Gå til innhold

Tips til billig TV rundt 50"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung pleier å være et greit valg for gaming, så lenge en husker å slå på Game mode på riktig input.

Det som regel greie all-round apparater hvis man ikke er kresen på spesielle parametre.

Nyere LG (2017 og 2018 modeller) er generelt veldig gode på lav input lag.

Philips er vel kjent for å være ganske sugen til gaming.

Lenke til kommentar

Enig der. Dette er apparater som er gunstig priset i utgangspunktet. Skal jeg tippe tror jeg du får dyrere modeller med bedre PQI noe billgere på svart-fredda, men neppe noe som er så veldig mye i nærheten av 5K. Mye av det man betaler ekstra for ligger i prosseseingskraft som utjevner bildeflyten bedre. Dette er nice to have, men de fleste lever godt uten. Ellers pleier også kontrast og sortnivå å være litt bedre, men dette er også greit en vanesak da standard er rimelig bra i dag.

Lenke til kommentar

Til 60 Hz hadde jeg valgt IPS over VA. VA er ca midt på treet mellom TN og IPS, noe som ikke er noe spesiell fordel på bare 60 Hz.

Synes VA har flere ulemper enn fordeler her.

Hva har Hz med saken å gjøre? Skjønner ikke hva du mener her i det hele tatt. VA mellom TN og IPS? Er det en lineær bra bedre best eller annen skala du bruker? https://www.rtings.com/tv/learn/ips-led-vs-va-lcd

Lenke til kommentar

Folk velger som regel TN fordi panelene er kjappe, og IPS fordi det er en god innsynsvinkel og bra fargemetning.

VA er en gylden middelvei for mange og har sine fordeler og ulemper akkurat som de andre paneltypene har fordeler og ulemper.

Personlig foretrekker jeg IPS framfor VA, og når en ikke trenger spesielt kjapp oppfriskningsrate slik som på 60 Hz så synes jeg ikke det er verdt å ofre IPS-kvaliteten. Jeg foretrekker sånn sett fargene framfor svartnivået man oppnår på VA. Andre igjen kan foretrekke svartnivået på VA framfor de kvalitetene de får på et IPS panel. 

Når et panel i dag er spesifisert til VA er det neppe den originale gamle VA-teknologien, men en forbedret variant. Fujitsu som utviklet VA endte under utviklingen opp med et kompromiss mellom TN og IPS, men alle teknologiene har jo blitt mer fintunet over tid som har minket forskjellene mellom dem.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...