ziraxim Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Hei. Jeg har et produkt som er beregnet for å stå ute hele året til alle tider, men da Orkanen Knud kom ble produktet ødelagt. Jeg har kun hatt dette i ca 3 måneder. Entreprenøren mener at verken garantien eller reklamasjon gjelder på grunn av at orkan forekommer meget sjeldent og at det ikke er uvanlig at den medbringer seg store ødeleggelser. De mener derfor at jeg må betale både materiell samt arbeid selv for å rette opp skaden. Har leitet litt, men klarer ikke finne noe om akkurat dette. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Er en fordel å vite hvilket produkt Lenke til kommentar
ziraxim Skrevet 3. november 2018 Forfatter Del Skrevet 3. november 2018 Er en fordel å vite hvilket produkt En lysmast med armatur for å lyse opp en parkeringsplass. Armaturen ble ødelagt i stormen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Var den laget for å takle orkan, eller ble du lovet det når du kjøpte den? Lenke til kommentar
Novice99 Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 En orkan er i garantisammenheng betraktet som " force majeur ", og fritar for erstatningsansvar i de aller, aller fleste tilfeller. Men om " Knud " hadde orkanvinder over 10 minutter sammenhengende, som må være tilfelle for at det meteorologisk kan kalles orkan her i landet...det kan du jo eventuelt undersøke nærmere. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Hadde lysmasten blitt truffet av en meteoritt, hadde du forventet erstatning da? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 4. november 2018 Del Skrevet 4. november 2018 Hadde lysmasten blitt truffet av en meteoritt, hadde du forventet erstatning da? Litt forskjell på meteoritter og sterk vind. Hva med lyn? Om det ikke er bygd inn lynavleder kan jo det fort også være en mangel. En bil skal jo kunne stå ute hele året og tåler både vind og lyn, men åpenbart ikke meteoritter. Likevel er jo det ingen mangel om vinden er sterk nok til å løfte hele bilen eller om *store* hagl går gjennom frontruten. Om det ikke står i bruksanvisingen at apparaturen skal taes ned ved sterk vind/ekstremvær har du muligens en sak, ref. §16 i fkjl. Spesielt dersom det er angitt at produktet skal kunne stå ute hele året til alle tider som beskrevet i førsteposten. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Forsikringsselskap blir vel riktig instans ved skader som følge av naturskade. Egenandel er høy, men slik er livet iblant. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 https://lovdata.no/artikkel/force_majeure/103 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå