Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Om jeg ser på min omgangskrets er det gjerne de som har byttet jobber noen ganger som er best betalt. Flere av disse har ikke noen unnværlig spisskompetanse eller kunnskap, men virker som de har gjort noen strategiske valg gjennom årene som har økt lønnen deres rimelig greit. Noen som har innsikt i dette? Er det gjerne slik at man får et lite lønnshopp hvis man bytter jobb (gitt at det er en lignende bransje/stilling)? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 (endret) Det er kanskje mer nøyaktig å si at mange bytter jobb hvis de får et lite lønnshopp (eller får det bedre på andre måter). Resultatet blir det samme, folk som har byttet jobb (frivillig) mange ganger tjener gjerne mer, fordi mye av grunnen til at de gjør det er at de får litt bedre lønn for hver gang. Det er vel det de kaller karriere. Endret 4. november 2018 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Det kommer vel an på hva andre jobber har å tilby. Hvis man er underbetalt skader det ikke å ta et jobbintervju og forhandle om lønn. Evt kan man forhandle om lønn der man jobber nå. Men man må jo også ta hensyn til bokostnader, om man må flytte, hvor godt man liker jobben man har nå osv. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Det kan være flere grunner. 1) De har selv valgt å ta en slik retning, altås å konstant være på utkikk etter nye jobber innenfor sine respektive felt som gir høyere lønn. Miljø teller ikke like mye som lønn. 2) De har blitt kontaktet av enten sjef for den andre bedriften eller hodejegerbedrift og blitt tilbudt ny jobb med bedre lønn. Kanskje de har prøvd å forhandle med daværende sjef, kanskje ikke. 3) De er misfornøyd med miljø og har aktivt søk nye jobber, og vært heldige med lønnsøkning. Miljø teller mer enn lønn, men de har bare vært heldige. Det kan like gjerne være flaks som noe annet, når man ikke vet. 4) De -kan- ha egenskaper som bidrar til bedre miljø. Så trist som det er, så er trynefaktor fremdeles gjeldende i stor grad i arbeidslivet. Det holder ikke lenger å bare møte opp og gjøre en god jobb med vanlig humør, man må være klovn og spilloppmaker for å gjøre alle til lags. Ikke over alt, men mange steder er det sånn. Og mange sjefer jakter sånne folk, for like barn mener best. Men dette er bare spekulasjon. 5) De trenger variasjon i arbeidslivet og liker ikke å stå på samme plass for lenge. Næringslivet er jo levende, folk slutter og blir ansatt, noen kan ha behov for å flytte på seg. Andre trives bedre med å stå i nøyaktig samme situasjon hele livet, for det gir trygghet. Og nok en gang så kan lønnsøkningen bare være flaks, eller det kan også være effekt av forhandling. Når man ikke vet, så vet man ikke. Det er ingenting galt med å spekulere og tenke penger, være på utkikk og jakte nye jobber. Men man bør være klar over risikoene. Hvis man ikke kjenner noe til det nye miljøet man kommer til, så kan det hende man ofrer et trygt og godt miljø for 50 000 mer i året og et giftig miljø som bryter ned psyken. Da er ikke 50 000 verdt noe som helst. Og man skal aldri tjene penger på bekostning av andre. Stabilitet er viktig for de aller fleste. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Det er vel stort sett lønn som motiverer til å bytte fra en sikker ansettelse. Fra arbeidsgivers side så er det positivt å ansette noen som allerede er ansatt og erfaren inne samme stilling fordi de kan føle seg mer sikker på at det går mindre tid og dermed penger i opplæring/akklimatisering og de er dermed fristet til å tilby mer der hvor eksisterende arb.giver allerede har deg så han har ikke samme motivasjon. 1 Lenke til kommentar
Habazut Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Jeg har gått ned (marginalt) ved siste to bytter, innenfor samme bransje, mye skyldes nok at jeg ikke har "forhandlingsgenet". Jobben frista.... så det ble det sånn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Er det gjerne slik at man får et lite lønnshopp hvis man bytter jobb (gitt at det er en lignende bransje/stilling)? Erfaringsmessig så går man opp forholdsvis mykje ved eit jobbytte, eit lite lønnshopp er gjerne det ein får for å bli værende og ikkje bytte jobb. Ofte så er det slik at mange arbeidsgivarar nærmast spekulerer i at etablerte arbeidstakarar ikkje vil bytte jobb (som medfører at ein må sette seg inn i eit nytt system, få nye kollegaer og kanskje også flytte). Vanligvis kan derfor arbeidsgiver sleppe unna med å kun tilby moderat lønnsutvikling, akkurat nok til at arbeidstakarane ikkje "går i sinne" pga lønna. Den samme mentaliteten gjer også at når arbeidsgiver har ein potensiell arbeidssøkar som alt har ein jobb, så veit ein at ein må hoste opp eit godt tilbud for at arbeidstakaren skal finne det lønnsomt å bytte jobb. I tillegg så er det gjerne slik at dei som bytter jobb ofte er meir beviste på å gjere karriere, dette er ofte personar som vil opp og fram og som ikkje ser seg tent med å sitte i ro på same arbeidsplassen i håp om framtidig leiarstilling. I tillegg til dette så vil dei som byttar jobb ofte ha ei mykje breiare erfaring, sidan dei har prøvd å jobbe under forskjellige system og leiing. Alt i alt så er det for mange arbeidsgivere lett å kun sjå det positive i ambisiøse arbeidstakarar. Det at slike arbeidstakarar har høg sannsynlegheit for å reise vidare etter at dei har fått den opplæringa og erfaringa som dei er ute etter virker det som at mange arbeidsgivarar ikkje legg så mykje vekt på. Så ja, det er nok ikkje berre i din omgangskrets at det er slik at dei som har bytta jobb ofte er dei som har mest i lønn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Takk for gode svar! Særlig utfyllende og logisk fra The Avatar til slutt. Jeg har alltid vært en såkalt 'lojal' arbeidstaker og har svært sjeldent byttet jobb tidligere, men innser at det kanskje er på tide å tenke på meg selv først og fremst. Hvis jeg kan heve lønnen min betydelig ved et jobbytte, så hvorfor ikke? Nå ser det uansett ut til at jeg kommer til å avslutte arbeidsforholdet mitt hvor jeg er per i dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 En kamerat av meg byttet nettopp jobb. Faktisk var han ikke veldig motivert for å bytte, så han gav de det han mente var et usannsynlig høyt krav om lønn. Til hans store overraskelse ble det innfridd. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 For å oppdatere denne tråden litt så har jeg faktisk nå fått et jobbtilbud hvor lønnen var skuffende. Det vil si - jeg fikk i utgangspunktet samme lønn som hvor jeg jobber nå. Marginalt lavere medregnet bonus. Informerte om dette uten å legge opp til forhandling og fikk nytt oppjustert tilbud, men fortsatt bare marginalt bedre enn hvor jeg er nå. Det er mulig de tenker som så at jobben i seg selv er så bra og at de er et så ettertraktet selskap at det i seg selv er en merverdi. Jeg takker nok uansett nei, men hadde lønnen vært 100K høyere hadde jeg nok vurdert det litt mer seriøst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå