Gå til innhold

Når VG går ut av styrerommet kommer en soldat løpende over dekk og roper «Bear Foxtrot! Høyde – omtrent 300 fot!».

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eskortefly, avskjæringer, russland sitt fly osv er bare strategi på begge sider. At flyet ikke fikk eskorte er også strategi. Kan være at de vil vise at de nedprioriterer russland fremfor øvelsen.

Forsvaret viste garantert om flyet lenge før det var i nærheten av øvelsen og landet, slik de alltid gjør..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det mye som ikke synes for andre enn piloten i flyet og ildledniningssentralen i ett av skipene. Litt ettersom hvor redd man er for å eskalere og/eller fremprovosere «noe dumt» kan man peke på hverandre med målsøingsradarer, «male» litt med en laser, lyse med vanlig lyskaster og hundre andre «du er sett, oppfør deg så går det bra» signaler

• Liker 1
Lenke til kommentar

Foto: JONATHAN NACKSTRAND / AFP

attachicon.gifFoto-JONATHAN-NACKSTRAND-AFP.jpg

Jeg ser ingen tett eskorte på det bildet. (tatt fra artikkelen).

Tekst til bildet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ng2oaQ/russisk-rekognoseringsfly-suste-over-natos-kommandoskip?utm_content=row-2&utm_source=vgfront

Det virker jo ikke så veldig lurt å ha et fly klint inntil en potensiell motstander samtidig som en har x antall våpen/ildledningssystemer rettet mot skipet. 

Lenke til kommentar

Det virker jo ikke så veldig lurt å ha et fly klint inntil en potensiell motstander samtidig som en har x antall våpen/ildledningssystemer rettet mot skipet. 

Vel, problemet med det er jo at de ikke engang var klar over Russisk aktivitet i området.

Hva er egentlig poenget i tråden?

Poenget er jo hvor latterlig uforberedt vi virker å være.

Vesten er aggressive og ønsker å starte kriger overalt i verden. Jeg er sikker på at USA vil tape en krig mot Russland om det skjer.

Europa bør holde seg utenfor og stå for sitt eget forsvar, ikke la invasjonsmakten USA kontrollere vår forsvarspolitikk. Ser man hvor latterlig dårlig verdi USA får ut av det de bruker av penger, så kan man betvile om det i det hele tatt er noe poeng å være alliert med USA og ikke heller satse skikkelig på et sterkt Europeisk forsvar.

Tidenes største NATO øvelse, et Russisk fly flyr rett til kommandoskipet uten at noen i NATO virker å være klar over dette. Var det en maktdemonstrasjon av Russland? Hadde denne øvelsen vært en krigssituasjon ville Russland ha knust USA i Norge, det er jeg helt overbevist om. De hadde strategiske styrker i området som nok øvde på å ta ut flertallet av NATO styrkene i hele treningsområdet. Ubåter, strategisk plassert missilskip, flyvåpen inkludert atomvåpen.

Jeg synes egentlig bare det var tragikomisk det som stod i artikkelen. For Norges del får jeg håpe vi ikke driver verdenskrig sammen med USA og driver aggressjon mot stort sett alle land. Vi vil bare tape på å følge USA.

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Vel, problemet med det er jo at de ikke engang var klar over Russisk aktivitet i området.

Det høres ekstremt lite sannsynlig ut at du har rett i dette men vis oss gjerne hvor du har det fra. Jeg regner med at du har noe annet enn VG journalistens spekulative overskrift?

Poenget er jo hvor latterlig uforberedt vi virker å være.

Vesten er aggressive og ønsker å starte kriger overalt i verden. Jeg er sikker på at USA vil tape en krig mot Russland om det skjer.

Europa bør holde seg utenfor og stå for sitt eget forsvar, ikke la invasjonsmakten USA kontrollere vår forsvarspolitikk. Ser man hvor latterlig dårlig verdi USA får ut av det de bruker av penger, så kan man betvile om det i det hele tatt er noe poeng å være alliert med USA og ikke heller satse skikkelig på et sterkt Europeisk forsvar.

Tidenes største NATO øvelse, et Russisk fly flyr rett til kommandoskipet uten at noen i NATO virker å være klar over dette. Var det en maktdemonstrasjon av Russland? Hadde denne øvelsen vært en krigssituasjon ville Russland ha knust USA i Norge, det er jeg helt overbevist om. De hadde strategiske styrker i området som nok øvde på å ta ut flertallet av NATO styrkene i hele treningsområdet. Ubåter, strategisk plassert missilskip, flyvåpen inkludert atomvåpen.

Jeg synes egentlig bare det var tragikomisk det som stod i artikkelen. For Norges del får jeg håpe vi ikke driver verdenskrig sammen med USA og driver aggressjon mot stort sett alle land. Vi vil bare tape på å følge USA.

Her virker det mest som du leter etter det du vil finne. Det virker veldig lite sannsynlig at Russland uoppdaget fløy et eldgammelt fly innenfor 300m fra dette skipet. 

Lenke til kommentar

Det høres ekstremt lite sannsynlig ut at du har rett i dette men vis oss gjerne hvor du har det fra. Jeg regner med at du har noe annet enn VG journalistens spekulative overskrift?

Ja, hele den artikkelen. Jeg har ikke påstått det er slik, jeg ville dog ikke ha funnet det overraskende. I beste fall har Russland ved et uhell flydd akkurat til kommandosentralen i NATO øvelsen under oppsikt og med våpen rettet mot det.

I verste fall har Russland vært klar over akkurat hvor kommandoskipet er, de har flydd der ubemerket under radar og demonstrert det de trengte og avskrekket NATO.

Jeg kan da ikke vite hva som er tilfellet, jeg bare diskuterer det som er presentert i artikkelen. Jeg har til og med påpekt flere ganger at jeg ønsker at artikkelen ikke er korrekt, for det er isåfall så enormt tragisk.

Her virker det mest som du leter etter det du vil finne. Det virker veldig lite sannsynlig at Russland uoppdaget fløy et eldgammelt fly innenfor 300m fra dette skipet.

Som sagt, jeg håper du har rett.

Lenke til kommentar

Hvorfor antar du at ingen viste om flyet?

Fordi artikkelen fremstiller at folk ble overrasket når de så flyet og fordi kommandosentralen 5 minutter tidligere (ifølge artikkene) hadde sagt at de ikke hadde sett noen som helst tegn til Russisk aktivitet i området.

Lenke til kommentar

Men står det noe om FOH viste om flyet eller ikke? Det er tross alt de som har best oversikt og faktisk ser slikt..

Vel, klarer man ikke engang å ha oversikt over luftrommet i tidenes største NATO øvelse, ja, da må man egentlig bare pakke sakene og planlegge en ny øvelse når man er klar til det.

Eller så kan man jo alternativt avslutte verdenskrigen som USA og NATO bedriver rundt i verden, og dermed redusere fare for krig. Så kan vi samarbeide mer med andre land i verden for alle sine felles interesser og ikke bare USA sine sinnsyke interesser. Samarbeider vi med andre land vil det nok ytterligere redusere faren for konflikt med de landene det gjelder.

Men men. Det er jo ingen som bryr seg om slikt lenger. I Norge har vi jo gått fra å være en fredsnasjon til å være den største heiagjengen for krig og konflikt, maktovergrep og hva nå enn disse sinnsyke menneskene i myndighetene våre foretar seg, og hva NATO foretar seg, og hva USA foretar seg. Vi styres jo tross alt av landsforrædere som ikke bryr seg om Norges interesser men handler på vegne av en fremmed makt, USA. Og USA sine uttalte og åpne ambisjoner om verdensdominans (ganske likt NAZI Tyskland).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...