Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Glassbyggerstein som sidefelt til ytterdør, tips ved legging?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny ytterdør i disse dager, og tenker å bruke glassbyggerstein ved siden av som sidefelt.

Hvordan fungerer det i forhold til når en bruker det på bad etc?

Tenker i forhold til at disse glassbyggersteinene skal vende ut mot all slags vær og vind, skal/bør en bruke noe spesifikk fugemasse som tåler slike forhold eller kan en bruke det en vanligvis hadde brukt inne på et bad?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier å tenke sånn: Hvis en ultrarik billionær ville hatt det, så ville de nok fått det til.

Først kan man jo tenke at selve glassbyggesteinen er delvis plastikk og mesteparten glass. De vil ikke trekke vann og vil antageligvis tåle is like godt som vanlige vinduer.

Problemet kommer inn med fugene. Man monterer steinen med plastskinner og en slags silikon imellom, så det vil ikke bli noen direkte kuldebro. Men fuktighet vil trekke inn med tiden og jeg antar Det vil bli frost, kanskje sprengning.

Det vanlige er å bruke vanlig flisfugemasse. Det er jo beregnet på å "puste" vann, men jeg antar det vil bli frostsprengning på utsiden og antageligvis på innsiden med tiden.

Så hva blir løsningen? Det finnes jo tetningsmasser man bruker i veggskiller på utsiden av murpussede vegger, for eksempel, som er basert på å tåle kulde, regn og vind. Kanskje dette ville vært noe å bruke enten direkte i fugene (sprøyte inn, dusje såpevann, skjære av, dra over med finger, og rense fuger), eller kanskje sprøyte inn et lag for å få det tett, og dermed fugemasse på utsiden?

Det finnes garantert en løsning. Har jobbet med glassbyggestein men ikke mot utsider av bygg.

Lenke til kommentar

Fuger er relativt irrelevant. Hovedproblemet er kuldebro i selve konstruksjonen. Hvis man tenker på et standard aluminiumsvindu er de konstruert på en måte slik at det ikke er noen direkte kontakt mellom deler på kald side og varm side. 

Når jeg i forrige post nevnte "is i gangen" siktet jeg til at glassveggen ville bli kald som følge av varmeledning fra utsiden, og at den relative luftfuktigheten inne i huset kondenserer. Selvfølgelig mulig å unngå med god ventilasjon og høy varme, men det kan bli dyrt i lengden.

Byggforsk sier noe om dette: 

- Glassbyggestein må ikke brukes på slagregnutsatte fasader da faren for lekkasjer i fugene er stor.

- Varmeisolasjonsevnen er lav, og større felt vil normalt ikke kunne tilfredsstille kravene til U-verdi i yttervegger..... 

- Glass er i seg selv en dårlig isolator, og det gjennomgående glasset rundt steinene og mørtelfugene mellom steinene vil virke som kuldebroer i konstruksjonen.

- Om vinteren vil overflatetemperaturen på den innvendige siden av glassbyggesteinen, og da spesielt langs sidekantene, bli lavere enn i rommet for øvrig. Risikoen for kondens er derfor stor ved lave utetemperaturer og/eller høy relativ fuktighet inne. Store felt med glassbyggestein i varme rom vil gi en følelse av trekk på grunn av kaldras.

post-31295-0-63104400-1541407035_thumb.gif

Lenke til kommentar

Takker så meget for alle svar! Ble noe klokere nå.

Ut fra det jeg leser så ser det ikke ut som en god plan og bruke glassbyggerstein som sidefelt til ytterdør.

Ville først og fremst se om det gikk an og bruke det da disse sidefeltene som hører til ytterdør koster en fot og en arm(!)

Jeg får nok bare ta meg råd til det eller finne på noe annet :-)

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...