Nprge. I Sverige er både etnisk og politisk patriotisme uglesett. Og at de ikke har den type politisk og inkluderende patriotisme vi har i Norge ser vi dette noe spesielle nasjonale selvhatet som står atskillig sterkere i Sverige enn i Norge. Noe som forklares med at Sverige har vært et eget rike siden middelalderen og aldri vært under fremmed herredømme; derfor har man selverklærte intellektuelle i Sverige som presterer å se på den inkluderende og ikke-etniske nasjonalismen i Norge som noe stygt og atpåtil fascistisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne du postet samme "meme" (litt endringer i tekst, stereotyper om pakistanere kanskje?) med en som ble diagnostisert av en hvit person som "kronisk pakistaner"? Eller snakker vi rasisme da?

Tja, si det. tenker du på i Norge eller i Pakistan? Det siste hadde muligens vært å leke med livet, spesielt for en innvandrer fra Norge. De har litt lavere terskel for sånt der nede.

Men om noen her i Norge uttalte seg på samme måte om at noen burde være av kronisk pakistansk bakgrunn for å få et eller annet verv så kunne jeg selvsagt postet det. Ikke alle hadde likt det, men jeg kunne postet det. Ikke alle liker antagelig at jeg postet det nå, men det stoppet meg jo ikke.

Rasismen hadde vært akkurat den samme i begge tilfeller. Merk at jeg personlig ikke er så opptatt av å sette den merkelappen på Ytterhorn.

Lenke til kommentar

Er for meg revnende likegyldig hvilken farge det er på personen som leder en slik komite. Jeg vet ikke hva denne komiteen gjør engang.

Men om det er stemmer at de siste årene kun har vært folk med innvandrerbakgrunn så får det meg bare til å spørre om det er tilfeldig eller bare et dårlig skjult forsøk på "virtue signaling"? "Se så mangfoldige vi er" liksom.

Beste person til enhver jobb, alltid. Bakgrunn og hudfarge er irrelevant.

Lenke til kommentar

Er for meg revnende likegyldig hvilken farge det er på personen som leder en slik komite. Jeg vet ikke hva denne komiteen gjør engang.

Men om det er stemmer at de siste årene kun har vært folk med innvandrerbakgrunn så får det meg bare til å spørre om det er tilfeldig eller bare et dårlig skjult forsøk på "virtue signaling"? "Se så mangfoldige vi er" liksom.

Beste person til enhver jobb, alltid. Bakgrunn og hudfarge er irrelevant.

Det har vært 4 (edit, ifølge Aftenposten) med innvandrerbakgrunn før dette, ser det ut til. (Edit: Finner ingen oversikt.) Den forrige jeg finner var Shoaib Sultan i 2013. I år var han "etnisk norsk": Eirik Lunde.

I fjor (2017) var oppslagene i avisen at ingen(!) av medlemmene i 17. mai-komiteen hadde innvandrerbakgrunn, tross at de utgjør kanskje en tredjedel av hovedstaden befolkning. 

Komiteens medlemmer utpekes av partiene i bystyret. Så i fjor var det altså ingen som tenkte på noen "virtue signaling".

Edit: Litt ekstra googling endret tallene...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...