Skribenten_ Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Leste nylig om en mann som fikk hele 8000 kr i bot for å ha kjøpt en sprettert i utlandet, og sendt det gjennom posten til seg selv. Som en ivrig Game of Thrones fan, så ønsker jeg å kjøpe et sverd på ebay. Det er altså snakk om et sverd fra serien som man henger på veggen, altså til pynt, men den ser dog ut som et ekte sverd og kan sikkert drepes med. Jeg ble litt skeptisk nå, kan jeg i verste fall vente meg fengsel med andre kriminelle? Lenke til kommentar
tezzo Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 gå til politiet og fortalt situasjonen at du har fasinasjon for fantasy sverd og spurt hva er mulighetene? asså jeg har sett de har solgt uslipte sverd på diverse hobby butikker i dette landet så burde gå ann. Selv kjøpte jeg samurai sverd til pynt i en butikk i larvik og snakker du med politiet forstår de sikkert greia og kan gi deg ett godt svar.. tror jeg hvertfall da Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Sprettert er ulovlig, sverd er ikke det. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Sprettert er ulovlig, sverd er ikke det. i molbo landet Norge 3 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Den biten med "aktverdig formål" er viktig i lovteksten og samlegjenstander har vanligvis vært problemfritt. Men spretterten er litt kinkig siden Tollvesenet sikkert tenker at den kan brukes som våpen(imo er det ikke verre enn luftpistoler som de fleste har adgang til). Lenke til kommentar
aswfg Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 Den biten med "aktverdig formål" er viktig i lovteksten og samlegjenstander har vanligvis vært problemfritt. Men spretterten er litt kinkig siden Tollvesenet sikkert tenker at den kan brukes som våpen(imo er det ikke verre enn luftpistoler som de fleste har adgang til). Sprettert er nevnt spesifikt så den vil ikke være lov selv med aktverdig formål. Hva tollvesenet mener om saken er egentlig ganske irrelevant. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 https://m.youtube.com/watch?v=tBl85N-dHWY He he Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 (endret) Det er jo fordi de sverdene som blir innført er nettopp det, til pynt (finner de skarpe våpne feks så er jeg rimelig sikker på at de blir beslaglagt uansett hva det står på pakken, de til pynt er som oftest ikke skarpe). Slår du hardt nok er ALT ett våpen, selv en brannslukker. Endret 3. november 2018 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
Zork Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 i molbo landet Norge Søker du litt så finner du at det langt fra bare er i Norge at spretterter er ulovlig. Om man, som karen i 8000-kronersbot historien, kun ønsker en sprettert for ungene til å skyte med erter på boks, så er det ingen grunn til å ikke bare lage en selv. Det er omtrent gratis og rimelig enkelt. Den type sprettert det her var snakk om er det sannsynligvis gode grunner for at er ulovlige - de brukes bl.a. til jakt og kan rimelig greit drepe både dyr og mennesker. Om det å sikre at den typen våpen ikke havner i hendene på småbarn kategoriseres under 'molboland' så er jeg rimelig glad for å bo i et molboland. 3 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. november 2018 Del Skrevet 3. november 2018 https://www.nrk.no/troms/bestilte-sprettert-til-barna-_-fikk-bot-for-brudd-pa-vapenloven-1.14268440 (bilde av sprettert i artikkel) Bare en liten ufarlig lekesprettert. Bare til å skyte erter på bokser med altså. Dette er den typen sprettert han bestilte. Ikke en liten lekesprettert til ungene akkurat. Dette er rimelig kraftig sprettert. Jeg tror ikke han planla å skade noen, men politiet kan ikke vite det. Tar du en stein og skyter med denne så kan det påføre alvorlig skade eller drepe. Spesielt om man kjøper metallkuler som hører til. 100 stk til 25 korner fra Kina. Det der er ikke leketøy for barn, det er faktisk et våpen. Våpen er ulovlig av åpenbare grunner. Samlegjenstand som sverd er noe annet. Anbefaler å gjøre som andre sier og spørre politi/tollvesen. De er ikke interessert i å ta fra folk samlegjennstander. Heller å holde folk trygge. Han mannen i artikkelen, det var på ingen måte åpenbart at han bare kjøpte leketøy til barnene sine. Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Leste nylig om en mann som fikk hele 8000 kr i bot for å ha kjøpt en sprettert i utlandet, og sendt det gjennom posten til seg selv. Som en ivrig Game of Thrones fan, så ønsker jeg å kjøpe et sverd på ebay. Det er altså snakk om et sverd fra serien som man henger på veggen, altså til pynt, men den ser dog ut som et ekte sverd og kan sikkert drepes med. Jeg ble litt skeptisk nå, kan jeg i verste fall vente meg fengsel med andre kriminelle? Sverd som er ekte kan du bare glemme, disse regnes som våpen og du vil bli siktet for ulovlig import av våpen om du kjøper et ekte sverd. Dette har vært oppe mange ganger før, og da snakker vi om ekte sverd, og ikke pynt. Men det er sikkert gråsoner her også, hva som er ekte og hva som er pynt. Ville ikke brukt mye penger på dette, du risikerer straff og inndragning. Vet ikke om det er unntak for samlere på noen måte, da må man henvende seg til tollmyndighetene for å sjekke med de. Men det er ikke så enkelt som du fremstiller det her. Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) https://www.nrk.no/troms/bestilte-sprettert-til-barna-_-fikk-bot-for-brudd-pa-vapenloven-1.14268440 (bilde av sprettert i artikkel) Bare en liten ufarlig lekesprettert. Bare til å skyte erter på bokser med altså. Dette er den typen sprettert han bestilte. Ikke en liten lekesprettert til ungene akkurat. Dette er rimelig kraftig sprettert. Jeg tror ikke han planla å skade noen, men politiet kan ikke vite det. Tar du en stein og skyter med denne så kan det påføre alvorlig skade eller drepe. Spesielt om man kjøper metallkuler som hører til. 100 stk til 25 korner fra Kina. Det der er ikke leketøy for barn, det er faktisk et våpen. Våpen er ulovlig av åpenbare grunner. Samlegjenstand som sverd er noe annet. Anbefaler å gjøre som andre sier og spørre politi/tollvesen. De er ikke interessert i å ta fra folk samlegjennstander. Heller å holde folk trygge. Han mannen i artikkelen, det var på ingen måte åpenbart at han bare kjøpte leketøy til barnene sine. Akkurat! Du får ekte sverd fra Japan, eller fra USA som er produsert i Japan, som ble brukt under 2 verdenskrig som standard utrustning i den Japanske hæren. Så har du veldig verdifulle sverd fra samme sted som er ekstremt håndverk, sylskarpe og farlige som våpen. Litt øving og trening kan de drepe like mange som et skytevåpen. Klart myndighetene vil ha kontroll på dette. Som samler vil du nok kunne få bevilgning og tillatelse, men smugle det inn vil nok straffes rimelig strengt. Og dette er dyre ting, koster mange 100.000 kr pr stk. Har selv sett på slike ting, men har droppet det. Har forstått at det er krav til sikring av slike ting også, og det koster også masse penger, og da faller litt av poenget vekk med å ha dette her. Jeg ville trene med det, og lære meg bruk også. Men som sagt jeg droppet det mest fordi det må sikres, og hadde barn som ikke skal leke med slikt. Endret 9. november 2018 av En Gedi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Ekte samuraisverd er ikke lov å sende ut av Japan har jeg hørt eller du må ha spesialtillatelse de luxe ? Man kan vel i teorien drepe med et falskt sverd og , spidde f.eks Endret 9. november 2018 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. november 2018 Del Skrevet 9. november 2018 Jeg hadde en slik sprettert da jeg var fjortis, og den var mannevond (veldig moro, da). Ammunisjonen var tunge stålkuler. Den skjøt så hardt at det kom en skikkelig westernfilm-rikosjettlyd hvis man traff f.eks. stein, og jeg tviler ikke på at den kunne gjort voldsom skade på et menneske. Den selges da også som et jaktvåpen. Det er ingenting "molbo" med at sånne ting ikke er lov. 5 Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Jeg hadde en slik sprettert da jeg var fjortis, og den var mannevond (veldig moro, da). Ammunisjonen var tunge stålkuler. Den skjøt så hardt at det kom en skikkelig westernfilm-rikosjettlyd hvis man traff f.eks. stein, og jeg tviler ikke på at den kunne gjort voldsom skade på et menneske. Den selges da også som et jaktvåpen. Det er ingenting "molbo" med at sånne ting ikke er lov. Og dette er sannsyneligvis en helt annen kvalitet enn leketøyet fra wish... Og priset deretter.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Tror jeg betalte 17 pund for den på en lekebutikk i England. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Ser at enkelte kommenterer at ein kan lage sprettert sjølv, men det er like ulovleg med heimelaga sprettert som ein kjøpt sprettert. Einaste praktiske forskjellen er at det er lavare sannsynlegheit for å bli tatt for det då ein heimelaga sprettert ikkje går gjennom tollkontrollen. Når det gjeld sjølve saka så kokar det ned til at ein må vise til aktverdig formål. Sprettert er eksplisitt nemnt i våpenforskrifta som ein ulovleg gjenstand, dersom den er utan aktverdig formål og framstår som eit voldsprodukt. I all enkeltheit betyr det at ein sprettert som ein skal bruke til å skyte på blink med vil kunne være lovleg sidan blinkskyting er eit aktverdig formål, men ikkje dersom spretterten også framstår som eit voldsprodukt, med andre ord er egna til å true med. Kvaliteten og det reelle skadepotensialet spelar mindre rolle. Spretterten som er avbilda i NRK artikkelen vil nok i større grad kunne vurderast til å framstå som eit voldsprodukt, samanlikna med ein pinne med syltetøystrekk. Når det gjeld sverd så er det dei same reglane som gjeld der. Sverd som er tenkt som pyntegjenstandar eller samleobjekt vil vanligvis bli godkjent som aktverdig formål om ein ikkje har rufsete rulleblad frå før. Desto mindre funksjonelle sverda er, jo lettare vil det være å vinne fram med at ein har aktverdig formål. Det er derfor mange pyntesverd ikkje er skarpe, og er produsert i så mjukt stål at det heller ikkje er mulig å slipe sverdet. Enkelte samlesverd er også fast montert på eit veggfeste eller stativ. Verdifulle historiske sverd vil på tilsvarande måte være lettare å pårope seg aktverdig formål for enn billige reproduksjonar. Også ekte sverd som vil kunne være lov dersom du får politimesteren til å gi deg dispensasjon frå våpenforskrifta. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Sverd er jo litt i grenseland. Kan kjøpe en meget sverdlignende machete uten problemer. Feks https://www.lamnia.com/en/p/38674/knives/cold-steel-latin-d-guard-machete Trenger ikke disp fra politiet og går glatt gjennom tollen. Kilde: bestilte en selv etter en nyhetssak om at politiet ville forby machete ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Har dem ikke machete så tar de bare med seg en kjøkkenkniv eller annet de måtte finne Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mars 2019 Del Skrevet 3. mars 2019 Forskjellen på lovlegheita av machete og sverd kjem av det aktverdige formålet. Så når ein kjøper machete så kan ein like gjerne få pakken stoppa i tollen til du har fått forklart formålet, som dersom du har bestilt eit sverd. Stort sett så er det uproblematisk med knivar, uavhengig av lengde. Då macheter, samekniv og liknande har fullt lovlige bruksområder (og sverd vil ofte ha aktverdig formål som samleobjekt). Unntaket er for personar som er i politiets søkelys, for dei vil det kreve meir for å vise til at formålet er aktverdig og ikkje tiltenkt som våpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå