Gå til innhold

Statsautorisert Revisor

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt lyst til å bli statsautorisert revisor i over to år nå, men problemet er at jeg bare er 16 år gammel. Dette gjør at jeg har flere spørsmål som jeg har lyst til å oppklare. 

Første spørsmålene omhandler videregående skole:

- Hvis man får rundt fire i norsk, har man i det hele tatt en sjanse?

- Hvilken matematikk anbefales? S1 + S2, eller R1?

- Hvilket programfag bør jeg velge?

Spørsmål ang. historisk side:

- Hvordan var dette yrket hvis vi går tilbake 10, 25 og 50 år tilbake i tid. (Snakker om lønnsforskjeller, likestilling og klasseskille)

Spørsmål ang. selve jobben (tar utgangspunkt i de fire store):

- Hvilket selskap burde man begynne i? 

- Hva er de typiske oppgavene man får som nyutdannet?

- Estimat for hvor lang tid det tar for en forfremmelse, og lønn etter forfremmelse?

- Hvilket oppgaver kan man få hvis man arbeider seg opp i systemet, f.eks. partner.

- Hvor lang tid tar det å bli partner, samt kostnader for å kjøpe seg inn, og hvor mye kan man ta ut i utbytte?

Spørsmål ang. yrkes fremtid:

- Vil det bli høyest automatisert, eller vil det overleve denne evolusjonen?

- Er det vanskelig å få en jobb?

Tusen takk for at du leste dette, jeg håper på noen brukbare svar. 

Mvh.

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men har kanskje noe du kan bruke.

For det første kan du ikke bli statsautorisert revisor før du er revisor. 

For å bli revisor tar du først en bachelor i revisjon på en høyskole. Vedr valg av videregående så er vel en standard allmenfaglig studieretning veien å gå, men jeg kjenner også folk med yrkesfaglig/fagbrev som har gått videre på revisjon på høyskole.

Er du rå på skolen headhunter de store firmaene deg før du er ferdig på skolen, f.eks PWC.

Hvor lang tid det tar å bli partner kan ingen svare på. Det er veldig avhengig av deg som person. Om du i det hele tatt VIL bli partner er også noe man må tenke på .. Tro meg, du kommer ikke til å ha noe liv store deler av året. 

Får du gode karakterer på høyskolen/bachelor så er det nok rimelig enkelt å få seg en jobb som revisor. Det er et krevende yrke og det er tidsvis stor turnover i de store selskapene - Jeg tipper de leter etter flinke folk hele tiden.

Så mitt tips må bli: 

Ta allmennfaglig.

Ta en bachelor i revisjon, få gode karakterer (toppkarakterer)

Få deg en jobb i et av de store selskapene. Jobb ræva av deg.

Ta prøven for bli statsautorisert. Ta en master i revsjon. Jobb ræva av deg.

Kanskje du blir partner i lokalt kontor for selskapet.

Lykke til :) Forskjellen på en jobb og en karriere er 40 timer i uka  :ph34r:  :dontgetit:

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har ingen førstehåndserfaring med å utdanne seg og jobbe innen revisjon, men jeg kan prøve å svare kort.

Å ha 4 i norsk behøver ikke å være et problem. Du må selvsagt komme inn på et studium, men da vektlegges hver enkelt norskkarakter på vitnemålet like mye som andre karakterer. Så avhengig av hvilket studium du vil inn på og hvor opptaksgrensen ligger, går det fint å ha 4 i ett eller flere fag så lenge karaktersnittet ditt er godt nok.

Det er vanskelig for meg å anbefale hvilken matte eller hvilke andre fag du bør velge. Hvis du velger bedriftsøkonomi (som jeg tror egentlig heter økonomi og regnskap eller noe sånt, men det er jeg ikke helt sikker på), får du se litt av det revisorer befatter seg med før du begynner på studiet. De relevante studiene har kanskje som opptakskrav eller en forutsetning om forkunnskaper lik S1+S2 eller R1, men kanskje ikke alle. I hovedsak er det ikke viktig hvilke fag du tar på videregående, så velg først og fremst det du er interessert i.

Historien til yrket har jeg liten kjennskap til, men jeg har inntrykk av at det har vært dominert av menn. Det er det nå også, men i mindre grad enn tidligere.

De revisorene jeg kjenner tok først bachelor i økonomi og administrasjon. Deretter gikk de enten rett på master i regnskap og revisjon eller utdannet seg til siviløkonomer først, fikk jobb innen revisjon og bygget kanskje på med ett års utdanning senere for å bli statsautorisert revisor. Som nyutdannede fikk de typiske revisoroppgaver fra starten av. Revisjon er ikke mitt felt, så detaljene i det de har fortalt husker eller forstår jeg ikke, men de ettergår altså bøkene og dokumentasjonen til klientene sine for å se at de er i harmoni med lovverket og eventuelt avdekke uregelmessigheter.

Det som har med karriere, lønn og utbytte å gjøre, kommer nok helt an på hvor du jobber, hvor dyktig du er og hvor mye innsats du er villig til å legge i jobben din.

Mitt inntrykk er at det er relativt høy etterspørsel etter revisorer nå og kommer til å være det i hvert fall litt til. Enkelte dyktige studenter får lønn (eller stipend?) av de store revisorhusene allerede under masteren sin i regnskap og revisjon mot å forplikte seg til å jobbe for dem etterpå. Jeg har ikke hørt om noen som tok for eksempel siviløkonomveien få det. Revisorer kan også få andre jobber. Siden du er 16, antar jeg at det er minst åtte år til du eventuelt er ferdig med master, så jeg vil være forsiktig med å si hvordan arbeidsmarkedet og yrket vil være da. Men foreløpig har jeg i hvert fall ingen grunn til å tro at revisorer vil gå arbeidsledige.

Endret av €uropa
Lenke til kommentar

Jeg kan også legge til at du ikke trenger å føle altfor stort karakterpress. Selvsagt er det aldri en ulempe å ha gode karakterer. Og det er en fordel hvis du er opptatt av å få en god start på karrieren. Men studier handler om mye annet enn karakterer og de aller fleste masterutdannede får relevant jobb innen rimelig tid. Så du trenger sannsynligvis ikke å frykte å gå arbeidsledig over tid. Og hvis ikke du får jobben som er førstevalget rett etter studiet, har du fortsatt god tid på deg til å gjøre karriere. De som gjorde det best i studiene er ikke nødvendigvis de som er best i jobben sin etter en liten stund i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har hatt lyst til å bli statsautorisert revisor i over to år nå, men problemet er at jeg bare er 16 år gammel. Dette gjør at jeg har flere spørsmål som jeg har lyst til å oppklare. 

Første spørsmålene omhandler videregående skole:

- Hvis man får rundt fire i norsk, har man i det hele tatt en sjanse?

- Hvilken matematikk anbefales? S1 + S2, eller R1?

- Hvilket programfag bør jeg velge?

Spørsmål ang. historisk side:

- Hvordan var dette yrket hvis vi går tilbake 10, 25 og 50 år tilbake i tid. (Snakker om lønnsforskjeller, likestilling og klasseskille)

Spørsmål ang. selve jobben (tar utgangspunkt i de fire store):

- Hvilket selskap burde man begynne i? 

- Hva er de typiske oppgavene man får som nyutdannet?

- Estimat for hvor lang tid det tar for en forfremmelse, og lønn etter forfremmelse?

- Hvilket oppgaver kan man få hvis man arbeider seg opp i systemet, f.eks. partner.

- Hvor lang tid tar det å bli partner, samt kostnader for å kjøpe seg inn, og hvor mye kan man ta ut i utbytte?

Spørsmål ang. yrkes fremtid:

- Vil det bli høyest automatisert, eller vil det overleve denne evolusjonen?

- Er det vanskelig å få en jobb?

Gå studiespesialisering og gjør det bra der. Dersom du er sikker på at du vil gå revisorveien bør du ta bacherlor + MRR. 

De fleste jeg kjenner som jobber som revisor er i de fire store (KPMG, PWC, EY, Deloitte) + BDO. Oppgavene varierer veldig fra team til team, men jeg har inntrykk av at de fleste juniorene får mye ansvar etter at de har blitt utplassert hos kunde (skjer ila første to månedene). Oppgavene kan være kontroll av varelager, gjennomgang av kundefordringer, sjekk av bilag osv. 

Optimalt løp i de fire store er 2-3 år associate, 3+ år manager og etter dette handler det mer om hvor mye kunder du drar inn. Det er ingen fast vei til å bli partner, men du må regne med å levere i toppsjiktet på kontoret ditt i 10-15 år. Det er heller ingen garanti for at du noen gang vil klare det. Lønn som partner avhenger av størrelse på kontor, ansvarsområde og hvor mye du omsetter for. Garantilønn varierer somregel et sted mellom 1-2 millioner + utbytte som blir bestemt årlig. 

Det finnes 10 andre tråder som beskriver karakterkrav o.l. for revisorbransjen. Felles for de største er at du bør ligge rundt B i snitt fra master. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...