Lunaris Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Snip Se på GSM Arena så ser du at Mate 10 Pro har 33% bedre batteritid enn iPhone Xs, litt mer enn det du forsøker å vise til for å si det slik. Mate 20 pro har dårligere batteritid enn Mate 10, som er grunnet skjerm som vist med bildet over. Argumentet ditt var at iOS og Apples SoC var mer effektiv, så altså bør den være mer effektiv en enhver Android/SoC kombinasjon, som altså ikke er tilfelle da den ikke er mer effektiv enn en Mate 10 Pro. Du bruker Mate 20 tallene som bevis selv om forskjellen i batteritid altså kommer av en mindre effektiv skjerm. Dette er bevist i Anandtech sin artikkel. Du derimot? Du bare kommer med påstander, tipper sier hva du vil og tror det er sannheten. Det er jo ikke det. Og igjen, så klarer du ikke vise at iOS er mer effektiv, fordi Mate 10 Pro ligger altså på lik batteritid/mah som iPhone Xs. Selv om du tror det å bruke Mate 20 pro tallene beviser noe når jeg skriver Mate 10. Les det som skrives. Så har du det lille problemet at selv om Mate 20 Pro har større batteri enn XS MAX er den altså både mindre og lettere. så for alle praktiske formål har den større batteri og veier mindre. Huawei Mate 10 Pro kommer inn på samme vekt som Xs, samme batterieffektivitet, men får da altså 33% bedre batteritid. Og iPhone er den perfekte mobil? Det som står om ytelse på GSM arena er forfatterens påstand, akkurat som du påstår ting. Det er ikke et bevis på noe. Det er som de som poster "opinion" artikler fra aviser og bruker det som bevis. Det er ikke bevis eller kilde for noe, det er en persons mening. Om du vil forsøke å bevise ytelse, kom med tall. Instagram-bilder blir jo åpenbart zoomet inn på for å passe i høyden, men bildene er nok 16:9, mens appen er i 19,5:9 ratio. Så det finnes apper som ikke støtter nye aspekt-ratio og på Huawei så kan du velge å tvinge apper til å fylle hele skjermen. Det står at om du gjør det så kan ting ikke virke skikkelig. Dette kan skje om du tvinger en app i full-modus når den ikke støtter det. Jeg kan jo ikke vite hva du har gjort, men det ville vært den mest åpenbare tingen det kan være. Ja apps er mer polert på iOS. Fordi jeg har ingen problemer med å se styrker/svakheter med operativsystemer og mobiler uavhengig av hva jeg bruker. Du har og folk som sitter på Android mobiler som opplever dem som langt mer polert enn iOS. Du viser ikke til noe, kun dine følelser. Du føler at iPhone er mer effektiv. Og du føler du har bevis. Det har du derimot ikke. Du har funnet en YouTube video som sammenligner noen mobiltelefoner, og utifra det så føler du at du kan si iOS er mer strømeffektivt enn Android. Du kan faktisk ikke det, og til tross for at jeg har vist at dette ikke er tilfellet med andre modeller så stopper det ikke deg nei. Du har bestemt deg, så sånn er det for all tid. Derimot så avslutter du altså diskusjonen uten å ha klart å vise at en eneste påstand egentlig stemmer. Og likevel ønsker du altså at folk skal høre på rådet ditt, selv om det er basert på ekstrem feilinformasjon og når du blir spurt kan du ikke vise til at noe av grunnlaget ditt for ditt råd faktisk er riktig. Du vil altså at folk skal bruke 10K+ på en telefon, fordi du føler det er det riktige valget, uten å egentlig vite om det er eller ikke. Istedenfor å høre på folk som skriver om konkrete opplevelser med mobilene sine og kan gi begrunnelse for sine råd. Tenkt deg det da, gå til en finansfyr for at han skal investere pengene dine, og han sier han leser ikke på hva som er trender og slikt, han investerer i det han føler er riktig. Istedenfor å gå til en som sier "slik og slik investerer jeg, dette er hvorfor, og dette er min erfaring med det så langt". Jeg vet hvor jeg ville gått for råd. Og det er ikke til han som investerer basert på magefølelse. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Kan noen forklare Lunaris med teskje dette med batteriene? Et hint kan være å se på kapasitet når en sammenligner effektivitet. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Kan noen forklare Lunaris med teskje dette med batteriene? Et hint kan være å se på kapasitet når en sammenligner effektivitet. Huawei Mate 10 Pro: 96h endurance/4000 mah iPhone XS: 72h endurance/2658 mah Bruker du 30 min call, 4 timer web, 1 time video som er mer realistisk enn 1:1:1 får du 57h, 41h. 57/4 = 14.25 41/2.66 = 15.4 Mate 10 Pro har 1 år eldre SoC + større skjerm (6.0 vs 5.8) så vi ser at disse essensielt kommer inn likt. Det ser vi tydeligere om vi tar iPhone X som ligger på 14.4 med 0.2" mindre skjerm. Dette er samme generasjon som Mate 10 Pro. Så jeg har sett på kapasitet jeg, det er bare du som enten ignorerer det jeg sier med vilje, eller ikke leser hva jeg skriver. Dette viser jo at iOS og Apple SoC ikke er mer effektiv, her kjører jo begge samme Samsung paneler som er et av de største strømtrekkende. Kan fortsatt ikke si 100% utifra dette siden andre komponenter og trekker strøm. Bare for å vise at det du sier om at iPhone har mer batteritid per mah time er bare oppspinn fra din side. Den har bedre enn noen telefoner, dårligere enn andre. Og likt andre igjen. Så nei du har ikke bevist noe som helst. Sjekket du det med Instagram i det minste? Eller er du egentlig ikke opptatt av å løse problemene? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Nå lades vel huaweien opp på ett blunk med den medfølgende laderen og, mens iPhone må ligge i timesvis. Det er vel ett viktig argument det og.. 2 Lenke til kommentar
minim Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Nå lades vel huaweien opp på ett blunk med den medfølgende laderen og, mens iPhone må ligge i timesvis. Det er vel ett viktig argument det og.. Det er riktig. Mate 20 Pro en min lader jeg vel en 60-70% på en halvtime. Jeg har bare prøvd den en gang for morro skyld, men har aldri hatt behov for den. Sikkert kjempepraktisk for de som har mer enn 7-8timers skjermtid sammenhengende. Får håpe det ikke er mange. Lader med treg trådløs lading over natten uansett og da har jeg til en hel dags bruk. Litt som med elbilen så vil jeg ikke meg selv så vondt at jeg sitter å nistirer på den under lading så jeg lader den stortsett alltid opp når jeg ikke bruker den/sover OL. Slike hardware ting, selv om ikke akkurat dette har nytteverdi for meg, er det jeg vil ha muligheten til å velge. Dette, større batteri, annet kameraoppsett osv. Det er så mange muligheter på hardware fronten på Android dingser og det er akkurat derfor jeg vil skifte over. Det er bare synd at på software så henger de så langt etter som nevnt tidligere. Jeg skal forsøke å bruke maten i noen uker til så kanskje jeg blir vandt til alle buggsa og klarer å bruke den. Kanskje de til og med klarer å fikse noen av dem selv om jeg tviler litt siden mye henger med fra Android 8 til 9. Poenget var bare at i en test som den jeg linket til på YouTube (som igjen bekfretes av mange lignende tester) så vises det hvor mye bedre effektiviteten til iphonen sin soc, hardware og software er i forhold til størrelse på batteriet. Tar man med standby også uten å bruke Huawei sin slå-av-alt-så-det-ikke-virker strømsparing så skinner virkelig iPhone på grunn av sin effektivitet på strømsparing og dette uten å plage brukeren med Apps som konstant stenges og ikke gjør jobben sin. Her er det ikke mange søkene som skal til for å bekrefte at dette er fakta og testet av så mange. En objektiv test hvor alle parametre gjøres så like som mulig bekrefter altså det jeg merker i praktisk bruk når jeg har både iPhone xs og Mate 20 Pro her til test. Ja min test er subjektiv, men når den bekreftes av tester og det som er velkjent med soc/hw/sw effektivitet så stoler jeg på den. En annen ting er at når jeg tester to telefoner i praktisk bruk og jeg få bekreftet akkurat dette med hvor god batterihåndteringen til Apple er for MITT bruk så betyr det mye mer for min del enn hva testere kommer frem til og uendelig mye mer enn hva android-keyboard krigere som ikke har prøvd telefonene i praktisk bruk mener å ha gravd frem av tall som bekrefter hans sak på Internett. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Sjekket du det med Instagram i det minste? Eller er du egentlig ikke opptatt av å løse problemene? Legger som nevnt diskusjonen vår død for vi kommer ingen vei når du tillegger meg meninger og galant overser mine kilder og kun vedkjenner det du selv finner frem selv om det er teoretiske estimat (at best). Ja jeg sjekket og den ligger ikke i denne listen. Jeg finner heller ikke noe som ligner på slike Settings inne i appen. Ligger det noen andre steder? Facebook og bilder irriterer meg grønn at jeg ikke finner ut av.. Det er sikkert noe med at exif shot dato ikke blir brukt hos Facebook, men denne brukes hos f. Eks gallery appen så da betyr ikke sist endret dato (på filen) noe. Vet bare ikke hvordan jeg skal få endret sist endret dato til exif shot dato.. På PCen kunne jeg gjerne fått ordnet det, men da blir vel sist endret dato flyttet igjen når jeg overfører til telefonen så har ikke prøvd det. Ikke vet jeg om videoer inneholder exif dato heller. Det går kanskje an å fikse om jeg bruker enda mer tid på det, men har gitt litt opp etterhvert siden jeg bare synser og egentlig ikke kommer noe nærmere målet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Ios er "skrevet fra bunnen" av for Apple sin hardware, mens Android var vel bare en lettkjørt Linux distro som egnet seg. Kan jo installere Android på alskens hardware i dag og. RemixOS er en fin Android variant man kan bruke på vanlige pc'er. Og dette forklarer hvorfor det ikke er like optimalisert. Men nå driver jo Google å utvikler Fuchsia OS, som vil bli vesentlig bedre optimalisert og sannsynligvis kommer til å overta for Android på sikt. Blir morro å se hvor mye bedre batteri og ytelse man får på disse Android telefone med Fuchsia. Endret 26. desember 2018 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Ios er "skrevet fra bunnen" av for Apple sin hardware, mens Android var vel bare en lettkjørt Linux distro som egnet seg. Kan jo installere Android på alskens hardware i dag og. RemixOS er en fin Android variant man kan bruke på vanlige pc'er. Og dette forklarer hvorfor det ikke er like optimalisert. Men nå driver jo Google å utvikler Fuchsia OS, som vil bli vesentlig bedre optimalisert og sannsynligvis kommer til å overta for Android på sikt. Blir morro å se hvor mye bedre batteri og ytelse man får på disse Android telefone med Fuchsia. Dette er en gammel myte. Android var ikke så bra i tidlige versjoner, som versjon 2 eksempelvis. Så folk skrev at iOS var mye mer optimalisert og bedre skrevet for ytelse og batteritid, fordi det var sant. Eksempelvis brukte Google JIT compiler, som er "Just In Time" som jo kan føre til litt problemer om alt skal gjøres rett før det trengs. Derimot er alt dette byttet ut. Google har hatt en 5-6 versjoner av Android der de har kommet med lite nytt av funksjonalitet, men oppdatert alt av kode. Og det er igjen noe folk later til å ikke helt forstå. Når noe er galt med et program så mener folk at nei her må det kodes fra bunnen av, som av erfaring viser seg å være idiotisk og kaster penger ut vinduet. Over tid så har jo Google byttet ut essensielt alt, så Android er jo skrevet spesifikt for mobiler på alle punkter nå. Og det er ikke sant at iOS er mer optimalisert. Det finnes ikke en eneste person som skriver det, som faktisk kan vise at det stemmer. Heller så viser alle tester at det ikke er tilfellet. Det bare blir skrevet om og om igjen, og så tror folk på det. Derimot så er neppe det å skrive noe mange ganger et vitenskapelig bevis for noe. Du ser jo Minmin over. Ingen av hans påstander kan faktisk bevises. Likevel bare sier han det samme om og om igjen. Siste innleggene er ren copy-paste fra tidligere innlegg. Er jo litt Dunning-Kruger effekt og. Dess mindre du vet om noe, dess mer er du overbevist om at du vet alt, og at det er slik. Så typisk folk som ikke har peiling er skråsikre på at disse mytene er riktige og skriver det som sannhet om og om igjen. Derimot om du noengang stiller kritiske spørsmål ved dette, så finnes det ikke noe grunnlag for påstanden. Det vil du og finne om du nå prøver å søke for noen som faktisk kan vise at iOS er mer optimalisert. Fordi det er ikke. Fuchsia er heller ikke en effektiv Android om du tror det. Det er et OS med micro-kernel. Så minste mulige kernel for å få til et OS. Høres bra ut, men det er en grunn til at hverken Android, Windows, iOS eller OSX bruker microkernel i dag. Eksempelvis ytelse der du mister ytelse for systemkall. Det er derimot et bra OS for en rekke mindre enheter, da det tar mye mindre plass. Plass er derimot ikke et problem på hverken mobil eller PC. Så media liker å spekulere og skrive overskrifter som får klikk. Derimot om Fuchsia eksempelvis er ment til x formål til bedriftkunder så blir ikke det så mange klikk. Det å si det skal være en ny og bedre Android derimot, ingenting som gir mer trafikk enn det vil jeg tro. Betyr ikke at det hverken stemmer eller gir mening. Men det bryr heller ikke de fleste medier seg om. Det er derfor jeg sier hør på folk som faktisk kan begrunne påstandene sine. Folk som bare skriver noe og mener sånn er det kan gjerne tro det er slik selv, men det kan være bare tullball alt sammen likevel. Mennesker er generelt veldig flinke til å overbevise seg selv om at noe er slikt og ikke gi slipp på det, selv om de egentlig ikke har noe som helst grunnlag for at det skal være slik. Du kan tro på venner/familie du stoler på, men å tro hva folk skriver på internet gir vel like sjanse for at du tror på sannhet som ikke så mye feilinformasjon folk sprer. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Ios er "skrevet fra bunnen" av for Apple sin hardware, mens Android var vel bare en lettkjørt Linux distro som egnet seg. Kan jo installere Android på alskens hardware i dag og. RemixOS er en fin Android variant man kan bruke på vanlige pc'er. Og dette forklarer hvorfor det ikke er like optimalisert. Men nå driver jo Google å utvikler Fuchsia OS, som vil bli vesentlig bedre optimalisert og sannsynligvis kommer til å overta for Android på sikt. Blir morro å se hvor mye bedre batteri og ytelse man får på disse Android telefone med Fuchsia. Godt mulig det er grunnen, men det er vel essensen i det jeg prøver å få frem. Som nevnt er jo hardwaren bra så om de kommer opp på iOS nivå med software og apps så er det en klar vinner. Jeg har håpt det har skjedd når jeg prøvde Android 5-6-7-8 og nå 9, men vi er ikke der enda selv om det gradvis blir bedre. Mange som har sterke meninger om dette har jo ikke engang prøvd iOS over tid. Endret 26. desember 2018 av minim Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Godt mulig det er grunnen, men det er vel essensen i det jeg prøver å få frem. Som nevnt er jo hardwaren bra så om de kommer opp på iOS nivå med software og apps så er det en klar vinner. Jeg har håpt det har skjedd når jeg prøvde Android 5-6-7-8 og nå 9, men vi er ikke der enda selv om det gradvis blir bedre. Mange som har sterke meninger om dette har jo ikke engang prøvd iOS over tid.Du mener når Huawei kommet opp på IOS nivå?Min Oneplus er vel så rask som apple telefoner i bruk. Slår jeg av animasjoner er den temmelig mye raskere. Og inga problemer med apps heller. (Snapchat er ett stort unntak. Har alltid vært ett mareritt på Android i forhold til IOS) Men så er vel OxygenOS kjent for å være den raskeste og mest responsive Android varianten og da. Endret 26. desember 2018 av Complexity Lenke til kommentar
minim Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Det er raskt og fint i Huawei også, men bærer preg av det du sa om at det ikke er optimalisert, bugs og at ting ikke er Like strømlinjeformet som i iOS. Feks face sensoren til Huawei er mye kjappere, men til gjengjeld kan den nesten kun brukes til å låse opp telefonen og ikke til alt som fingeravtrykk sensoren kan brukes til som i iOS. Der blir ting implementert skikkelig når de først gjør det. 1 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Beste valget jeg gjorde var å skifte fra Android til iOS. Kommer aldri til å gå tilbake. Hatt en dårlig Android mobil for 5-6år siden du altså...? Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 (endret) Jeg personlig ville aldri gjort det for jeg vil ikke havne i lomma på Google når det gjelder informasjonsdeling og ekstremt dårlig implementasjon av ... vel ... alt. Men jeg kjenner flere som tenker på å bytte nå som Apples i-enheter har blitt så dyre.Da burde du ikke ha mobil eller internett.. Er du redd for det bør du heller ikke bruke iPhone...?Google har ekstremt bra implementasjon forøvrig. Endret 3. januar 2019 av iPhoneXs Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 3. januar 2019 Del Skrevet 3. januar 2019 Da burde du ikke ha mobil eller internett.. Er du redd for det bør du heller ikke bruke iPhone...? Google har ekstremt bra implementasjon forøvrig. Implentasjon av ... hva? Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Fortell om alt det fine man kan gjøre Android ..... Tja, hvor skal en begynne? Velge systemfont (for bedre lesbarhet eller kun fordi en har lyst) Endre ikoner, plassere widgets hvor en vil, velge selv størrelse på ikoner og hvor mange en vil ha i bredde og høyde. Tilpasse skjermbilde, rett og slett Velge selv hvilken app som skal åpnes når en trykker på en link i epost. På iphone er en tvunget til å åpne linker i offisielle app'er. Et eksempel er at linker til coords.info åpnes i offisiell geocaching app og ikke den mye bedre cachly eller looking4cache På iphone blir en ikke helt kvitt standard tastatur eller safari nettleser. Linker i epost som ikke åpner i en app, åpnes i safari og ikke i Chrome som jeg vil. Iphone mangler tilbakeknapp og det fører jo til at apper må selv implementere tilbake-funksjon. Noen apper har en pil oppe, noen et ikon nede, noen må en sveipe på og andre har sveip opp nede for så å finne en tilbakeknapp der. På Android er det lett, en har en tilbakeknapp som alltid er på samme sted. Android har en bytt app-knapp som gjør at en veksler mellom apper raskt. På en min iphone SE er dette et herk med dobbeltrykk og sveip operasjoner, men ser ikke vekk fra at dette er lettere på nye modeller.... Som andre har nevnt, på Android kan en dele skjerm i to (eller mer) og ha flere apper oppe samtidig. Ganske nyttig når en har fått en epost med instruksjoner og skal legge dette inn i en annen app eller på et nettsted. Android med oled skjerm har stort sett "alltid på" mulighet. I tillegg har min samsung en lysdiode som en selv kan konfigurere skal varsle med valgt farge om ting som er skjedd. Har f.eks. forskjellig farge og forskjellig blinkfrekvens ut i fra hvem jeg får epost fra og meldinger i messenger. Sette begrensinger i hvor mye data telefon får lov å bruke. Har en et abonnement med 5GB data og der en automatisk blir fakturert for datamengde som overskrider dette så kan en på Android sette opp at all datatrafikk over mobilnettet skal opphøre når forbruket er >= valgt mengde og det skal være stengt fram til en valgt dato. Endre farge på sms'er. Er det virkelig noen som synes iphone sin hvit tekst på lys grønn bakgrunn er lett å lese/fint å se på? Endret 15. januar 2019 av StigVidar 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg