Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kritisk feil på maskinen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en selvbygget stasjonær pc, customloop.

HK:         Asus Maximus X Hero
GPU:      Asus ROG Strix 1070Ti

RAM:      Corsair Vengeance  3000MHz 4x8Gb

CPU:       i7-8700K

Pumpe/Tank, monoblokk og GPU-blokk er fra EK

Kabinett: TT Core X5

Hverken prosessor, grafikkort eller minne er eller har vært overklokket.

Hittil har maskinen vært dønn stabil og helt lydløs, har ikke hatt noen problemer med den etter at jeg var ferdig med bygging og lekkasjetest.
Jeg har hittil brukt maskinen til alt en stasjonær pc kan brukes til; Bildebehandling, dokumentbehandling, surfebrett, multimediaenhet i tillegg til filserver og selvfølgelig gaming.
Frem til i dag morges har alt vært som forventet men så gikk alt til ....

08.37 logga jeg meg inn på brukeren min på ESO på oppdagelsesferd i Deshaan da det kom en meget kraftig durelyd i venstre kanal i headsettet umiddelbart etterfulgt av at skjermen mistet tilkobling til grafikkortet og skrudde seg av:

"No signal detected" 'ish.

Det samme gjentok seg da jeg prøvde om igjen noen minutter senere men til alt overmål valgte både skjermen og maskinen denne gangen å slå seg av uten annet forvarsel enn den jævla duringa.

Vanlig surfing, musikk og videoavspilling på Spotify eller Utube går nå problemfritt og det er både lysfontener og englefjær i atmosfæren.

Inntil jeg prøver å stressteste maskin med UserBenchmark. Alt går tilsynelatende greit helt til testen er 95% komplett før det ble både svart og dødsstille. 

Er det noen som kan ha en anelse om hva det kan skyldes? For meg høres den durelyden omtrent som et helvetes mareritt i form av en alvorlig kortslutning et eller annet sted.

Jeg har loggen fra hendelseregisteret, er det mulig å hente ut noe informasjon der som kan peke på mulig årsak?

Jeg har snakket med Komplett, Dustin, Digital Impuls og Asus support uten at jeg har kommet en millimeter nærmere en løsning. Det frister pisslite å måtte draine loopen på nytt og demontere alt dersom HK er årsaken men uansett vil det være bedre å vite hva og hvorfor enn det dritet her!

Håper på god hjelp som alltid her inne.
:thumbup:

Mvh,
HanDerre

FUBAR.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...For meg høres den durelyden omtrent som et helvetes mareritt i form av en alvorlig kortslutning et eller annet sted.

Ikke legg for stor vekt på den lyden. Det er normalt at lydkortet lager 'bråk' når datastrømmen stopper / henger. Slike stopp kan skyldes både software og hardware feil.

Lenke til kommentar

Har du sjekka at kjøleblokkene sitter godt på. At de ikke har løsna litt. Ikke så mye som skal til for at det blir for varmt.

Hadde selv dette problemet for en tid tilbake, lette oppgaver - maskinen skura og gikk, ved belastning kutta den etter en stund, viste seg da at GPU-vifta ikke satt godt nok. Den gangen bytta jeg skjermkort  (da det uansett var på tide) og med nytt skjermkort fungerte det igjen.

Lenke til kommentar

Har holdt på med vannkjøling lengere enn mange her har levd og da vet at du mer eller mindre er nødt til å draine loop. Jeg ville sjekket bakplate til cpublokk og eventuelt annet vannkjølingsutstyr med direkte kontakt hvis det er mistanke om kortslutning. Bruker du custom psu kabler? Hvis det er snakk om extensions så kan disse skape masse trøbbel ved load. Med monoblocks så hender det enkelte ganger at "nupper" på hk kortslutter hvis de er borti.

Endret av tommynecro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke legg for stor vekt på den lyden. Det er normalt at lydkortet lager 'bråk' når datastrømmen stopper / henger. Slike stopp kan skyldes både software og hardware feil.

Ja det vil jeg jo regne med, men jeg er ikke sikker på at dette er en lyd som er generert via lydkortet. Store transformatorer avgir en lignende "brumming" men denne var mer aggressiv om du skjønner?

Og, at lyden kommer rett forut for at strømmen går på skjermen gir vel indikasjon på at det er en sammenheng? Senere gjentok det seg, helt uten forvarsel kom den lyden og denne gangen gikk all strømmen i maskinen også. Det eneste som lyste var RGB belysningen i HK'et.

Lenke til kommentar

Har du sjekka at kjøleblokkene sitter godt på. At de ikke har løsna litt. Ikke så mye som skal til for at det blir for varmt.

Hadde selv dette problemet for en tid tilbake, lette oppgaver - maskinen skura og gikk, ved belastning kutta den etter en stund, viste seg da at GPU-vifta ikke satt godt nok. Den gangen bytta jeg skjermkort  (da det uansett var på tide) og med nytt skjermkort fungerte det igjen.

Nei, jeg har ikke sjekka kontakten mellom kjøleblokk/grafikkort og monoblokk/hovedkort.

Vannkjølinga består av:

3x LL120 push

3x HD120 pull

EK XE 360

LL140 eksos

EK EX-RES Revo D5 RGB

EK Tube ZMZ slanger

EK FB-Asus M9H Monoblokk

EK-FC1080 GTX Ti Strix Rev 1.0 GPU blokk

EK og Bitspower nipler og svivler

Jeg har montert dette etter anvisninger fra EK og med uvurderlig hjelp av gutta på Digital Impuls, ikke minst Ragnar og Patrick.

Ikke noe har vært strammet for lite og ikke noe for mye. Jeg har ettergått alle skruer på blokkene da jeg mottok de og før jeg monterte de.

Etter det har jeg ikke hatt behov for å røre noen deler i loopen. Alt er potte tett og bortsett fra litt kavitasjon i reservoiret av og til er det helt stille. Jeg har ikke rukket å kjøre tester med varmeavlesing men viftene er programmert i BIOS til å øke RPM om temperaturen stiger til over 50 grader.

Ellers er slangene kledd med UV-reaktiv kabelstrømpe så kragen på overfallsmutterne er pusset ned til 0,5 mm for at de skal kunne tres innpå slangene uten å rive opp strømpa før niplene dyttes på plass i slangen. Alle komplette slanger med nipler er lekkasjetestet i to døgn før de har blitt montert og ved montering er så godt som hele loopen først testet uten flow og så med pumpa i gang.

Så mitt altfor lange svar er at ja, jeg er hundre prosent sikker på at alt er som det skal være. Dette er første gangen jeg har bygget vannkjølt pc og jeg har gått uhyre langsomt frem for å forsikre meg om at hvert eneste steg er korrekt.

Uansett så er sannsynligheten størst for at det er grafikkkortet som er synderen så det er på vei i retur til selger og forhåpentligvis tar det ikke altfor lang tid før jeg får et svar.

Lenke til kommentar

Har holdt på med vannkjøling lengere enn mange her har levd og da vet at du mer eller mindre er nødt til å draine loop. Jeg ville sjekket bakplate til cpublokk og eventuelt annet vannkjølingsutstyr med direkte kontakt hvis det er mistanke om kortslutning. Bruker du custom psu kabler? Hvis det er snakk om extensions så kan disse skape masse trøbbel ved load. Med monoblocks så hender det enkelte ganger at "nupper" på hk kortslutter hvis de er borti.

Dette skal jeg sjekke opp Tommy! Her ga du meg et konkret svar og gode ledetråder videre. 

Grafikkortet er på vei tilbake til selger nå så finner jeg ikke noen andre årsaker underveis satser jeg på at det er GPU som er F.U.B.A.R.

Mvh,

Han Derre

Lenke til kommentar

Nå har jeg kobla opp den vannkjølte mot en ny 4K skjerm og jeg får hverken signaler fra grafikkprosessoren innebygget i HK eller fra et eldre Zotac kort jeg har satt inn.

Laptop'en derimot funker både på den "gamle" Philips 32" jeg har (ikke et år gammel enda) og den nye Acer 4K gamingskjermen. Indikerer det at det er HK som er gått i og med at hverken HK' sin grafikkprosessor eller det eksterne kortet i PCI-E porten formidler signaler videre til noen av skjermene?

Edit:

Etter at jeg fjernet Zotak kortet fikk jeg bilde fra det interne grafikkortet.

Mvh,

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk alle sammen for gode tips! Jeg fikk i går svar fra komplett, det VAR grafikkortet som var defekt.

Det som imidlertid bekymrer meg litt er at et kvalitetskort som dette plutselig og uventet dør! Hva kan det skyldes? Kan det være en mulighet at når man kjører ultrasettings i f.eks. ESO trenger GPU mer strøm enn PSU kan levere?

Min er en Corsair Gold på 650w.

Mvh

Han Derre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...