hobol Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Driver og tenker på å oppgradere min pc som per i dag består av: Hovedkort: MSI 6341 CPU: Tbird 1.4 @ 1.2 (vil ikke kjøre stabilt noe høyere, noe jeg syns er meget merkelig men har innfunnet meg med det) Minne: 768 mb ddr pc2100 1*256mb apacer (high cas 7.0ns@142mhz) 1*512mb transcend (high cas 7.5ns@133mhz) Skjermkort: GF2mx400(overklokket) Harddisker: 2*120gb wd Kabinett: Ett stort tungt gammel aopen PSU: 350w Optisk: DVD combo(dvd og 8* cd-brenner) Lite-on 48-12-48 Skjerm: Hyundai Imagequest p910+ (blir byttet ut med en eizo 22" utenom prisen under) Ut av dette så ville jeg gjerne fått en maskin som jeg kan spille på igjen for 5000 spenn da det er omtrent håpløst å spille cm4 på denne maskinen.... Har forsåvidt veldig lyst på ett alukabinett også, men det skal vel mye til å klare det innenfor denne prisen da det vel stort sett kun er mulig å få byttet hk, cpu og gfx for at det skal bli tilfredsstillende for denne prisen? Håper også at ram'en blir mulig å bruke, eller vil det sinke systemet for mye med så gammel ram? (Er det også noe med cas at nåværende maskin ikke vil kjøre på 1.4?) Ønsker innspill på hva jeg kan finne på uten å bli totalt blakk (og er ikke sikker på amd eller intel, men amd er vel det som lønner seg mest på økonomi?)! Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 (endret) Har hatt et lignende kort (AMD 761 chipset). Det stoppet av seg selv (heldigvis).. Kjøp deg et ASUS A7N8X ultra eller et Abit NF7-S v.2. Ta med en skikkelig kjøler og kjølepasta til CPU med det samme. Heng dette inn i systemet ditt og vurder da hva som bør bli neste skritt. Det kraftige AOPEN-kabinettet er ypperlig til å bygge videre på. Det tåler ihvertfall vifter uten å begynne å synge med. Hvis du vil bruke mer så ta med en Barton 2500+ også Hvis du kjøper barton må du ha en ekstra 80 mm utblåsingsvifte oppe bak på kabinettet. Sett tape over grillen ved siden av. Så tar du av fronten og klipper opp nede i front slik at du får luft inn. (Ehh..jeg klippet opp for viften oppe bak også, og satte på en strenggrill. Det går fint å klippe mellom hullene med en god sideavbitertang.) Syns ihvertfall at det er synd å kaste RAMmen før du ser hva du får ut av den.. Lykke til Edit: Jeg måtte klippe et hull der HK er festet rett bak CPU slik at jeg kunne sette på en 40 X 10 mm vifte til å blåse mot baksiden av HK. Festet den med dobbelsidig tape. Dårlig med lufting bakom der, men dette har hjelpt enormt. Endret 18. desember 2003 av sveinsel Lenke til kommentar
BanjoBjarne Skrevet 18. desember 2003 Del Skrevet 18. desember 2003 Gode kort sveinsel foreslår der. komplett har ASUS A7N8X kort inne som demobrukte til 500-560,- kutter prisen med ca en halv høvding. Barton 2500 er også et bra kjøp, men om du har planer om overklokking av denne så har komplett bare den nye typen på lager, som må *låses opp med sammenbinding av pinnene siden den er umulig å låse opp på gamle måten etter det jeg har lest. Har selv en barton som jeg kjører på 1,3V@ 1650Mhz underklokket/undervoltet. Kan ikke få den opp lenger siden ram er gammel 256MB Cas2 Apacer 133Mhz. Så den ram'en du har kan godt benyttes, men da vil du ikke få maks ut av CPU. Ram har generelt sett vært dyrest på høsten, for så å falle i pris utover våren. Om jeg ikke tar helt feil. Nyttskjermkort bør også inngå i totalen. Og med et budsjett på ca 5 Store, blir nok nok Radeon9800Pro kan litt i dyreste laget. Sjekk litt rundt om på tester av de kortene som ligger et hakk under i pris og ytelse. Om strømforsyninga du har nå ikke har den ekstra 4-pins atx-kontakten som mange hovedkort trenger nå så må du nok investere i det også. Da kan de være lønnsomt å investere i et nytt kabinett. Chieftech er stabile kabinetter, men stort og tungt til å være et midi-tower. P4 baserte maskiner ligger vel mellom 1000-1500,- kr høyere i pris.. Burde være mulig å få litt igjen for det som blir til overs av utsyr etter oppgradering, eller du kan spare på delene til då har råd til å skaffe deler til en komplett PC. Og sette opp en server/firewall e.l. Lenke til kommentar
hobol Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Takker for svar, og har du funnet ut litt mer. Klarer forsåvidt ikke å finne ultra kortet, men er Asus A7N8X-X da ett greit nok kort? Isåfall kjøper jeg det ettersom det ikke kostet rare greiene. Hvis jeg først bare kjøpet hk og vifte, og lar resten sitte i til jeg får nok penger i februar, hvilken kjøler bør jeg da velge til cpu? denne cpu-en er vel den varmeste cpu-en som noengang har blitt produsert, tror jeg, så da må det uansett en skikkelig kjøler til, noe jeg forsåvidt også ha tenkt på. Har da tenkt på enten Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition (fra komplett for å minske postutgifter) eller bør jeg vurdere en Thermalright slk? Eller noen bedre råd? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Takker for svar, og har du funnet ut litt mer.Har da tenkt på enten Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition (fra komplett for å minske postutgifter) eller bør jeg vurdere en Thermalright slk? Eller noen bedre råd? En meget bra kjøler som egentlig er den samme som den du har tenkt på. Men som bråker betydlig mindre. Ved behov kan du kjøpe meir båk for en hundrelapp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå