Gå til innhold

Pcutstyr og SMG, lang behandlingstid


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvem jeg skal klage på.

Jeg kjøpte en hardisk av merke Maxtor for vel ett halvt år siden.

Den tok desverre kvelden her for en stund siden, og jeg sendte den inn til SMG, som jeg hadde fått oppgitt av Pcutstyr.no

Nå er det 5 uker siden, og det synest jeg rett og slett er for lang tid.

Jeg ringte først etter 14 dager, da hadde SMG ikke behandlet saken min en gang.

jeg sendte disken som vanlig brev siden det går raskere.

Så ringte jeg uken etter, da hadde de nettopp begynt på disken, uten og kunne fortelle noe om hva som var galt.

Så ringte jeg etter 4 uker, altså forige uke, da fikk jeg opplyst om at disken var snart ferdig.

Og her sitter jeg etter 5 uker uten disk :(

 

All kontakt har gått igjennom Pcutstyr da de må sjekke status på smg sine sider.

 

Jeg synes dette er alt for lang behandlingstid.

Har nå sendt en mail til PCutstyr.no for å høre hva som skjer. Og ber om at de purrer litt på SMG som har ansvaret for returen her.

 

Er det noen andre som har opplevd noe lignende med retur av hardisk til Pcustyr.no/SMG?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

24/11/2003 sendte jeg inn mitt kamera til pcutstyr. Kameraet hadde en feil. På forhånd fikk jeg beskjed om at kameraet skulle sendes direkte inn til Olympus. Noe jeg protesterte på, etter som pcutstyr på den måten fraskriver seg sitt ansvar med å ta hand om varen. Kameraet ble derfor sendt direkte inn til Pcutstyr!

 

Så 17/12/2003 ringer jeg for å sjekke hvordan det går med kameraet, etter som det nå hadde gått 3 uker. Fikk høre at kameraet hadde blitt sendt inn til Olympus for 2 uker siden, og at Olympus hadde sendt kameraet videre til Tjekkia (eller et eller annet øst europeisk land, husker ikke navnet i farten), og at kameraet tidligst ville være tilbake til pctustyr etter 3 uker!

 

Kameraet kjøpte jeg via firma navnet, så det er ikke snakk om å heve kjøpet etter som det er den gamle kjøpsloven som gjelder for slike kjøp. Irriterende! Fikk du noe svar i fra dem?

Lenke til kommentar

Nei, har desverre ikke fått noe svar på noen av mailene jeg har sendt. Har ikke fått noen hardisk tilbake.

Er 14 dager siden jeg sendte den siste mailen, har ennå ikke fått noe.

Får se over ny året når de kommer på jobb igjen.

Men det er i allfall siste gang jeg handler der mer.

Makan til elendig tilbakemelding har jeg ikke vært borti

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, da fikk jeg svaret, etter 1 1/2 mnd behandlingstid

Ringte pc utstyr i dag, da skulle de sjekke opp om hva som skjedde i saken.

Fikk mail fra dem der de sa at smg skulle sjekke disken og skulle sende ny en i morgen.

5 min etter fikk jeg ny mail, med svar om at de har funnet fysisk skade på disken og ble ikke å få dette på garantien. Skulle jeg ha den tilbake måtte jeg betale frakten. Noe som selvsagt er uaktuelt.

 

Hardisken har stått i maskinen helt fra jeg fikk den til jeg sendte den. Maskinen har ikke vært utsatt for fall eller noe lignende.

Hvordan er mine rettigheter i denne saken? har jeg tapt totalt eller?

Dette er noe av den dårligste servicen jeg har vært bortig på lange tider. Elendig tilbakemelding om hva som skjedde i saken, etter utallige purringer får jeg svar om hvordan saken lå ann.

Nei, der mistet pcutstyr en kunde. as if they care.. :realmad:

Lenke til kommentar
Vel, da fikk jeg svaret, etter 1 1/2 mnd behandlingstid

Ringte pc utstyr i dag, da skulle de sjekke opp om hva som skjedde i saken.

Fikk mail fra dem der de sa at smg skulle sjekke disken og skulle sende ny en i morgen.

5 min etter fikk jeg ny mail, med svar om at de har funnet fysisk skade på disken og ble ikke å få dette på garantien. Skulle jeg ha den tilbake måtte jeg betale frakten. Noe som selvsagt er uaktuelt.

 

Hardisken har stått i maskinen helt fra jeg fikk den til jeg sendte den. Maskinen har ikke vært utsatt for fall eller noe lignende.

Hvordan er mine rettigheter i denne saken? har jeg tapt totalt eller?

Dette er noe av den dårligste servicen jeg har vært bortig på lange tider. Elendig tilbakemelding om hva som skjedde i saken, etter utallige purringer får jeg svar om hvordan saken lå ann.

Nei, der mistet pcutstyr en kunde. as if they care.. :realmad:

Stikk til forbrukerrådet. Dette holder jo ikke mål!

Har dem funnet en fysisk skade på disken så kan det vel hende dem har utført dette. ETtersom det tok 1mnd å få svar!

Lenke til kommentar
Vel, da fikk jeg svaret, etter 1 1/2 mnd behandlingstid

Ringte pc utstyr i dag, da skulle de sjekke opp om hva som skjedde i saken.

Fikk mail fra dem der de sa at smg skulle sjekke disken og skulle sende ny en i morgen.

5 min etter fikk jeg ny mail, med svar om at de har funnet fysisk skade på disken og ble ikke å få dette på garantien. Skulle jeg ha den tilbake måtte jeg betale frakten. Noe som selvsagt er uaktuelt.

 

Hardisken har stått i maskinen helt fra jeg fikk den til jeg sendte den. Maskinen har ikke vært utsatt for fall eller noe lignende.

Hvordan er mine rettigheter i denne saken? har jeg tapt totalt eller?

Dette er noe av den dårligste servicen jeg har vært bortig på lange tider. Elendig tilbakemelding om hva som skjedde i saken, etter utallige purringer får jeg svar om hvordan saken lå ann.

Nei, der mistet pcutstyr en kunde. as if they care.. :realmad:

Hadde en liknende sak med PC-Utstyr der jeg oppdaga en skade på CPU med en gang jeg fikk den. Posta en tråd om dem tidligere. I det tilfellet påstod de også at det var fysiske bevis på at jeg hadde ødelagt den selv. Og med de "bevisene" klarte de å overbevise Forbrukerkontoret. Jeg kunne ha tatt saken videre, men da måtte jeg ha bevist det motsatte - noe som bare hadde vært mulig om jeg hadde hatt videoopptak fra jeg mottok CPU til jeg sendte den fra meg!

Lenke til kommentar
24/11/2003 sendte jeg inn mitt kamera til pcutstyr. Kameraet hadde en feil. På forhånd fikk jeg beskjed om at kameraet skulle sendes direkte inn til Olympus. Noe jeg protesterte på, etter som pcutstyr på den måten fraskriver seg sitt ansvar med å ta hand om varen. Kameraet ble derfor sendt direkte inn til Pcutstyr!

 

Så 17/12/2003 ringer jeg for å sjekke hvordan det går med kameraet, etter som det nå hadde gått 3 uker. Fikk høre at kameraet hadde blitt sendt inn til Olympus for 2 uker siden, og at Olympus hadde sendt kameraet videre til Tjekkia (eller et eller annet øst europeisk land, husker ikke navnet i farten), og at kameraet tidligst ville være tilbake til pctustyr etter 3 uker!

 

Kameraet kjøpte jeg via firma navnet, så det er ikke snakk om å heve kjøpet etter som det er den gamle kjøpsloven som gjelder for slike kjøp. Irriterende! Fikk du noe svar i fra dem?

Grunnen til at de vil at du skal ta det direkte med Olympus er jo at det allikevel er de som skal ha kameraet, og dersom du sender direkte til Olympus hadde du kanskje spart en ukes behandlingstid totalt.

 

Forøvrig er det kjekt å sette ting på et firma, men garantien er plutselig bare 6 måneder (næringskjøp) så litt bør man tenke seg om før man handler..

Lenke til kommentar

Har ikke loven i hånda, men jeg mener å huske at man alltid returnerer varen til selgeren, uansett. Og det er selgerens plikt å få reparert og tilbakelevert varen i rimelig tid. (Hva er rimelig tid? Vet ikke, mindre enn én måned kanskje.) Om selgeren ikke kan gi deg varen tilbake i rimelig tid bør han tilby deg tilsvarende vare eller pengene tilbake såfremt varen fremdeles er under garanti tid. Du betaler egentlig for at produktet (eller evt erstatnings produkt) skal virke minst garanti tiden ut. I ditt tilfelle er det selgerens oppgave å gi deg dine 30 GB i fem år! Hvordan han løser det er hans problem. Unntak er selvsagt om du har håndtert produktet feil eller bruker produktet på en måte det ikke er beregnet til.

 

Harddisker tåler forholdsvis kraftige G-støt. Dette står oppgitt på produsentenes internett sider. Det skal være umulig å ødelegge en harddisk som er montert inni en vanlig PC uten at resten av PCen får skader.

 

Hvis harddisken var fastmontert i kabinettet da den sluttet å virke, kabinettet var godt plantet i underlaget (ingen luftige svev av noe slag) og den tilfeldig tok kvelden bør man kunne anta at den klarte det helt på egen hånd. Er den fremdeles innen garanti tiden på 5 år er det i tilfelle en garanti sak.

 

Har du derimot testet hvor mange G harddisken tåler ved å kaste den i veggen eller slippe den i asfalten fra 5 etasje (men det er vel heller lite trolig) er det kanskje din egen feil . Ikke vet jeg. ;)

Lenke til kommentar
I ditt tilfelle er det selgerens oppgave å gi deg dine 30 GB i fem år!

Man har da normalt ikke 5 års garanti på en harddisk? De fleste produsenter opererer vel med ett års garanti på vanlige 3,5" disker og 3 års garanti på S-ATA disker. Er kun Raptor diskene til WD og SCSI disker jeg har sett med 5 års garanti.

Lenke til kommentar

Uansett, har vært fri for OS disk nå i 2 mnd. Og nei, jeg har ikke prøvd å finne ut hva disken tåler, da hadde den ikke blitt sendt inn.

Håndterer altid data utstyr meget forsiktig.

Begynner å bli kraftig lei av heile saken. Greitt, tapet er ikke stor, tror disken kostet 500 kr eller noe.

Men prinsipp er prinsipp.

Lenke til kommentar
Uansett, har vært fri for OS disk nå i 2 mnd. Og nei, jeg har ikke prøvd å finne ut hva disken tåler, da hadde den ikke blitt sendt inn.

Håndterer altid data utstyr meget forsiktig.

Begynner å bli kraftig lei av heile saken. Greitt, tapet er ikke stor, tror disken kostet 500 kr eller noe.

Men prinsipp er prinsipp.

Jeg er helt enig med deg i det.. Problemet er vel at du helst skulle kontaktet Maxtor direkte og laget en RMA sak med dem.

 

Maxtor

 

Selvfølgelig er det butikken som egentlig skal ordne slikt, men så lenge man har mulighet til det er det ofte lurere å gå rett til produsenten. Da slipper man mellomledd som er kilde til forsinkelser og eventuelle misforståelser. Dessuten har produsentene ofte en tendens til å være mer redd for ryktet til produktet sitt enn webshopp'er kan være. Ja, og produsenten har på en måte ingen de kan skylde på slik som PcUtstyr (det er jo SMG som roter, osv).

Lenke til kommentar
Men det er vel ikke for sent da? Visst jeg klarer å få disken tilbake så må jeg vel klare å få ett RMA hoss maxtor for å få dem til å se på den?

Jeg vil tro det ja. Så lenge ikke SMG har snakket med Maxtor og serienummeret er notert, men det skulle man tro er meget lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Fikk nettopp en telefon fra en kundebehandler i pcutstyr.no.

Han kunne fortelle nå han fikk vite om saken så skulle han sjekke opp om hva som har skjedd i denne saken, og hvorfor det tok så lang tid.

Han la imidlertid så og si all skyld over på SMG som er deres service partner.

Når jeg fortalte han om at jeg aldri fikk svar på mailene forklarte han at de hadde hatt problemer etter omleggingen.

Aner litt håp i å få disken tilbake

Lenke til kommentar
Fikk nettopp en telefon fra en kundebehandler i pcutstyr.no.

Han kunne fortelle nå han fikk vite om saken så skulle han sjekke opp om hva som har skjedd i denne saken, og hvorfor det tok så lang tid.

Han la imidlertid så og si all skyld over på SMG som er deres service partner.

Når jeg fortalte han om at jeg aldri fikk svar på mailene forklarte han at de hadde hatt problemer etter omleggingen.

Aner litt håp i å få disken tilbake

Håper virkelig dette ordner seg ja. Ikke veldig profesjonelt å legge all skyld på SMG. Det kan nevnes såklart, men butikken ville vært tjent med å legge seg flat.. Uansett om servicen er garanti eller ikke så har det jo tatt altfor lang tid..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...