Gå til innhold

Elbilbatteriet lagrer både strøm og varme - og skal gi bedre rekkevidde om vinteren

Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg ikke har skjønt med Teslas løsning er hvorfor de spanderer 2-3 mm mellom annenhver cellerad til kjølingen, når det er plenty av rom mellom cellene selv når cellene berører hverandre heksagonalt. Runde celler stablet tettest mulig har "trekantede" tomrom mellom seg. Her burde de ført ned et trekantet kjølerør og opp ved nabocella. Dvs, rørene burde vært U-formet slik at alle kjølekretsene kobles sammen på den ene siden av batteristacken. Denne stablingen gir de frihet til å velge parallellitet vs seriekobling både i kjølekretsen og elektrisk. Jeg tipper de kunne skviset inn 5-10% flere celler i det samme volumet på denne måten.

Høres ut som en god ide, tror du er inne på noe her. Tesla er jo store biler. Men også mindre biler som E-up og Golf trenger bedre kjøle og varmeløsninger. Kanskje er det ennå viktigere med bedre løsning på dette når plass er den største begrensningen for rekkevidden? Og vi har jo ennå ikke kommet igang med skiftet til elektrisk tohjuling. Dagens aktører er jo så små at de er nesten usynlige, selv i el-bil landet Norge. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jo, kanskje det. Noe slikt som en fase-endring-termos koblet til kjølevannet. For det har nok ingen tenkt på før. Men jo, SAAB hadde nettopp en slik sak på eksperimentstadiet. (Beklager, finner ingen web-referanse på noe så gammalt.)

Den saken ble det aldri noe av i praksis, og jeg levner ikke dette forsøket så mye bedre odds.

Har avisutklipp av artikkelen fra Aftenposten 24.1.1995 av Are Wormnes ''"Thermos" for økt komfort og sikkerhet''. Ble solgt av Bilkomfort A/S i Bergen som "turbotherm energitank" men artikkelen var ikke entusiastisk. Saab måtte uansett velge en annen løsning til slutt pga utslippskrav som ikke kunne innfris med denne løsningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...